ПРОБЛЕМИ ЗДІЙСНЕННЯ ВИДАТКІВ БЮДЖЕТУ НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ ЗДІЙСНЕННЯ ВИДАТКІВ БЮДЖЕТУ НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ

16.05.2014 14:10

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Огінська Анастасія Юріївна, аспірант кафедри фінансів Тернопільського національного економічного університету


Виконання бюджету за видатками є якісною характеристикою бюджетного процесу, оскільки при цьому визначається досягнення поставлених завдань  в соціально-економічній сфері держави. Особливе значення у системі видатків відіграють державні соціальні виплати, адже вони були і залишаються одними з найважливіших показників рівня життя населення і ступеня його фінансового забезпечення. 

Узагальнюючи наукові підходи до трактування термінів «видатки бюджету», «соціальний захист», які зустрічаються у вітчизняній та економічній літературі, правових актах, вважаємо, що видатки бюджету на соціальний захист – це кошти спрямовані для надання фінансової та матеріальної допомоги окремим верствам населення при повній, частковій або тимчасовій втраті працездатності, втраті годувальника, у випадку безробіття з незалежних від них обставин, у старості та інших випадках, передбачених законом, а також створення соціальних гарантій для економічно активної частини населення.

Аналіз видатків бюджету на соціальний захист та соціальне забезпечення дав змогу виявити такі тенденції у їх здійсненні. Впродовж 2009-2013 рр. фінансування видатків державного бюджету на соціальний захист населення в Україні має стійку тенденцію до зростання, як в абсолютному вимірі (+37 млрд. грн.), так і у відносному (+71,8%), що є досить позитивною тенденцією у сфері соціального життя суспільства. Їхня частка у загальній структурі видатків становить близько 30%, що характеризує соціальну спрямованість державної політики.

Що стосується структури, то у 2013 р. 94% становили видатки на соціальний захист пенсіонерів, в той час коли видатки на соціальний захист на випадок непрацездатності, соціальний захист ветеранів війни та праці,  безробітних, допомога у вирішенні житлового питання в загальному обсягів склали від 0,02%  до 3% від загального обсягу видатків державного бюджету на соціальний захист та соціальне забезпечення.

Система видатків бюджету забезпечує виконання функцій, які покладенні на державу, сприяє економічному зростанню, що можливо лише при раціональній структурі видатків та їх оптимізації. Характерною рисою видатків бюджету соціального призначення є поступове їх збільшення. Проте, очевидно, що збільшення основних їх складових не призводить до симетричного скорочення абсолютної бідності. На нашу думку, це зумовлено тим, що надання коштів здійснюється на основі належності громадян до певної категорії в суспільстві, а не на основі реальних їхніх потреб.

Важливою проблемою соціальної політики є нераціональне використання коштів, які спрямовані на соціальні потреби. Збільшення обсягів фінансування не забезпечує відповідні зміни у системі управління, організації надання соціальних послуг та допомог. 

Слід наголосити на тому, що структура видатків має відповідати визначеним пріоритетам економічного та соціального розвитку держави, в свою чергу видатки бюджету повинні визначатися можливостями держави акумулювати доходи. Природа держави базується на забезпеченні економічно ефективного задоволення потреб громадян в суспільних благах на рівні соціальної достатності, а не мінімальної потреби.

На наш погляд, потрібно будувати таку систему фінансового забезпечення державних соціальних витрат, яка б сприяла ефективному використанню державних коштів, спрямованих на соціальну підтримку населення.

Державна система соціального захисту повинна відігравати підпорядковану роль, мати адресний характер і стосуватися малозабезпечених верств, тобто непрацездатної частини населення. Саме цей напрям у соціальній політиці держави має стати пріоритетним, він сприятиме соціальній стабільності в суспільстві – необхідній умові економічного зростання й підвищення рівня добробуту громадян [1, с. 575]. 

З вище наведених даних варто зауважити, що видатки бюджету на соціальний захист мають стійку тенденцію до зростання, проте в той же час не спостерігається покращення рівня життя населення  і симетричного скорочення малозабезпечених сімей. Оскільки фінансові ресурси держави є обмеженими, то на наш погляд потрібно впроваджувати систему заходів щодо оптимізації соціальних виплат. Пріоритетним напрямком є фінансове стимулювання економічно активного населення та підвищення трудової активності громадян. Також, на нашу думку, при розрахунку розміру соціальних виплат потрібно враховувати потреби різних демографічних груп. Не менш важливим є впровадження механізмів посилення адресності соціальних допомог, а також повнота та достовірність статистичної інформації.




Література:

1. Бюджетна система: підруч. / за наук. ред. В. М. Федосова, С. І. Юрія– К.: Центр учбов. літератури; Тернопіль: Екон. Думка, 2012. – 871 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота