ВПЛИВ БЮДЖЕТНО-ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ТРАНСФОРМАЦІЮ РИНКОВИХ СТРУКТУР В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВПЛИВ БЮДЖЕТНО-ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ТРАНСФОРМАЦІЮ РИНКОВИХ СТРУКТУР В УКРАЇНІ

01.03.2014 17:36

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Осадча Анастасія Василівна, студентка, Національний університет державної податкової служби України


Бюджетно-податкова політика в Україні постійно перебуває у центрі уваги суспільства, що зумовлено її місцем серед інших складових економічної політики. В умовах нестабільного стану економіки необхідно розробити нові концептуальні підходи до напрямів та механізмів реалізації бюджетної та податкової політики з метою їх перетворення на дієві інструменти соціально-економічного розвитку держави.

Проблеми формування сучасної бюджетно-податкової політики активно досліджуються як вітчизняними, так і зарубіжними вченими, зокрема у працях М. Азарова, В. Андрущенка, З. Варналія, В. Вергуна, В. Вишневського, В. Гейця, С. Дриги, О. Василика, А. Гальчинського, О. Кириленка, Т. Єфименка, П. Мельника, Д. Полозенка, та інших. В роботах запропоновано вирішення багатьох проблем формування ефективної державної бюджетно-податкової політики України.

Метою даної статті є аналіз впливу основних інструментів бюджетно-податкової політики на трансформацію ринкових структур з метою формування позитивних тенденцій у національній економіці.

Бюджетно-податкова політика є важливою складовою економічної політики держави, яка впливає на трансформацію ринкових структур у межах національної економіки. Під трансформацією ринкових структур слід розуміти не тільки зміну організаційно-правових форм, але і зміни в організації їх діяльності під впливом об‘єктивних (глобалізація, розвиток виробничих та інформаційних технологій, зміна форм і методів ведення

конкурентної боротьби) та суб‘єктивних (дії органів влади й управління, вплив неформальних інститутів та інституцій) чинників.

Основу бюджетної політики повинно становити визначення пріоритетних бюджетних коштів, що відповідають стратегії розвитку суспільства.

Для того, щоби бюджетна політика держави була ефективною, важливо:

- оптимізувати систему управління державними фінансами;

- забезпечити високі темпи зростання національної економіка та та підвищувати їх ефективність;

- мінімізувати бюджетні витрати та втрати;

- не допускати порушень в організації бюджетного процесу;

- не допускати зростання державного боргу.

Загальновідомо, що розвиток конкуренції залежить від створених у суспільстві умов для розвитку підприємництва. Однією з таких умов є ефективність податкової системи і податкової політики[1, с.26].

Податкова система України відрізняється від багатьох інших своєю складністю і нестабільністю. У зв‘язку з чим доцільно проводити наступні заходи:

- створити сприятливі фіскальні умови для залучення прямих іноземних інвестицій;

- спростити процедуру адміністрування податків;

- не допустити податкової дискримінації економічних суб‘єктів;

- уніфікувати вітчизняну систему оподаткування;

- забезпечити стабільність податкового законодавства на перспективу;

- усунути необґрунтовану диференціацію в оподаткуванні суб‘єктів господарювання[3, с.149].

Слід зазначити, що податковий тягар посилюється стосовно підприємств, які працюють в офіційному секторі економіки, внаслідок чого близько 50% підприємств перебувають в «тіні». Негативний вплив на трансформацію ринкових структур мають також фактичні відмінності в режимі оподаткування українських кампаній, що сприяє посиленню ринкових позицій тих учасників, які користуються податковими преференціями, та, навпаки, обмежує конкурентоспроможність інших. Свідченням цього є, зокрема, той факт, що різні податкові пільги здебільшого надавалися збитковим підприємствам із застарілим і спрацьованим обладнанням.

Дестимулюючим чинником розвитку конкуренції є також нераціональна структура пільг. Так, у галузі машинобудування частка пільг у загальній сумі сплаченого податку у 2013 році дорівнювала 0,7%. Для прикладу, у фінансовому секторі цей показник 16,3 %, в торгівлі – 8, 2% [2, с. 23].

Проблема посилюється також нестабільністю податкового законодавства, зумовленою численними змінами і поповненнями до чинних нормативно-правових актів, зокрема, щодо порядку сплати податків, зборів та обов‘язкових платежів.

Таким чином, на сучасному етапі податкова політика повинна ґрунтуватись на ретельному аналіз економічної ситуації, орієнтуватися на довгострокові цілі стимулювання конкурентоспроможності вітчизняних виробників, інноваційного розвитку економіки, що сприятиме збільшенню кількості вітчизняних підприємств, готових на рівних конкурувати з іноземними компаніями. З цієї точки зору, в Україні доцільно реалізувати ліберально-обмежену модель (характерна для країн, економічна політика яких спрямована на нарощування 123 виробництва товарів, вихід та експлуатацію на нові зовнішні ринки, зростання доходів населення за рахунок розвитку його підприємницької активності) податкової політики.

В умовах економічної кризи економіка в країні є нестабільною та слабкою, тому потрібно розробити нові концептуальні засади до напрямів та механізмів реалізації бюджетної та податкової політики та перетворити їх на дієві інструменти управління ринковою трансформацією економіки країни.




Література:

1. Варналій З. Підвищення ефективності податкової політики як чинник конкурентоспроможності підприємництва України // Теоретичні питання економіки: Зб. Наук. пр. – К.: Вид.-поліграф. Центр «Київський університет», 2011. – Вип. 19. – с. 24-27, 30

2. Експрес-випуски «Фінансові результати діяльності підприємств за регіонами за січень-лютий 2013 р.» / Держкомстат України

3. Про основні напрями бюджетної політики на 2012 рік. // Постанова Верховної Ради України від 4.06.2011

4. Филюк Г. М. Вплив бюджетно-податкової політики на трансформацію ринкових структур в Україні// Фінанси України. – 2011. №6. – С. 56-65



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота