ОКРЕМІ ЕЛЕМЕНТИ КРИМІНАЛІСТИЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ РИТУАЛЬНИХ ВБИВСТВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОКРЕМІ ЕЛЕМЕНТИ КРИМІНАЛІСТИЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ РИТУАЛЬНИХ ВБИВСТВ

30.07.2018 13:40

[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Судоустройство. Правоохранительные органы, прокуратура и адвокатура]

Автор: Деркач Олена Олександрівна, курсант факультету підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції Національного університету державної фіскальної служби України


На сучасному етапі розвитку громадянського суспільства в Україні з’являються різноманітні релігійні спільноти, які в окремих випадках, перетворюються на деструктивні релігійні культи та тоталітарні секти. Вони перекручують традиційні релігійні вчення, спекулюють релігійно-містичними догмами давніх релігій та окультно-містичних вчень. Нерідко функціонування таких сект носить протиправний характер.

У криміналістиці питання ритуальних вбивств активно досліджували такі науковці як: В. С. Авраменкова [1], В. І. Алєксєйчук [2], Г. В. Костильова [3], Н. Н. Катаєв і А. В. Путінцев [4], А. Протопопов [5], И. В. Усанов [6], А. В. Холопов [7], Ф. Франк [8] та ін.

Метою даної публікації є визначення окремих елементів криміналістичної характеристики ритуальних вбивств, які впливають на успіх розслідування даного злочину.

Опираючись на наукову термінологію, слід визначити, що ритуальне вбивство – це система обрядових дій, спрямованих на умертвіння людини, метою вчинення, яких є заподіяння людині смерті в рамках здійснення ритуалу релігійного характеру, заснованого на виконанні певних ритуально-магічних правил, в залежності від виду виконуваного ритуалу [9].

На думку дослідника первісної культури Едварда Тайлора, ритуальне вбивство бере початок в тій же анімістичній системі, що і молитва. Подібно до того, як молитва – це звернення до божества, так і ритуальне вбивство – є підношенням дарів божеству. Життєві типи тієї й іншої форми – молитви і вбивств на ритуальній основі можна спостерігати в суспільному житті і до теперішнього часу. Поклоніння дияволу з принесенням жертв має давню історію в християнському світі. В середні віки в Європі не раз проходили процеси, на яких фігурували убиті під час так званих «чорних мес» немовлята. Наприклад, суд над Жілем де Ре, який нібито використав нехрещених немовлят для отримання від диявола алхімічного золота, і над священником Урбеном Грандье, який був звинувачений у вбивстві немовляти на шабаші в Орлоансі в 1631 році.

В окремих публікаціях зазначається, що мотивом ритуального вбивства є релігійний, а вірніше, псевдорелігійний ритуал; вид обряду, історично сформована форма символічної поведінки, пов’язана з відправленням релігійного (псевдорелігійного) культу. Інколи зазначається, що злочини подібного роду вчиняються з мотивів релігійної ненависті і ворожнечі або в зв’язку з виконанням релігійного ритуалу [10, с. 5-9].

Не можемо погодитися з таким формулюванням, на нашу думку, виконання релігійного ритуалу не є мотиваційним фактором у формуванні прагнення вчинити ритуальне вбивство. В основі ж мотиваційної сторони дій злочинця, в даному випадку, лежать релігійні переконання і догми, що створюють викривлено-бузувірську фанатичну віру, яка й штовхає на вчинення вбивства, а ритуал релігійного характеру є зовнішнім вираженням цієї віри. Виконання релігійного ритуалу – лише прагнення і кінцевий результат, тобто, тут виконання релігійного ритуалу виступає в якості злочинної мети. Таким чином, при визначенні мотиву вчинення ритуального вбивства слід виходити з виду виконуваного ритуалу релігійного характеру. Наприклад, можна виділити один з видів ритуальних вбивств, заснованих на виконанні ритуалу релігійного характеру, що полягає у вбивстві православних священнослужителів прихильниками культу Сатани на ґрунті релігійної ненависті. Однак, у всіх інших видах ритуальних вбивств почуття ненависті відсутнє, тому не можна всі випадки ритуальних вбивств вважати вчинюваними з мотивів релігійної ненависті.

У більшості деструктивних релігійних організацій створюється певний культ або релігійне вчення, яке збуджує і культивує релігійний фанатизм. Пояснити це можна призначенням секти: єдина мета її існування – отримання повного тотального контролю над людиною, а саме над його особистістю і свідомістю, що призводить до беззаперечного підкорення волі релігійного лідера. За допомогою збудження в особистості релігійного фанатизму секта створює з людини слухняне знаряддя для втілення в життя злочинних планів.

Література

1. Абраменкова В. С. Проблемы раскрытия убийств, совершенных тоталитарными сектами. Сибирский юридический вестник. 2004. № 4. С. 85-87.

2. Алєксєйчук В. І. Криміналістичні засоби діагностики особи невідомого злочинця під час огляду місця події. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. Харків, 2009. Вип. 9. С. 132-138.

3. Костылева Г. В. К вопросу о расследовании убийств связанных с исполнением религиозного обряда. Теория и практика криминалистики и судебной экспертизы: сб. науч. ст. Москва: АУ МВД России, 2003. С. 51-54.

4. Китаев Н. Н., Путинцев А. В. Современные культовые (ритуальные) убийства. Постановка проблемы. Юридические записки. Вып. 7: Расследование преступлений: Вопросы теории и практики. Воронеж: изд-во Воронеж. ГУ, 1997 С. 123-126.

5. Протопопов А. Ритуальное убийство с точки зрения криминалистики. Законность. Москва, 2002, № 8. С. 36-39.

6. Усанов И. В. Распознание ритуального убийства по характеру места происшествия, задержание лица (лиц), его совершивших, с их последующим изобличением. Современные проблемы криминалистики и судебной экспертизы: материалы всероссийской научно-практической конференции. Саратов: Сарат. гос. ун-т им. Н. Г. Чернышевского, 2014. С. 140-146.

7. Холопов А. В. Методика расследования ритуальных убийств. Автореф. дис. ... канд. юрид. наук. С.-Пб., 2004. 25 c.

8. Франк Ф. Ритуальное убийство пред судом истины и справедливости. Перевод с немец. Киев: Тип. Р. К. Лубковского, 1912. 259 c.

9. John Bouvier. Bouvier's Law Dictionary, Revised 6th Ed, 1856. 165 с.

10. Холопов А. В. Методика расследования ритуальних убийств: учеб. пособ. Санкт-Петербург: изд-во С.-Пб ин-т. Ген. прок РФ, 2005, Ч. 1. 52 с.

________________________________


Науковий керівник: Старушкевич Анатолій Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри фінансових розслідувань факультету підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції Національного університету державної фіскальної служби України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота