АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ УКРАЇНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ УКРАЇНИ

17.11.2020 10:43

[Секция 1. Экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами]

Автор: Давидчук Сергій Миколайович, аспірант кафедри інноваційного підприємництва та інвестиційної діяльності, Поліський національний університет


Розвиток сільського господарства України, зокрема середніх і малих товаровиробників, як стратегічних підприємницьких структур аграрного сектору економіки, переважає бізнесове спрямування, тоді як соціальній та екологічній складовим не приділяється достатньої уваги. Відсутність системних підходів державної політики до вказаних питань посилює різницю між рівнем конкурентоспроможності вітчизняних і зарубіжних товаровиробників. Тому державна підтримка сільськогосподарських підприємств України являє собою об’єктивну необхідність підвищення їх конкурентоспроможності [3, с. 93].

Україна має значний фізичний сільськогосподарський потенціал: велику територію (42 млн. га сільськогосподарських угідь, або 70% загального фонду країни) з родючою землею (близько 40% запасів світового чорнозему) та близькість до важливих ринків імпорту на Середньому Сході, Північній Африці і, потенційно, ЄС. Україна все ще асоціюється з безмежними полями зернових і згадується як хлібний кошик Європи. Щоб розкрити потенціал сільського господарства і агробізнесу України необхідно розробити стратегію проведення обґрунтованої, довгострокової і збалансованої реформи, спрямованої на підвищення конкурентоспроможності сільського господарства, а також на розвиток сільських територій.

Станом на сьогодні в аграрній політиці України бракує чітко визначеної стратегії розвитку сільського господарства та сільської місцевості: формування політики продовжує носити несистематичний і опортуністичний характер, акцентуючи більше уваги на підгалузеві стратегії, ніж на створення рівних умов для виробників та створення цілісного та довгострокового стратегічного бачення, яке б привело втручання держави у відповідність з ринковими економічними принципами. Загальна державна підтримка сільського господарства за допомогою фінансових інструментів (бюджетні асигнування і податкові пільги - так звані бюджетні трансфери) в Україні є досить помірною. Водночас накладає на сільськогосподарських товаровиробників значні операційні витрати через надмірне регулювання.

На податкові пільги припадає близько 90 відсотків від загального обсягу бюджетних трансферів сільськогосподарським виробникам головним чином за рахунок спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість у сільському господарстві. Несистематичне бюджетування видатків та часові розриви у бюджетних виплатах, поширена корупція і непрозорість розподілу бюджетних асигнувань істотно підірвали довіру виробників до програм прямої бюджетної підтримки і в цілому унеможливили їх позитивний вплив на розвиток сільського господарства [2].

Важливою є побудова політики ефективного розвитку сільського господарства та сільської місцевості, стратегічного управління, програмування і впровадження структури, систем і процедур, які забезпечуватимуть прозорість і підзвітність в процесі прийняття рішень та постійну активну участь зацікавлених сторін сектору на всіх етапах реалізації політики.

Сьогодні сільські території перебувають у складних умовах: розповсюджені безробіття та бідність, фізична та соціальна інфраструктури (системи соціального забезпечення, охорона здоров'я, культура, дитячі садки, школи тощо) перебувають у поганому стані, малий бізнес не розвивається належним чином, а також продовжує погіршуватись ситуація із природними ресурсами та навколишнім середовищем. Рівень заробітної плати в сільському господарстві залишається одним з найнижчих серед галузей національної економіки (69 % у середньому по країні).

Комплексні заходи з реалізації державної політики створюють базу для стабільної, прозорої і передбачуваної правової системи, направленої на покращення бізнес-клімату, протидію корупції і стимулювання інвестицій для розвитку сільського господарства та сільських територій. Аналіз державної політики у сфері розвитку сільського господарства доводить, що вона закладає фундамент для проведення інституціональної реформи, необхідної для належної реалізації запланованих заходів. Механізми державного управління формують збалансований підхід до посилення конкурентоспроможності сільськогосподарського сектору і збільшення експорту, намагаючись водночас забезпечити рівномірний розподіл наявних переваг.

Отже, питання державної фінансової підтримки сільського господарства залишається дискусійним. Водночас у державній політиці України намітилися певні тенденції, а саме розробка і затвердження на законодавчому рівні національних державних програм, що в свою чергу обумовлює виділення коштів на їх реалізацію з державного бюджету. В нинішній ситуації в країні та  сучасних економічних умовах втілити все у життя дуже складно, але водночас це є запорукою майбутнього прогресу сільськогосподарської галузі Україні.

Література:

1. Гайдуцький А. Інвестиційні аспекти вступу до СОТ для аграрних секторів країн Центральної і Східної Європи / А. Гайдуцький // Економіка України. – 2009. – № 7. – С. 83-89.

2. Грищенко І. М. Аналіз державної політики у сфері розвитку сільських територій. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 1. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1364  (дата звернення: 17.11.2020)

3. Ільчук О.М. Державна підтримка сільського господарства в Україні  / О.М. Ільчук // Економіка АПК. - 2019. - № 2 - С. 93.

4. Проект Державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки на період до 2021 року. URL : http://minagro.gov.ua/apk?nid=24198ю .



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота