АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ПОКАЗНИКІВ ОПТОВОЇ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ПОКАЗНИКІВ ОПТОВОЇ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ

14.05.2014 18:55

[Секция 4. Бухгалтерский учет, анализ и аудит]

Автор: Фурман Тарас Юрійович, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри бухгалтерського обліку Вінницького торговельно-економічного інституту КНТЕУ, Левкович Олексій Миколайович, студент факультету економіки та менеджменту Вінницького торговельно-економічного інституту КНТЕУ


Оптова торгівля є стратегічною сферою діяльності будь-якої країни, оскільки відіграє важливу роль у вітчизняному виробництві, внутрішній та зовнішній торгівлі, а отже, сприяє більш повному задоволенню потреб споживачів і позитивно впливає на соціально-економічний розвиток країни в цілому. Становлення та вдосконалення сфери товарного обігу є об’єктивною передумовою стабільного й динамічного розвитку економіки. При цьому оптова торгівля як галузь товарного обігу має виконувати роль економічного двигуна, підтримувати вітчизняного виробника та стати дієвим механізмом економічного розвитку.

Теоретичні та практичні аспекти функціонування та статистики оптової торгівлі висвітлено у наукових працях таких провідних учених-економістів, як М. Балабан, І. Бланк, Є. Голіков, Л. Лігоненко, А. Мазаракі, В. Тейлор. 

Мета статті – здійснення статистичного аналізу розвитку оптової торгівлі в нашій державі за останні роки.

Оптова торгівля – це вид економічної діяльності у сфері товарного обігу, що охоплює купівлю-продаж товарів партіями для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгову ланку або для безпосереднього виробничого споживання іншими оптовими покупцями та надання їм послуг [1, с.22]. Мета її функціонування полягає в опосередкуванні товарно-грошового обміну між сферами виробництва і споживання, між окремими галузями економіки, між регіонами країни. а також між країнами, забезпечуючи необхідні темпи та пропорції відтворювального процесу, а також збалансування сукупного споживчого попиту й товарної пропозиції [2, с. 57].

Характеризуючи розвиток обороту оптової торгівлі в Україні, слід зазначити, що він відбувався поступально, але нестабільно, загалом відображаючи складні та суперечливі трансформаційні процеси, внутрішньо притаманні цій галузі господарської діяльності. Динаміка розвитку оптового товарообороту наведена у таблиці 1.

Таблиця 1

Структура оптового товарообороту підприємств оптової торгівлі України у 2005-2012 роках

 

За даними Державної служби статистики України [4].




Як видно з таблиці 1, обсяг оптового товарообороту з 2005 р. до 2012 р. збільшувався (у цілому на 600784,6млн. грн.). Слід відмітити, дещо зменшення показника у 2012 році порівнюючи з 2011 роком, що свідчить про тривожну динаміку щодо скорочення обсягів торгівлі оптовими підприємствами у 2012 році.

Найбільшу питому вагу у структурі оптової торгівлі займали підприємства, що здійснюють реалізацію непродовольчих товарів дана частка коливалась в межах 79,4 % (найменше значення) у 2009 році до 84,5 % (найбільше значення) у 2008 році[4].

Основна частина оптового товарообороту (91,4%) була одержана за результатами діяльності 11,7% урахованих підприємств оптової торгівлі, тобто підприємств оптової торгівлі з товарооборотом від 1.1 млн. грн. до 500,1 млн., грн. і більше. 

Аналіз офіційних статистичних даних засвідчує, що у2012 році обсяг оптового товарообороту зріс на підприємствах оптової торгівлі в Тернопільській та Івано-Франківській областях, у м. Севастополі, Миколаївській та Кіровоградській областях. В інших регіонах України спостерігалося падіння оптового товарообороту. У структурі обсягу оптового товарообороту близько 62% припадало на підприємства м. Києва (37,4%). Донецької (13,3%) та Дніпропетровської (11,0%) областей[4].

Дослідження також показало, що переважна частка оптового товарообороту припадає на перепродаж товарів іншим посередникам.

Загальні проблеми оптової торгівлі в країні в основному зводяться до того, що на тлі зростання кількості підприємств відсутні якісні перетворення, збільшилося число ланок в русі товару, що ускладнює всі види його контролю, підвищилася кінцева вартість товарів, немає належного набору послуг. На загальну думку вітчизняних і зарубіжних аналітиків, не вирішується ряд важливих функціональних завдань, серед яких: 

- стабільне забезпечення роздрібної торгівлі широким асортиментом якісної продукції за доступними цінами від вітчизняних виробників; 

- оновлення і модернізація складських комплексів, будівництво і введення в експлуатацію достатніх обсягів спеціалізованих і універсальних складських приміщень для вільного маневрування товарними потоками та раціонального управління ними, розвиток інфраструктури зберігання в місцях виробництва, тощо[3,c.36].

В Україні спостерігається тенденція до зростання темпу оптового продажу закордонних товарів та недостатні темпи продажу товарів вітчизняного виробництва, поряд зі збільшенням обсягу оптового товарообігу вітчизняних виробників з кожним роком. Це в свою чергу свідчить про необхідність удосконалення інструментів обмеження імпорту закордонних товарів, розширення банківського кредитування вітчизняних підприємств та стимулювання розвитку оптової торгівлі вітчизняними товарами взагалі.

Для підвищення ефективності функціонування оптової торгівлі необхідно також впроваджувати більш дієве державне регулювання, яке передбачає не пряме керівництво, а створення умов для цивілізованих взаємовідносин з незалежними суб’єктами господарювання. Об’єктами такого регулювання повинні бути не оптові підприємства, а процеси, які протікають на споживчому ринку.

Отже, в умовах функціонування цивілізованого ринку саме оптова торгівля повинна стати важелем для стимулювання зростання ефективності виробництва та більш повного задоволення потреб споживачів.




Література:

1. Голошубова Н. Стратегічні напрями розвитку оптової торгівлі споживчими товарами / Н. Голошубова// Підприємство, господарство і право. – 2013. – № 10. – С. 22-26.

2. Кіняк Г.В., Корпанюк Ю.О. Оптова торгівля в Україні / Г.В. Кіняк, Ю.О. Корпанюк// Проблемы и пути совершенствования экономического механизма предпринимательской деятельности. – 2012. –№14. – С.56-58.

3. Шведчикова Т.М. Проблеми товарного обігу в Україні / Т.М. Шведчикова// Актуальні проблеми економіки. – 2011, № 11. – С. 34-46.

4. Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.ukrstat.gov.ua.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота