ОБОВ’ЯЗКИ УЧАСНИКІВ ГРУПИ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ МІЖМІСЬКУ ІНКАСАЦІЮ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОБОВ’ЯЗКИ УЧАСНИКІВ ГРУПИ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ МІЖМІСЬКУ ІНКАСАЦІЮ

28.02.2019 14:05

[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Судоустройство. Правоохранительные органы, прокуратура и адвокатура]

Автор: Зайченко Іван Михайлович, здобувач вищої освіти факультету підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції Національного університету державної фіскальної служби України


Працівникам служби безпеки банків, в ході проведення внутрішніх розслідувань, нерідко доводиться розслідувати правопорушення пов’язані з порядком здійснення міжміської інкасації. Тому, розгляд питання про обов’язки учасників групи, що здійснює таку інкасацію є актуальним у зв’язку з майже відсутністю інформації щодо даної проблеми у публікаціях науковців та практиків [3, 4, 7, 8].

Інкасація розуміється як перевезення грошей або особливо цінних вантажів. Виділяють різні форми такої інкасації, зокрема, міську та міжміську [2, с. 105-112]. При цьому обов’язки учасників груп, які здійснюють такі форми інкасації, дещо різняться, та й дещо іншим є порядок здійснення зазначених форм інкасації.

Міжміська інкасація здебільшого здійснюється за типовою схемою «банк – банк». При цьому перевезення грошей може відбуватися як автомобільним, так і залізничним чи авіатранспортом. У нашому випадку буде розглянуто лише порядок здійснення інкасації автомобільним транспортом.

Поширеною формою нападу на інкасаторів при здійсненні міжміської інкасації є спроба перевертання бронеавтомобіля шляхом удару в бік великовантажним автомобілем, з подальшим штурмом автомобіля інкасаторів. Іншим поширеним варіантом – є штурм автомобіля інкасаторів, після його зупинки на залізничному переїзді, заправці пальним на АЗС, після інсценування дорожньо-транспортної події, зупинки автомобіля правопорушниками одягнутими у форму працівника правоохоронного органу, зокрема, Національної поліції і інших [1, 2, 6].

При здійсненні міжміської інкасації склад групи інкасаторів підбирається в залежності від ситуації. Зазвичай, це група основного автомобіля, сформована за принципом «3+водій», а група в автомобілі прикриття – «2+водій» [2, с. 108].

Обов’язками водія групи інкасації повинні бути такі:

– підтримання автомобіля в належному технічному стані;

– разом з іншими учасниками групи, здійснення перевірки автомобіля на наявність вибухових пристроїв;

– разом зі старшим групи інкасації, розроблення маршруту руху і переходів на маршрутах та надання щодо цих питань рекомендацій;

– забезпечення безпеки руху на маршруті;

– утримання зброї у стані готовому до бою;

– відповідати за безпеку автомобіля під час здійснення стоянки;

– відкривати та зачиняти двері для доступу в машину учасників групи, що здійснюють інкасацію;

– відслідковувати ситуацію навколо об’єкта, спільно з першим номером, під час стоянок;

– у випадку нападу на інкасаторів під час стоянки, подати сигнал радіозв’язком на «базу» і намагатися автомобілем відсікти нападаючих від інкасаторів, а у випадку неможливості це зробити – надавати допомогу у відбитті нападу, тобто вступити у вогневий контакт, а при завантаженні вантажу другим чи іншим номером – миттєво їхати до місця призначення;

– по прибутті до місця призначення повідомити охорону про під’їзд.

Водію заборонено: виходити із автомобіля під час слідування маршрутом; допомагати іншим учасникам інкасації в завантаженні чи розвантаженні вантажу; від’їжджати при нападі до завантаження вантажу в автомобіль; відкривати двері і вікна автомобіля стороннім особам.

Під час здійснення міжміської інкасації, перший номер групи (він є старшим цієї групи інкасації) зобов’язаний:

– здійснювати керівництво групою інкасації шляхом віддавання відповідних розпоряджень;

– нести відповідальність за дії підлеглих;

– під час руху автомобіля сидіти на передньому правому сидінні кабіни і контролювати сектор «попереду – справа»;

– під час руху підтримувати зв’язок з місцем призначення і відправлення;

– разом з водієм приймати рішення щодо вибору маршруту руху і переходів на маршрутах;

– утримувати зброю у стані готовому до бою;

– під час під’їзду до об’єкта (виходу з нього), першим виходити з автомобіля, попереджувати персонал об’єкта про прибуття і звільняти прохід від автомобіля до дверей об’єкта;

– давати команду радіозв’язком про вихід другого і третього номерів;

– під час переходу інкасаторів, відслідковувати обстановку у своєму секторі відповідальності;

– у випадку нападу з боку сектора власної відповідальності, зв’язувати нападників боєм, і дати можливість для евакуації другого номера;

– у випадку нападу із сектору за який відповідальний третій номер, у бій не вступати, а прикрити собою другого номера і забезпечити його евакуацію до автомобіля;

– у випадку неможливості у другого номера самостійно пересуватися, внаслідок ступору, поранення чи смерті – забезпечити доставку вантажу до автомобіля;

– у випадку нападу під час руху, повідомити радіозв’язком місце призначення або відправлення, і чинити необхідний супротив, шляхом ведення вогневого контакту;

– при під’їзді до бази, попередити охоронців про прибуття, і дати команду на зустріч.

Першому номеру групи, під час здійснення міжміської інкасації заборонено: брати участь у перенесенні вантажу; відволікатися від виконання своїх прямих обов’язків; залишати при нападі місце події до моменту доставляння вантажу до автомобіля; у випадку нападу з боку іншого сектору вступати у вогневий контакт; під час руху автомобіля маршрутом відкривати вікна.

Другий номер екіпажу в ході здійснення міжміської інкасації зобов’язаний:

– знаходитися в автомобілі позаду-зліва у вантажному відсіку;

– під час руху автомобіля контролювати сектор «позаду-зліва»;

– тримати зброю напоготові;

– під час здійснення зупинок виходити з автомобіля та дверей об’єкта останнім, вже після звільнення від сторонніх території першим і третім номерами екіпажу;

– переносити вантаж;

– під час нападу, не вступаючи у протидію із правопорушниками, доставити вантаж до автомобіля;

– у випадку безпосереднього нападу, з вкрай близької відстані, при відсутності прикриття з боку першого і третього номерів екіпажу, нейтралізувати напад і забезпечити доставляння вантажу до автомобіля;

– у випадку нападу на автомобіль, під час руху з боку сектора за який здійснюється відповідальність, вжити заходів для відбиття нападу шляхом ведення вогневого контакту;

– у випадку нападу на автомобіль з боку інших секторів, ретельно контролювати сектор власної відповідальності.

Другий номер групи екіпажу міжміської інкасації не має права: під час нападу в ході перенесення вантажу, вступати у супротив до нападників; відволікатися від виконання своїх обов’язків; відкривати вікна під час руху автомобіля маршрутом; у випадку нападу на маршруті, не з боку свого сектора брати участь у відбитті нападу, якщо в цьому немає явної необхідності.

Третій номер групи екіпажу інкасації, зобов’язаний;

– за пів години до виходу першого і другого номерів групи інкасації, разом з водієм, здійснити перевірку автомобіля на предмет наявності підкладених вибухових пристроїв;

– під час руху маршрутом знаходитися на правому сидінні у вантажному відсіку;

– відслідковувати ситуацію в секторі «позаду – справа»;

– тримати зброю у стані повністю готовому до застосування;

– виходити з автомобіля, у випадку отримання сигналу від першого номера групи інкасації;

– знаходитися у близькому контакті з другим номером;

– у випадку нападу з боку сектора власної відповідальності, «пов’язати» нападників боєм, і дати можливість другому (або першому) номеру групи інкасації доставити вантаж до автомобіля;

– у випадку нападу з боку сектора відповідальності першого номера групи інкасації, прикрити собою другого номера і забезпечити доставляння ним вантажу до автомобіля;

– у випадку неможливості другого номера самостійно пересуватися, внаслідок ступору, поранення чи загибелі – забезпечити доставляння вантажу до автомобіля;

– під час нападу на автомобіль інкасаторів в ході його руху, у секторі власної відповідальності, вжити заходів до відбиття нападу, у тому числі шляхом вогневого контакту;

– у випадку нападу на екіпаж під час руху з боку другого сектора, не брати участі у відбитті нападу, крім випадків явної тактичної необхідності;

– під час розвантаження автомобіля на місці призначення, допомагати другому номеру в перенесенні вантажу;

Третій номер групи міжміської інкасації не має права: відволікатися від виконання своїх безпосередніх обов’язків; покидати під час нападу місце події до моменту доставляння вантажу до автомобіля; у випадку нападу з іншого сектору вступати у вогневий контакт; під час руху маршрутом відкривати вікна автомобіля.

Отже, аналізуючи діяльність працівників, які здійснюють міжміську інкасацію, слід зазначити, що безпека цієї діяльності залежить від низки факторів, зокрема: 1) ретельного професійного навчання працівників, які здійснюють інкасацію та їх виваженого підбору (з урахуванням, психологічних, вікових, навичкових чинників та досвіду); 2) належного екіпірування, достатнього та доцільного озброєння інкасаторів; 3) забезпечення екіпажу інкасації надійними броньованим автомобілем та автомобілем групи прикриття; 4) дотримання інкасаторами схем розподілу обов’язків, під час здійснення інкасації, та відбиття нападу правопорушників; 5) встановлення та підтримання між інкасаторами, працівниками служби безпеки банку, належного, надійного та безперервного радіозв’язку; 6) суворого дотримання інкасаторами маршруту руху, правил безпеки в автомобілі, та на маршруті; 7) належної взаємодії інкасаторів із працівниками служби безпеки банку у випадку нападу правопорушників; 8) достатньої психологічної та моральної підготовки інкасаторів до виконання покладених на них обов’язків.

Література

1. Гасанов Р. С., Дикаев С. У. Грабежи и разбойные нападения на объекты кредитно-финансовой сферы и перевозчиков денежных средств: монография. Москва : Юрлитинформ, 2016. 190 с.

2. Корж П. А., Клопов И. В. Негосударственная безопасность. Руководство по подготовке профессиональных телохранителей. Ростов-на-Дону: «Феникс», 2002. 448 с.

3. Селиверстов Ю. И. Организация безопасности в банке : учебное пособие / Белгородский гос. технологический ун-т им. В. Г. Шухова. Белгород : изд-во БГТУ, 2013. 135 с.

4. Система и меры предупреждения преступлений в банках при проведении расчетно-кредитных операцій : монография / В. Д. Ларичев и др. Москва : Юрлитинформ, 2013. 386 с.

5. Сказко Ю. А. Запобігання розбійним нападам на банківські установи та інкасаторів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2018. 20 с.

6. Фахритдинов И. Ю. Предупреждение разбойных нападений на инкассаторов : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. юрид. наук : 12.00.08. Москва, 2011. 25 c.

7. Чибисов О. В. Организация и управление безопасностью в финансово-кредитных организациях : учебное пособие. Москва : Издательский центр Евразийского открытого ин-та, 2011. 115 с.

8. Ярочки В. И. Безопасность банковских систем. Москва: Ось-89, Подольск : Тип. ЧПК. 2004. 415 с.

__________________________

Науковий керівник: Старушкевич Анатолій Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри фінансових розслідувань факультету підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції Національного університету державної фіскальної служби України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота