ПОНЯТТЯ ТА ПРИНЦИПИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПОНЯТТЯ ТА ПРИНЦИПИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ

25.01.2021 10:59

[Секция 2. Менеджмент]

Автор: Снігир Лариса Петрівна, кандидат економічних наук, Ірпінський академічний ліцей Національного університету біоресурсів і природокористування України


Проблема якості є найважливішим чинником, який сприяє підвищенню рівня життя населення, економічної, соціальної, а іноді й екологічної безпеки. 

Якість – це комплексне поняття, до якого входять результати та ефективність різних підрозділів, починаючи від розробки стратегії і закінчуючи організацією самого виробництва. Однак найважливішою складовою всієї системи якості є, безпосередньо якість самої продукції.

Проблема забезпечення якості є дуже важливою для будь-якого підприємства, особливо для тих, які пов'язані з промисловістю. Тому в сучасних умовах підприємства приділяють багато уваги забезпеченню високої якості своєї продукції через розробку та впровадження системи менеджменту якості продукції.

Для забезпечення найвищого рівня якості товарів, які виготовляються підприємствами необхідні такі компоненти: розробка стандартів якості, відповідність міжнародним стандартам, розподіл відповідальності за якість продукції, контроль над якістю робіт тощо.

Якість не може розглядатися окремо з позиції виробника і окремо з позиції споживача. Якість продукції не зводиться до окремих її властивостей, а пов'язана з об'єктом, як цілим, охоплюючи його повністю.

Якість продукції має дві групи компонентів: внутрішні і зовнішні. Внутрішні компоненти – це характеристики та властивості товару. До них відносяться термін служби, відсутність дефектів, технічні характеристики, дизайн, зручність у використанні тощо. Зовнішні компоненти – відповідність виробу смакам споживача, конкурентоспроможність [1, с. 65].

Удосконалення якості не може відбуватися хаотично та безсистемно. Тільки шляхом системного і комплексного, взаємопов'язаного існування технічних, організаційних, економічних і соціальних заходів на науковій основі можна чітко та стратегічно покращувати та вдосконалювати якість продукції в цілому [2, с. 150].

Сучасний менеджмент якості полягає в тому, що діяльність управління якістю не може бути ефективною після того, як продукцію вже було виготовлено. Ця діяльність повинна супроводжувати загальний процес виробництва продукції. Важливу роль також відіграє діяльність, що передує процесу виробництва.

На сьогоднішній день існує багато різних аспектів поняття, які характеризують термін якості. Кожен підхід по-своєму трактує зміст цієї категорії в залежності від об'єкта дослідження. 

У зв'язку з різноманіттям аспектів поняття «якість» існує ще більша кількість сучасних трактувань категорії «якість», які прийнято об'єднувати в такі групи: 

- якість, як абсолютна оцінка. В даному випадку, якість – це синонім переваги, досконалості. Однак досконалість – категорія абстрактна і суб'єктивна, тому це визначення якості не може лягти в основу вимірювання властивостей продукції;

- якість, як властивість продукції. Тут якість являється похідною від будь-якого вимірюваного параметрів продукту. Однак дане визначення є занадто вузьким через те, що воно не відображає корисність продукції для споживача;           

- якість, як відповідність вартості. В цьому випадку поняття «якість» слід розуміти, як співвідношення продукції з її ціною;

- якість, як відповідність стандартам. Очевидно, що в цьому підході до розуміння якості увага приділяється ступеню відповідності продукту технічним стандартам і умовам, що включають цільові та допустимі значення тих чи інших параметрів продукції. У той же час технічні стандарти не мають ніякого значення, якщо вони не відповідають вимогам споживачів;

- якість, як ступінь задоволеності запитів споживачів. 

Таким чином, ми бачимо, що жодне з визначень не вирізняється на практиці своєю значимістю і не може застосовуватися окремо від інших. До того ж, всі ці визначення обмежуються суб'єктивним сприйняттям серед споживачів. 

Незважаючи на дану розхожість і багатогранність поняття якості, ще в 90-х роках було створено принципи управління якістю та керівництва щодо їх застосування. 

Хоча дані принципи і розроблялися в рамках проекту міжнародного стандарту, було вирішено, що вони будуть надруковані та випущені у вигляди методичних роз’яснень на допомогу керівникам і менеджерам, щоб мати певну ясність щодо розробки і впровадження системи менеджменту якості.  

Принципи управління якістю – це всебічне і фундаментальне правило або переконання, яке лежить в основі керівництва організацією і в основі її діяльності та спрямоване на довгострокову безперервну роботу щодо задоволенню потреб споживачів із одночасним урахуванням потреб усіх зацікавлених осіб та організацій.

Прийнято виділяти такі принципи: 

- організація, орієнтована на споживача; 

- організація повністю залежить від своїх споживачів, тому повинна передбачати всі потреби, виконувати всі вимоги і прагнути до перевищення очікувань;

- лідерство керівництва – керівники повинні забезпечувати єдність цілей, створювати і підтримувати продуктивно налагоджене внутрішнє середовище; - залученість працівників – використання всіх навичок і здібностей працівників для досягнення єдиної мети;

- процесний підхід – допомагає більш ефективному функціонуванню підприємства; 

- системний підхід – управління взаємопов'язаними процесами, як системою, що сприяє підвищенню результативності;

- безперервне вдосконалення – постійне вдосконалення повинно стати незмінною метою підприємства; 

- прийняття управлінських рішень на основі фактів – постійний аналіз достовірних даних та інформації; 

- взаємовигідні налогоджені стосунки з постачальниками – підприємство та його постачальники є взаємозалежними і не можуть один без одного [3, с. 11].

Однак, дані принципи, хоч і є наріжним каменем системи менеджменту якості, але для того, щоб впровадити цю систему, необхідно пройти кілька етапів побудови системи менеджменту якості.

Таким чином, процес розробки, впровадження та підтримки системи менеджменту якості в дієвому стані дуже складний. За часів ринкової економіки якість продукції почала мати велике значення як фактор, що допомагає прийняти рішення споживачеві. Тому все більше і більше підприємств прагнуть впроваджувати систему менеджменту якості на своїх підприємствах, адже це додає їм значення серед конкурентів, а також залучає нових клієнтів і споживачів. 

Література:

1. Величко П.О. Якість менеджменту організації як одна з умов ефективного менеджменту / Міжнародний науковий журнал «Механізм регулювання економіки». 2014. Вип. 21(70). С. 60-69.

2. Вовк Н.Я. Методологічні підходи до оцінки якості менеджменту/ Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України, 2006. Вип. 16. С. 149-153. 

3. Зав’ялова О.Т. Якість управління підприємством та напрями її підвищення / Економічний форум, 2013. №11. С. 7-12.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота