ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЕНСІЙ ЗА ОСОБЛИВІ ЗАСЛУГИ ПЕРЕД УКРАЇНОЮ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЕНСІЙ ЗА ОСОБЛИВІ ЗАСЛУГИ ПЕРЕД УКРАЇНОЮ

26.11.2019 12:05

[Секция 3. Гражданское и семейное право. Гражданское процессуальное право. Коммерческое право. Жилищное право. Обязательственное право. Международное частное право. Трудовое право и право социального обеспечения]

Автор: Колеснік Олена Юріївна, студентка 4 курсу економіко-правового факультету, спеціальність «Право», Одеський національний університет імені І.І. Мечникова


В кожній розвинутій державі, яка цінує здобутки та успіхи своїх громадян в різноманітних сферах діяльності, існує інститут винагороди за заслуги перед країною. В Україні він функціонує у вигляді державних нагород України та проявляється не лише у публічному визнанні за певним громадянином важливих здобутків для країни, а й в додаткових соціальних виплатах. Так, особи, які мають значні досягнення у галузі науки, спорту, культури, освіти, у сферах державної або громадської діяльності мають право на отримання пенсій за особливі заслуги перед Україною. Призначення відповідних пенсій регулюється Законом України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» 1767-III від 01.01.2001 [1,ст.383]. 

У зв’язку із складною ситуацією, яка існує на теперішній час на території нашої держави, це питання стає все більш актуальним стосовно осіб, що отримують нагороди у зв’язку з несенням військової служби. Проте, варто зазначити, що з точки зору талановитих людей, які досягають успіхів та прославляють Україну на весь Світ, це питання не втрачало своєї актуальності ніколи. 

Згідно чинного законодавства України, право на отримання пенсій за заслуги перед Україною мають особи, які є Героями України; особи, нагороджені відповідними державними орденами та медалями; особи, відзначені почесним званням України; ветерани війни, нагороджені за бойові дії орденом, медаллю "За відвагу" або медаллю Ушакова, незалежно від часу нагородження; видатні спортсмени - переможці Олімпійських та Паралімпійських ігор, Всесвітніх ігор глухих, чемпіони і рекордсмени світу та Європи; космонавти, які здійснили політ у космос, члени льотно-випробувальних екіпажів літаків; народні депутати України, члени Кабінету Міністрів України; особи, відзначені державними преміями України, тощо [1,ст.383].

Слід звернути увагу на ще одну останню категорію осіб, які мають право на призначення цих виплат, це - матері, які народили п’ятеро і більше дітей та виховали їх до шестирічного віку. В даній ситуації враховується, що якщо у разі смерті матері або позбавлення її батьківських прав виховання дітей до зазначеного віку здійснювалося батьком, право на пенсію за особливі заслуги надається батьку. До того ж враховуються діти, усиновлені в установленому законом порядку [1,ст.383].

Остання редакція Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» [1,ст.383] відбулася 11.10.2017 року, відповідно до якої пенсії за особливі заслуги встановлюються територіальними органами Пенсійного фонду України, куди особа, яка має підстави для отримання відповідних виплат, повинна подати заяву з усіма необхідними документами, що  це підтверджують. 

До того ж, законодавець доцільно звернув увагу на проблему строків нарахування пенсій за особливі заслуги та шляхом внесення змін до вказаного вище Закону надав особам додаткових гарантій, а саме, відтепер громадяни мають право на отримання виплат не тільки з дня звернення за встановленням пенсії з усіма необхідними документами (як було у попередній редакції), а й з дня набуття права на пенсію за особливі заслуги перед Україною, якщо звернення за її встановленням відбулося не пізніше 12 місяців з дня набуття права [1,ст.383].

Варто розуміти, що за своєю суттю пенсія за особливі заслуги є не окремою виплатою, а надбавкою до основної пенсії, яку отримує людина (пенсія за віком, через інвалідність, втрату годувальника або за вислугу років). Якщо ж говорити щодо розміру цієї «надбавки», то він напряму залежить від прожиткового мінімуму громадян, які втратили працездатність і розраховується у відсотковому відношенні до нього. При цьому, у разі, коли особа одночасно має право на надбавки за кількома критеріями, визначеними в законі, призначається та надбавка, яка є більшою у максимальному розмірі.

Досить важливим проявом реалізації принципу соціального забезпечення є можливість непрацездатних членів сім’ї померлого реалізувати своє право на пенсію за особливі заслуги у разі смерті особи, яка мала особливі заслуги перед Україною. Тобто, члени сім'ї померлого, зазначені в статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" [2, ст.280] мають право на встановлення надбавки до пенсії у таких розмірах: за наявності одного непрацездатного члена сім'ї - 70 відсотків, двох і більше - 90 відсотків надбавки до пенсії померлого годувальника або надбавки до пенсії, що могла бути йому встановлена. До того ж, законодавець окремо виділяє групу осіб, а саме військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького або рядового складу органів внутрішніх справ та інших державних службовців, непрацездатні члени сім'ї якого, в разі його смерті також мають право на встановлення до пенсії надбавки.

Беззаперечним є той факт, що законодавство України у сфері соціального забезпечення, а саме призначення пенсій за особливі заслуги перед Україною, все більше змінюється у напрямку європейської інтеграції та намагається відповідати загальноприйнятим міжнародним соціальним стандартам. Проте існує ряд проблем цього інституту, а саме неможливість держави в повній мірі реалізувати всі ті гарантії, що закріплені у законах. Недосконалим залишається механізм реалізації права на пенсії за особливі заслуги перед Україною, оскільки він є досить довготривалим і доволі складним для розуміння громадянами без юридичною освіти. 

Отже, досліджуючи соціальне законодавство України, а саме актуальний Закон України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» від [1,ст.383], не можна не погодитися з тим, що наша держава намагається всіляко підтримувати та мотивувати своїх громадян на досягнення успіхів у різноманітних сферах діяльності. Не дивлячись на те, що вже досить давно існує інститут відповідної матеріальної винагороди осіб, які зробили свій особливо важливий внесок у розвиток нашої держави, він не перестає розвиватися та не втрачає своєї актуальності.

Список використаної літератури:

1. Про пенсії за особливі заслуги перед Україною: Закон України від 01.01.2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-14 (дата звернення: 21.10.2019);

2. Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування: Закон України від 01.01.2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1058-15 (дата звернення: 21.10.2019);

________________

Науковий керівник: Потопахіна Ольга Миколаївна, кандидат юридичних наук, доцент, Одеський національний університет імені І.І. Мечникова



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота