КРИМІНОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАПОБІГАННЯ КОНТРАБАНДІ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ АБО ПРЕКУРСОРІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

КРИМІНОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАПОБІГАННЯ КОНТРАБАНДІ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ АБО ПРЕКУРСОРІВ

13.12.2019 10:26

[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Судоустройство. Правоохранительные органы, прокуратура и адвокатура]

Автор: Семенюк Катерина Павлівна, студент групи ПМКПз-18-2, Університет державної фіскальної служби України


В Україні набуває актуальності проблема щодо досить неефективної діяльності органів влади, низького рівня їх практичної взаємодії, відсутності належного контролю за виробництвом, виготовленням, придбанням, зберіганням, відпуском, обліком, перевезенням і пересиланням наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

Вагомий внесок у дослідження питань, пов’язаних з контрабандою, зробили такі науковці, як: Л. В. Багрій-Шахматов, А.Ф. Бантишев, В.М. Володько, О.В. Козаченко, О.М. Костенко, Я.Ю. Кондратьев, О. Кравченко, Ю.А. Молчанов, П.С. Матишевський, А.А. Музика, Н.А. Мірошниченко, О.М. Омельчук, М.П. Селиванов та ін.

З кожним роком чисельність людей, які вживають наркотичні засоби та психотропні речовини збільшується. Саме тому надзвичайно важлива роль відводиться покращенню законодавства з питань державного контролю за обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. Механізм такої роботи вимагає організованості, чіткої діяльності та узгодженої взаємодії всіх його елементів.

Кримінологічними ознаками контрабанди в Україні є: усунення вантажів від перевірки митними органами; оформлення подвійних митних документів; суттєве заниження митної вартості товару; митне оформлення неіснуючих товарів та вантажів; вчинення контрабанди не тільки однією особою, але й організованим злочинним угрупованням.

Тому звичайно, контрабанда завдає великих економічних збитків державі, які пов’язані із несплатою мита, податків, платежів як під час переміщення через митний кордон України, так і у зв’язку з реалізацією контрабандних товарів на території України чи за її межами. Також контрабанда шкодить культурній спадщині українського народу, а також псує політичні та економічні відносини України з іншими державами.

Стаття 305 КК України передбачає, що «…контрабанда наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів, тобто їх переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, карається позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років. Також зазначено, що ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, а також якщо предметом цих дій були особливо небезпечні наркотичні засоби чи психотропні речовини або наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги чи прекурсори або фальсифіковані лікарські засоби у великих розмірах, караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією майна» [1].

О.М. Омельчук та П.В. Пашко наголошують на тому, що «…контрабанда наркотичних засобів та психотропних речовин є за своєю конструкцією формальним складом, що не потребує настання наслідків. Об’єктивна сторона контрабанди наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів виражається в активних діях, пов’язаних із незаконним переміщенням через митний кордон України наркотиків або психотропних речовин» [3, с.8; с.4, с.62]. 

Норма цієї статті є спеціальною по відношенню до норми ст. 201 КК України (контрабанда). Основні відмінності цих норм полягають в об’єкті та предметі злочину. У ст. 201 КК України предметом злочину можуть бути отруйні або сильнодіючі речовини [2].

Кримінальна відповідальність за контрабанду наркотичних засобів відповідає міжнародним договорам України, які передбачають обов’язки держав переслідувати осіб, винних у незаконному обігу предметів.

Міжнародні конвенції по контролю над наркотиками були розроблені на основі визнання міжнародною спільнотою тієї обставини, що проблеми, пов’язані із забезпеченням контролю над наркотиками у всіх його аспектах, вимагають прийняття спільних і скоординованих заходів з боку держав. Відображенням цього широкого консенсусу є той факт, що на сьогоднішній день всі три міжнародні конвенції про контроль над наркотиками відносяться до числа міжнародних документів, ратифікованих найбільшою кількістю держав, а їх центральна роль була одностайно підтверджена Генеральною Асамблеєю на спеціальній сесії з світової проблеми наркотиків, що відбулася в 2016 році [3, с.9].

Основною метою міжнародних конвенцій про контроль над наркотиками є забезпечення здоров’я і благополуччя людства. Для досягнення цієї мети конвенції встановлюють ряд загальних зобов’язань, які держави-учасники прямо погодилися взяти на себе. Серед них наступні:

а) обмежити виключно медичними та науковими цілями виробництво, виготовлення, вивезення, ввезення, розподіл наркотичних засобів, торгівлю ними, їх застосування і зберігання;

б) прийняти адміністративні заходи по контролю за законною торгівлею наркотичними засобами та психотропними речовинами, а також хімічними речовинами – прекурсорами, використовуваними при їх незаконному виготовленні;

в) забезпечити наявність контрольованих речовин для застосування в законних медичних цілях, не допускаючи при цьому їх витоку в незаконні канали;

г) розробити стратегії для попередження наркоспоживання і створювати механізми для боротьби із залежністю шляхом лікування, відновлення працездатності, подальшого спостереження і соціальної реінтеграції;

д) забезпечити прийняття на національному рівні гуманних і пропорційних заходів реагування на передбачувані наркозлочини на основі принципів поваги людської гідності, презумпції невинності і верховенства права та належним чином вивчити можливість застосування альтернативних заходів, не пов’язаних із засудженням або покаранням, у відповідних випадках, зокрема коли наркозалежні роблять малозначні правопорушення.

Загально-суспільна небезпека контрабанди наркотичних засобів полягає в тому, що під час незаконного переміщення через митний кордон України наркотичних засобів порушується порядок державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, який у себе включає спеціальний порядок переміщення їх через кордон.

На нашу думку, має бути створено у великих транспортних вузлах центри з боротьби з контрабандою, що може дозволити знизити рівень контрабанди під час експортно-імпортних операцій; скоротити часу очікування митного огляду вантажів, підвищити рівень економічної безпеки та знизити рівень шахрайства, збільшити бюджетні надходження від митних зборів. Ну і загалом підвищити економічну ефективність зовнішньоекономічних зв’язків України і перевезення через український кордон вантажів інших країн.

Загострення соціально-економічної ситуації в країні, війна на Сході країни, погіршення якості життя населення, безробіття, економічна та фінансова нестабільність вимагає від держави проведення заходів щодо протидії контрабанди через митний і територіальний кордон України.

Отже, відсіч контрабанді вимагає комплексно-загального підходу до рішення існуючих проблем. Це можливо тільки за умови створення відповідної правової бази, покращення рівня професійної підготовки працівників митної служби, подолання корупції.

Список літератури:

1. Кримінальний Кодекс України: Кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14 (дата звернення: 12.11.2019).

2. Митний Кодекс України: Кодекс України від 13.03.2012 №4495-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17 (дата звернення: 12.11.2019).

3. Омельчук О.М. Контрабанда за кримінальним правом України: автореф. дис..к. ю. н. / О.М. Омельчук. К., 2012. 19 с.

4. Павлов А. Деякі аспекти зростання контрабанди і заходи митних органів у боротьбі з нею. Право України. 2016. № 7. С. 62-64.

5. Пашко П.В. Митна політика та митна безпека України. Фінанси України. 2014. № 1. С. 74-85.

________________ 

Науковий керівник: Винниченко Лілія Олександрівна, доцент кафедри кримінального права та кримінології, Університет державної фіскальної служби України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота