ОКРЕМІ ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА КОНТРАБАНДУ ПІСЛЯ ДЕКРИМІНАЛІЗАЦІЇ СТАТТІ 201 КК УКРАЇНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОКРЕМІ ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА КОНТРАБАНДУ ПІСЛЯ ДЕКРИМІНАЛІЗАЦІЇ СТАТТІ 201 КК УКРАЇНИ

28.06.2016 17:42

[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Судоустройство. Правоохранительные органы, прокуратура и адвокатура]

Автор: Заверховський Олег Васильович, Начальник відділу ДФС України


Політичні перетворення в нашій країні за останні роки, поряд з демократизацією суспільного життя призвели до необхідності внесення в законодавство України змін, спрямованих на гуманізацію відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності. Однією з цих змін став Закон України від 15.11.2011 р. № 4025-VI [4], згідно з яким контрабанда товарів народного споживання, була виведена з правового поля кримінальної юстиції. Але незважаючи на це, у Кримінальному кодексі все ж залишилася норма (ст. 201), яка в теперішньому вигляді регулює заборону контрабанди спеціальних предметів – зброї, вибухових речовин, культурних цінностей і т.п. 

Відзначимо, що структура і зміст статті про контрабанду в новій редакції істотно відрізняють її від статті старої редакції. 

По-перше, дана стаття була декриміналізована. Склад злочину був поділений на дві частини: товарну контрабанду та контрабанду культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї та боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та бойових припасів до неї), а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації. За товарну контрабанду після декриміналізації статті 201 КК України правопорушники можуть понести лише адміністративну відповідальність.  

Наразі відповідальність за товарну контрабанду у вигляді штрафу встановлена ст. 482 МК України «Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза митним контролем» і ст. 483 МК України  «Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю» [2].

По-друге, у ст. 201 КК України до кваліфікуючих ознак було додано здійснення контрабанди службовою особою з використанням свого службового становища. Раніше, якщо контрабандою займалась службова особа з використанням свого службового становища, її дії потрібно було кваліфікувати за сукупністю злочинів, передбачених ст.ст. 201, 364 (365) або ст. 423 (424) КК України. У зв’язку з цим термін, на який могла бути засуджена дана особа, не міг перевищувати 10 років, а після зміни законодавства граничний термін не може перевищувати 12 років. Серед позитивних моментів слід відмітити наявність можливості конфіскації майна особи, яка займається контрабандою з використанням свого службового становища.

Не позбавлена ст. 201 КК України і недоліків, основним із яких є неможливість притягнення до відповідальності за даною статтею осіб, які вивозять із зони АТО зброю, вибухові речовини та боєприпаси, і ввозять на її територію історичні цінності та антикваріат (здебільшого з метою подальшого їх транспортування в Російську Федерацію через державний кордон, який не контролюється українськими митниками). Слід відмітити, що дані злочини не залишаються безкарними, і за вивезення із зони АТО зброї, вибухових речовин та боєприпасів особа може бути притягнута до відповідальності за ст. 263 КК України «Незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами» [1] (санкція статті – позбавлення волі від трьох до семи років). У свою чергу, за вивезення чи ввезення в зону АТО історичних цінностей та антикваріату особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності згідно ст. 2043 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» [3] (санкція статті - накладення штрафу, від десяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією таких товарів). 

Як бачимо, не дивлячись на можливість притягнення контрабандистів, що займаються перевезенням товарів, цінностей та інших предметів, до відповідальності за іншими статтями, санкції таких статей передбачають менший розмір покарання. До того ж, як нами вже зазначалося, ст. 201 КК України передбачає притягнення до відповідальності службової особи, яка займалась контрабандою з використанням свого службового становища (санкція – позбавленням волі на строк від п’яти до дванадцяти років з конфіскацією майна). Зважаючи на це, ми можемо зауважити, що, як і будь-який інший злочин, в результаті якого можна отримати величезний прибуток, контрабанда пов’язана з корупцією в органах влади. І якщо контрабанда товарів народного споживання можлива без «дозволу зверху», то контрабанда спеціальних предметів за своєю суттю є малоймовірною без злочинного потурання влади. Якраз таке «злочинне потурання влади» і залишилось не врегульованим Кримінальним кодексом України.

У зв’язку з вищевикладеним ми пропонуємо внести зміни до ст. 201 КК України та передбачити можливість притягнення до відповідальності осіб, які  займаються контрабандою (в розумінні ст. 201 КК України) через лінію розмежування, тобто в район або з району проведення антитерористичної операції.




Література:

1. Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2341-14

2. Митний кодекс України від 13.03.2012 р. № 4495-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/4495-17

3. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/80731-10

4. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності» : Закон України від 15.11.2011 р. № 4025-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/4025-17



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота