АНАЛІЗ СТАНУ НЕПРЯМОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АНАЛІЗ СТАНУ НЕПРЯМОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ

26.04.2017 13:47

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Мігачова Валерія Борисівна, Кременчуцький національний університет імені М. Остроградського; Авраменко Олена Іванівна, Кременчуцький національний університет імені М. Остроградського


На сьогоднішній день значна роль у формуванні бюджету України належить непрямим податкам, які встановлені на всі види товарів та послуг і займають значну частину бюджету.

Питаннями ролі непрямих податків займалися такі провідні вчені як В. Андрущенко, А. Гальчинський, О. Данілов, В. Мельник та інші.

Податкова система є одним із важливих та значущих джерел формування фінансових ресурсів бюджету України. Непрямі податки є в цінах на товари і послуги, а їх розмір формується незалежно від доходів платників [3].

Дедалі більше вони стають головним і важливішим джерелом доходів більшої частини країн світу. Взагалі, основним джерелом доходів протягом деякого часу були прямі податки, проте загострення податкової міжнаціональної конкуренції у сфері прямих податків були причиною підвищення значення непрямих податків.

Хоча непрямі податки і відіграють значну роль в утворенні бюджету України, вони мають також і недоліки. Позитивні та негативні риси непрямих податків можна побачити в табл. 1 [1].

Таблиця 1

Переваги та недоліки непрямих податків




Аналізуючи переваги та недоліки, ми можемо зробити висновок, що непрямі податки не можуть бути основою податкової системи держави. Тільки при взаємному поєднанні прямих і непрямих податків може бути створена ефективна податкова система, яка у свою чергу буде відповідати фіскальним інтересам України та вимогам платників.

Для того, щоб зрозуміти сучасний стан непрямих податків, розглянемо їх динаміку на рис. 1 [2].




Рис. 1. Динаміка непрямих податків Зведеного бюджету України за 2011-2015 роки, млн. грн [2]

Таким чином, проаналізувавши динаміку непрямих податків за 2011-2015 роки, ми можемо зробити висновок, що їх обсяги з роками зростають. Найбільшу частину Зведеного бюджету займає податок на додану вартість, обсяги якого зросли починаючи з 2011 року. Ставка податку на додану вартість залишається незмінною, проте підвищення цін на товари і послуги з роками сприяють зростанню самого розміру ПДВ, саме тому він є найефективнішим способом збільшення Зведеного бюджету України.

Акцизний податок також має вплив на формування бюджету України, проте не такий як ПДВ. Аналізуючи його обсяги ,можна побачити, що з 2011 по 2012 рік вони зросли на 4510 млн. грн, а в 2013 році зменшились у порівнянні з 2012 на 1761 млн. грн. А вже з 2014 року знову почали зростати. Акцизний податок встановлений на такі продукти споживання як тютюнові вироби, алкогольні напої, спирт та нафтопродукти. Саме високий попит на тютюн забезпечує високі показники обсягів надходження коштів до Зведеного бюджету України.

Мито, у порівнянні з акцизним податком та податком на додану вартість, має незначний вплив на поповнення бюджету. Мито стягується при експорті та імпорті. Його обсяги з 2011 року зростали. Причиною цього було відносно стабільне становище експорту та імпорту. Проте вже у 2014 року обсяги надходжень до бюджету від мита почали знижуватися, цьому сприяло погіршення ситуації з експортом та імпортом, показники яких також почали стрімко спадати через початок кризового становища в Україні, погіршення стосунків з Росією, яка була основним торговельним партнером.

Таким чином, в ході проведеного дослідження встановлено, що обсяги непрямих податків зростають, тим самим збільшуються надходження до Зведеного бюджету України. Проте, ми не можемо сказати, що стан непрямих податків є стабільним та позитивно впливає на економічну ситуацію в Україні. Головне завдання нашої держави - це удосконалити рівень непрямих податків.

 Для того, щоб покращити стан податків, необхідно:

- посилити та покращити контроль за сплатою податків в Україні.

-знизити ставку ПДВ на деякі види послуг та товарів, адже це покращить навіть саме відношення споживачів до самого поняття “податок”.

-змінити, удосконалити та поліпшити економічний стан країни.




Література:

1. Дікань Л. В., Воїнова Т. С. Податкова система: Навч. посібник. — Харків: Вид. ХДЕУ, 2002. — 252 с.

2. Доходи бюджету України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://cost.ua/budget/

3. Олійник О. В., Філон І. В. Податкова система: Навчальний посібник.

– Київ: Центр навчальної літератури, 2006.– 456 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота