ПРОБЛЕМИ І ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БЮДЖЕТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ І ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БЮДЖЕТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УКРАЇНІ

23.05.2016 14:31

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Мінкович Вікторія Тарасівна, старший викладач кафедри фінансів і банківської справи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород; Данканич Габріела Володимирівна, студентка 4 курсу напряму підготовки «Фінанси і кредит» ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород


Соціальний захист населення є одним з найважливіших показників розвитку та функціонування держави у сучасному світі. Видатки бюджету на фінансування соціального захисту є однією з головних статей витрат бюджету будь-якої країни. Тому створення ефективної системи соціального захисту населення є домінуючим завданням у процесі побудови соціально-економічної моделі суспільства, що набуває особливого значення на сучасному етапі розвитку України в умовах важкої фінансово-економічної ситуації, часткової окупації території та ведення військових дій.

У науковій літературі зустрічаються різні підходи авторів до трактування сутності поняття «соціального захисту», проте їх всіх об’єднує те, що під соціальним захистом розуміється лише той обсяг соціальних гарантій, що безпосередньо надається державою. Тобто, соціальний захист – це система державного гарантування прав громадян України на матеріальне забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках, передбачених законодавством України [2].

Соціальний захист населення є комплексом економічних, соціальних та правових заходів, який здійснюється шляхом його бюджетного забезпечення, адже відповідно до Бюджетного кодексу України джерелами фінансування послуг соціального захисту та соціального забезпечення є державний та місцевий бюджети.

Поняття бюджетного забезпечення є більш вузьким по відношенню до фінансового забезпечення і відображає процес формування і використання коштів централізованого фонду держави шляхом визначення форм, методів, а також інструментів, які використовуються з метою задоволення суспільних потреб. Бюджетне забезпечення соціального захисту населення здійснюється за рахунок видатків бюджету у процесі реалізації відповідних програм шляхом: 

 передбачення видатків на соціальний захист безпосередньо в державному бюджеті;

 врахування відповідного обсягу коштів на соціальний захист при розрахунку обсягів міжбюджетних трансфертів з наступною передачею дотацій та субвенцій місцевим бюджетам [3].

В теперішній час в Україні фінансування соціального захисту населення супроводжується низкою глибоких проблем та недоліків, які вимагають першочергового втручання, серед яких можна виділити основними наступні: відчутна недосконалість законодавчої бази; високі адміністративні витрати; недостатність власних коштів місцевих бюджетів; велика кількість соціальних пільг, на які мають право соціально незахищені категорії громадян; низька якість та ефективності надання соціальних послуг; невисокий рівень фінансування соціальної сфери; неефективне управління соціальними процесами в суспільстві, що спричинене затягуванням процесу розробки соціальних стандартів та другорядним ставленням держави до розвитку сфери соціальних послуг в цілому [1; 4].

З метою вирішення означених проблем та досягнення в Україні рівня європейських стандартів життя необхідно здійснити низку заходів щодо підвищення ефективності бюджетного забезпечення соціального захисту населення, а саме:

 впровадити схеми фінансування соціального захисту, які передбачають зв’язок між обсягами видатків та результатами надання суспільних послуг в державі;

 вдосконалити порядок бюджетного планування та прогнозування видатків бюджетів різних рівнів на соціальний захист з метою наближення до реальних показників їх фінансового забезпечення;

 скоротити перелік видів соціальних пільг в поєднанні з введенням обов’язкової перевірки доходів заявника при їх призначенні;

 сприяти розвитку соціального партнерства основних груп населення, підприємницьких структур і держави та поєднанню різних форм надання соціальних послуг – державних і приватних;

 поступово переходити до політики, спрямованої на зростання індивідуальних доходів населення, щоб кожний працюючий громадянин міг за рахунок власних коштів забезпечити себе необхідними соціальними послугами [1; 2; 4].

Таким чином, в умовах обмеженості фінансових ресурсів держави проблему соціального захисту населення доцільно вирішувати шляхом трансформації політики доходів громадян країни, а не через збільшення його фінансування за рахунок державних коштів. Адже збільшення обсягів видатків бюджету на соціальний захист призводить до формування у населення сталої залежності від матеріальної державної допомоги і в підсумку майже не впливає на зростання рівня добробуту громадян країни.




Література:

1. Кудінова М.М. Проблеми фінансування соціального захисту населення в Україні / М.М. Кудінова, В.В. Варук. – Глобальні та національні проблеми економіки. Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського. – Випуск 4, 2015. – С. 460-463.

2. Лободіна З.М. Бюджетне фінансування соціального захисту в Україні / З.М. Лободіна. – Вісник ТНЕУ, 2014. – № 3. – С. 7-19.

3. Сидор І.П. Бюджетне забезпечення соціального захисту населення: теоретичні аспекти і вітчизняна практика / І. П. Сидор. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4298.

4. Яфінович О.Б. Особливості фінансування системи соціального захисту населення в Україні / О.Б. Яфінович. – Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. – Випуск 12, 2015. – С. 195-199.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота