ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

09.03.2020 10:30

[Секция 7. Хозяйственное право. Хозяйственное процессуальное право. Финансовое право. Банковское право]

Автор: Абражевич Дар’я Артемівна, студентка юридичного факультету Національного авіаційного університету


Відповідно до сучасного економічного стану, що діє в Україні, інститут публічних закупівель є одним з найперспективніших способів збалансування державного бюджету та механізмом забезпечення потреб держави за єдиною системою. Правове регулювання інституту публічних закупівель є необхідним, адже він є одним із головних складових економіки будь-якої держави.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» 2015 р., публічна закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом [1]. 

У ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначені принципи здійснення публічних закупівель: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням [1].

У Законі України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі. Найпоширенішим способом проведення публічних закупівель є організація тендерного комітету, який колегіально прийматиме рішення в процесі проведення закупівель.

У 2016 році було створено Офіційний портал оприлюднення інформації про публічні закупівлі України — prozorro.gov.ua. «Prozorro» є відкритим ресурсом, який надає доступ до інформації про електронні тендерні торги. Державні організації-замовники оприлюднюють тендерні оголошення (а учасники аукціону беруть участь в торгах) за допомогою модулю електронного аукціону, доступ до якого вони отримують, зареєструвавшись на авторизованих електронних майданчиках. Модуль аукціону відповідає за те, щоб інформація потрапляла до центральної бази даних та оприлюднювалася на порталі та всіх інших майданчиках одночасно [2].  

Метою впровадження Реформи було викорінення та системне запобігання корупції, підвищення прозорості процесу здійснення закупівель, перехід на електронний товарооборот, уникнення дискримінації заявок учасників, широке залучення громадськості, запровадження електронного аукціону, який передбачає автоматичну оцінку поданих пропозицій [3].

Тобто новели Закону України «Про публічні закупівлі» запровадили проведення публічних закупівель у два етапи: 1) з 01.04.2016 р. була впроваджена обов’язковість проведення електронних закупівель для головних розпорядників коштів та монополістів; 2) з 01.08.2016 р. всі замовники зобов’язані здійснювати електронні закупівлі через систему «Prozorro».

Для участі в торгах та здійсненні закупівель замовники та учасники реєструються на електронних майданчиках (станом на січень 2020 року в системі «Prozorro» є 19 акредитованих майданчиків для здійснення закупівель). Закон дозволяє брати участь у процедурі закупівлі майже всім охочим, які мають статус фізичної або юридичної особи. Замовник може створювати закупівлю на будь-якому з акредитованих електронних майданчиків, попередньо зареєструвавшись на одному з них. 

Замовники безкоштовно користуються системою, а участь постачальників у публічних закупівлях є платною (оплата здійснюється лише в разі участі у торгах за подання тендерних пропозицій), а сама реєстрація на електронному майданчику є безоплатною. Після реєстрації та подання тендерної пропозиції відбувається наступний етап — участь в аукціоні. Він проходить у три раунди, назви компаній-учасників розкриваються після завершення третього раунду, а також оголошуються результати аукціону.

По завершенню аукціону закупівля переходить у статус «Кваліфікація переможця» та замовнику надсилається пропозиція того кандидата, ціна якого є найменшою за результатами аукціону. Після оголошення рішення про переможця закупівля набуває статусу «Пропозиції розглянуто» і сторони вже поза системою підписують договір. Надалі замовник публікує у системі «Prozorro» копію підписаного договору з переможцем і закупівля набуває статусу «Закупівля завершена».

Законом України «Про публічні закупівлі» впровадилась платформа для проведення електронних торгів «Prozorro», яка безсумнівно є одним зі шляхів удосконалення вітчизняної системи публічних закупівель. Перевагами цієї системи є те, що закупівлі за кошти з державного бюджету здійснюються в онлайн-режимі, що дозволяє будь-якій особі бути віртуально присутньою в аукціоні закупівлі та унеможливлюється проведення корумпованого тендеру; вибір переможця є публічним; доступ до проведення закупівлі є простим та зрозумілим. Попри те, що система «Prozorro» має багато переваг, необхідно внести зміни до законодавства для покращення здійснення закупівель через дану систему, зокрема щодо можливості обрання замовником постачальника не виключно за найнижчою ціною, а за пропорційністю ціни та якості; щодо виключення випадків попередньої домовленості замовника та постачальника, яка реалізується встановленням замовником таких вимог, які може виконати лише цей постачальник та ін.

Проведення прозорих та гласних процедур публічних закупівель, побудованих на засадах конкурентності, є запорукою успіху в питанні використання коштів для задоволення власних потреб для будь-якої держави.

Література:

1. Про публічні закупівлі: Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2016. № 9. Ст.89.

2. Офіційний портал оприлюднення інформації про публічні закупівлі України. Prozorro.gov.ua: веб-сайт. URL: https://prozorro.gov.ua/about (дата звернення: 28.02.2020).

3. Загальні положення про Prozorro. E-tender.ua: веб-сайт. URL: https://e-tender.ua/training-tenders/teoriya-zakupivel-3/zagalni-polozhennya-pro-prozorro-5 (дата звернення: 02.03.2020).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота