РОЗДУМИ НАД ДОЦІЛЬНІСТЮ УСУНЕННЯ ПРАВОВОЇ НАВИЗНАЧЕНОСТІ ЩОДО ЧИСЕЛЬНОСТІ ВІЦЕ-ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРІВ УКРАЇНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

РОЗДУМИ НАД ДОЦІЛЬНІСТЮ УСУНЕННЯ ПРАВОВОЇ НАВИЗНАЧЕНОСТІ ЩОДО ЧИСЕЛЬНОСТІ ВІЦЕ-ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

26.12.2019 18:08

[Секция 2. Конституционное право. Конституционное процессуальное право. Международное право]

Автор: Кундіренко Олександра Олегівна, Полтавський юридичний інститут Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, м. Полтава, Україна


Курс на європейську інтеграцію для України має стратегічне значення. На нашу державу покладено цілу низку обов’язків, наприклад, захищати права та свободи людини і громадянина, демократичні принципи та цінності. 

Стосовно цього принципово важливим є визначення ролі виконавчої гілки влади, а саме Уряду України, у реалізації поставлених перед державою цілей та завдань. Специфіка правового статусу цього колегіального органу полягає в розробці певної стратегії дій та розвитку виконавчої влади, а також у належному функціонуванні демократичної політичної системи України. Саме тому важливо унормувати відносини формування складу Кабінету Міністрів України як не просто зібрання посадових осіб, а як цілісного механізму з чітко визначеним колом повноважень. Проблематика встановлення чисельності Уряду зумовлена недостатньою правовою визначеністю статті 114 Конституції України, а також періодичними змінами форми правління української держави. 

Проблема формування чисельності Уряду України має надзвичайно важливе значення не тільки через необхідність утворення ефективної системи органів виконавчої влади, але ще й із точки зору політичної доцільності, оскільки Кабінет Міністрів України має визначальний вплив на соціальну, економічну і політичну сфери життя нашого суспільства [1].

Вивченням окреслених питань займалися такі вітчизняні дослідники, як: Ю. М. Бисага, В. М. Шаповал, Р. М. Фрідманський, Д. М. Белов, В. Л. Федоренко, О. В. Совгиря, В. Ф. Погорілко, В. В. Крейденко, А. Л. Деркач, С. О. Телешун, В. Б. Авер’янов та інші.

Перш за все варто вказати, що порядок формування Уряду регламентується Конституцією України, а також Законом України «Про Кабінет Міністрів України». Відповідно до положень даного Закону, формування вищого органу виконавчої влади віднесено до компетенції Верховної Ради України, адже в Україні проголошено парламентсько-президентську форму правління.

Як зазначає Р. М. Фрідманський, майже у конституціях усіх держав світу відсутнє чітке закріплення чисельного складу та структури Уряду. Науковець пояснює це саме значним впливом національних традицій, різними угодами між органами вищої державної влади тощо [1].

Відповідно до статті 114 Конституції Украни, до складу Уряду входять Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри та міністри України [2]. Аналогічна норма міститься в Законі України «Про Кабінет Міністрів України», а саме в статті 6 [3]. Проте ані в Основному Законі України, ані в Законі України «Про Кабінет Міністрів України» немає конкретної чисельності віце-прем’єр-міністрів, яка може бути у складі Уряду. 

О. В. Совгиря дослідила постанови парламенту та виявила тенденцію до збільшення кількості віце-прем’єр-міністрів з 2 до 6 осіб упродовж 2005-2010 років [4].

Якщо ж проаналізувати останні постанови Верховної Ради України щодо чисельності Уряду, то можна виявити дещо іншу тенденцію: зменшення кількості віце-прем’єр-міністрів з 5 до 2 осіб за період 2014-2019 років.

Зокрема відповідно до постанови Верховної Ради України «Про формування складу Кабінету Міністрів України» від 29 серпня 2019 року до складу Уряду входять Віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України та Віце-прем’єр-міністр – Міністр цифрової трансформації України [5].

Якщо проаналізувати вислови окремих науковців стосовно законодавчої невизначеності чисельності віце-прем’єр-міністрів, то можна дійти висновку про потребу в її усуненні. Вчені стверджують, що може відбуватися, наприклад, необґрунтоване розширення складу Кабінету Міністрів України задля тимчасового призначення на посади окремих політиків, а також виникнення певних конфліктів стосовно розподілу повноважень та безвідповідальності урядовців [6].

Ф. М. Фрідманський слушно зазначає, що зменшення чисельності членів Уряду України може підвищити ефективність його функціонування [1].

Проаналізувавши чинні нормативно-правові акти та праці різних науковців, доходимо висновку, що невизначеність щодо чисельності віце-прем’єр-міністрів у складі Кабінету Міністрів України має чимало негативних аспектів. Адже формування складу Уряду України має бути результатом компромісу різних політичних партій, котрі мають свої фракції у вітчизняному парламенті. На наш погляд, вказану вище невизначеність варто усунути не у тексті Конституції України, а у Законі України «Про Кабінет Міністрів України», через зазначення конкретної чисельності віце-прем’єр-міністрів.

Література:

1. Фрідманський Р.М. Склад та порядок формування уряду України Гельветика. Серія право. 2013. №21. С. 152-156.

2. Конституція України від 28 червня 1996 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (дата зверення: 22.12.2019).

3. Про Кабінет Міністрів України: Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-18 (дата зверення: 22.12.2019).

4. Совгиря О. Формування уряду України за конституцією України, зі змінами 2004 року: проблемні аспекти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2014. Вип. 1. С.14-18.

5. Про формування складу Кабінету Міністрів України: Постанова Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/12-20 (дата зверення: 22.12.2019).

6. Розвиток публічного права в Україні (доповідь за 2007-2008 роки) / за заг. ред. Н. В. Александрової, І. Б. Коліушка. Київ: Конус-Ю, 2009. 584 с.

________________

Науковий керівник: Божко Володимир Миколайович, доцент, доктор юридичних наук, Полтавський юридичний інститут Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота