ОБЛІК РЕЗЕРВУ СУМНІВНИХ БОРГІВ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОБЛІК РЕЗЕРВУ СУМНІВНИХ БОРГІВ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА

16.05.2017 11:21

[Секция 4. Бухгалтерский учет, анализ и аудит]

Автор: Должанський Тарас Андрійович, магістр, Львівський торговельно-економічний університет


За результатами господарської діяльності у кожного  господарюючого суб’єкта може виникнути  короткострокова або довгострокова дебіторська  заборгованість покупців. В сучасних  умовах особливої гостроти набуло питання наявності сумнівних або безнадійних боргів. Відповідно, керівництво підприємства цікавить своєчасність її погашення та запобігання безнадійних боргів дебіторів.

Особливої актуальності дане питання набуло з 1 січня 2015 року, коли відбулася гармонізація податкового і  бухгалтерського обліку. Відповідно до чинної нормативно-правової бази створення або нестворення резерву може безпосередньо впливати на розмір податку на прибуток/.Поточна дебіторська заборгованість, яка є фінансовим активом (крім придбаної заборгованості та заборгованості, призначеної для продажу), включається до підсумку балансу за чистою реалізаційною вартістю. Для визначення чистої реалізаційної вартості на дату балансу обчислюється величина резерву сумнівних боргів [1].

Виняток зроблено лише для суб'єктів малого підприємництва, яким п. 8 П(С)БО 25 дозволяє поточну дебіторську заборгованість включати до підсумку балансу за її фактичною сумою [4].

За результатами подальшого дослідження нормативної бази з даного питання, доходимо до висновку,  що фінансовий результат до оподаткування зменшується лише тоді, коли здійснюється коригування у бік зменшення резерву сумнівних боргів, і тоді на цю суму збільшується фінансовий результат до оподаткування [6]. Таким чином, операція з нарахування  резерву сумнівних на об'єкт оподаткування впливу немає, оскільки витрати в бухгалтерському обліку (дебет субрахунку 944 "Інші витрати операційної діяльності") формують фінансовий результат до оподаткування і на цю суму він  буде збільшений при визначенні об'єкта оподаткування (абз. 2 пп. 139.2.1 ПКУ [2]). Сума витрат від списання понад суму резерву сумнівних боргів дебіторської заборгованості збільшує фінансовий результат до оподаткування, але це не відповідає вимогам пп. 14.1.11 ПКУ [2]. Операція зі списання безнадійної дебіторської заборгованості в межах суми нарахованого резерву відображається записом  дебет рахунку 38 "Резерв сумнівних боргів"  кредит рахунку 36 "Розрахунки з покупцями та замовниками". За результатами проведених досліджень встановлено,  що дана операція  у Податковому кодексі не наведена.

За результатами проведених досліджень визначено, що  великі підприємства,  відповідно до НП(С)БО 1 [1], зобов'язані створювати резерв сумнівних боргів, а суб'єкти малого підприємництва, які складають фінансову звітність згідно з П(С)БО 25 [4], можуть його не формувати.

За результатами проведених досліджень доходимо до висновку, що підприємства з річним доходом до 20 млн грн, які відповідно до абз. 8 пп. 134.1.1 ПКУ мають право не застосовувати податкові коригування і розраховувати податок на прибуток виходячи з фінансового результату до оподаткування,  зацікавлені у створенні резерву, хоча П(С)БО 25 дозволяє їм його не створювати. Оскільки, створення резерву сумнівних боргів дає змогу збільшити витрати проведенням Дт 944 – Кт 38, не чекаючи, поки ці борги стануть безнадійними.

В свою чергу, підприємства з річним доходом понад 20 млн грн, які зобов'язані застосовувати коригування, створення резерву невигідне. Адже згідно з пп. 139.2.1 ПКУ фінансовий результат підприємства збільшується на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів відповідно до П(С)БО або МСФЗ. Це означає, що якщо у звітному періоді було зроблено проведення за нарахуванням резерву Дт 944 – Кт 38, то в декларації з податку на прибуток має бути зроблене відповідне коригування на таку ж суму в рядку 2.1.2 додатка РІ. 

При цьому зворотнього коригування при списанні безнадійної заборгованості за рахунок раніше створеного резерву в п. 139.2 ПКУ просто не передбачено. Тобто ці витрати буде втрачено для податку на прибуток безповоротно. 

У принципі, цей недогляд законодавців буде виправлено законопроектом №5368 [4], але на фінансові операції  2016 року даний нормативний документ не діяв. Більше того, не втратити витрати при списанні безнадійної заборгованості вийде тільки в тому випадку, якщо таке списання здійснюватиметься понад резерв сумнівних боргів, оскільки в п. 11 П(С)БО 10 визначено, що у разі недостатності суми нарахованого резерву сумнівних боргів безнадійна дебіторська заборгованість списується з активів на інші операційні витрати. При цьому ніякого коригування для таких витрат п. 139.2 ПКУ не передбачено. Є тільки коригування на суму витрат від "понадрезервного" списання тієї дебіторської заборгованості, яка не відповідає ознакам безнадійної, встановленим пп. 14.1.11 ПКУ.

За  результатами проведеного дослідження даходимо до висновку,  що підприємства, які не застосовують коригування, повинні бути зацікавлені у створенні резерву сумнівних боргів, оскільки це дає можливість зменшити об'єкт оподаткування ще до того, як сумнівна заборгованість стане безнадійною. В свою чергу, підприємствам, які зобов'язані створювати резерв в ньому не зацікавлені, оскільки вони втрачають можливість урахувати такі витрати у зменшення податку на прибуток.




Література:

1. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності": наказ Міністерства фінансів  України від 07.02.2013 р. №73 : [Електронний ресурс]. – Режим доступу :  

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13

2. Податковий кодекс України: Верховна Рада України від 02.12.2010 № 2755-VI: [Електронний ресурс].– Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17.

3. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 "Дебіторська заборгованість": затверджене Наказом МФУ від 08.10.1999  N 237: [Електронний ресурс]. / Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0398-99

4. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" : затверджене Наказом МФУ від 25.02.2000  N 39: [Електронний ресурс]. / Режим доступу:  http://fin.at.ua/index/0-68

5. Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України :

Закон України від від 21.12.2016 № 1797-VIII : [Електронний ресурс]: - Режим доступу : http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60443

6. Щодо визначення фінансового результату при нарахуванні резерву сумнівних боргів та при списанні безнадійної заборгованості, що перевищує резерв сумнівних боргів : лист Державної фіскальної служби України  від 29.10.2015 р. № 22910/6/99-99-19-02-02-15 : [Електронний ресурс].– Режим доступу :  http://sfs.gov.ua/baneryi/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-yuridichnih-osib/64839.html

___________________________


Науковий керівник: Должанський А.М., кандидат економічних наук, доцент, Львівський торговельно-економічний університет




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота