АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ В ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ В ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД

27.04.2021 19:10

[Секция 1. Экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами]

Автор: Левчук Олена Вікторівна, кандидат економічних наук, доцент, провідний науковий співробітник науково-дослідного відділу воєнно-економічних проблем Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського; Вдовін П.Ю., капітан Збройних сил України, старший інженер відділу забезпечення технікою та майном топографічної служби 115 картографічного центру


Збройна агресія Російської Федерації проти України стала довгостроковим чинником впливу на українську політичну, економічну, військову та соціальну реальність.

Заходи з підвищення фінансової готовності базуються на характері сучасної війни та особливостей теперішнього етапу розвитку держави. Фінансова готовність визначається також здатністю держави забезпечити необхідними ресурсами процес мобілізації економіки країни, мобілізаційного розгортання Збройних Сил України.

Передвоєнна ситуація, а тим паче особливий період, характерна тим, що потреби в усіх видах ресурсів, як правило, перевищують існуючі можливості держави. Тому виникає невідповідність між потрібним та реальним рівнем фінансового забезпечення сил оборони під час виконання завдань з протидії гібридній війні. Ця невідповідність зумовлена, головним чином, наявними недоліками забезпечення балансу між виконанням завдань силами оборони та наявними ресурсами, в тому числі фінансовими, на ведення операцій та утримання ЗС України.

На потреби Збройних Сил України для забезпечення життєдіяльності військ виділяються кошти з Державного бюджету. Їх розпорядником є Міністерство оборони України. Витрати на утримання та розвиток Збройних Сил здійснюються відповідно до затверджених кошторисів Міністерства оборони, які є складовою частиною Державного бюджету України.

Частина коштів за кошторисом Міністерства оборони витрачається апаратом Міністерства оборони на оплату озброєння, техніки, військового майна, продовольства, що спрямовуються до ЗС України з різних галузей економіки. В цьому випадку розрахунки здійснюють відповідні департаменти Міністерства оборони через Департамент фінансів Міністерства оборони України. Деякі види майна і продовольства, озброєння, військової техніки замовляються і оплачуються управліннями забезпечення та службами видів ЗС України через їх фінансово-економічні управління.

Озброєння, майно і продовольство, заготовлені та оплачені в центрі або у видах ЗС України відпускається військам відповідними управліннями та службами забезпечення в натуральному вигляді (безоплатно), військові частини в цьому випадку грошових розрахунків за отримане майно не здійснюють. Тобто, одним із видів забезпечення потреб військ є постачання озброєння, військової техніки і майна у натуральному вигляді.

Інша частина коштів за кошторисом Міністерства оборони відпускається у розпорядження командирів військових частин на витрати, пов’язані з бойовою і гуманітарною підготовкою та утриманням особового складу, з експлуатацією та ремонтом озброєння та військової техніки. Військовим частинам відпускаються кошти на виплату грошового забезпечення і заробітної плати особовому складу, на оплату різних послуг, що надаються військовим частинам, а також на придбання майна і матеріалів, заготівля яких у централізованому порядку неможлива або недоцільна.

Отже, другим видом забезпечення потреб військових частин є надання їм коштів за кошторисом Міністерства оборони України. При цьому витрати коштів, що здійснюються безпосередньо у військових частинах, є часткою бюджетних асигнувань, спрямованих на утримання ЗС України.

Відповідно до вимог Бюджетного кодексу України Міністерство фінансів України відповідає за складання проєкту Закону про Державний бюджет України та визначає основні організаційно-методичні засади бюджетного планування. Позиція Міністерства фінансів з року в рік була очевидною: чим менша чисельність особового складу, тим менше видатків необхідно спрямувати на задоволення потреб ЗС України.

Це призвело до того, що питома вага на утримання сягала 80 і більше відсотків загального обсягу фінансового ресурсу. Однак Міністерство оборони має викривлену структуру бюджету не від того, що це бажання ЗС України, а тому, що коштів на закупівлю озброєння та підготовку військ після виплати грошового утримання, заробітної плати та інших захищених видатків фактично не залишалось.

У 2009-2013 рр. Міністерство оборони України (МОУ) фінансувалось за залишковим принципом, у мінімальних обсягах – менше 1% ВВП. Внаслідок хронічного ресурсного голоду в Збройних Силах розпочались руйнівні процеси. Вченими доведено, що коли на потреби оборони виділяється менше 1% ВВП, відбувається їх руйнація, а не розвиток. І тільки у 2014 році, коли виникла загроза незалежності і недоторканості України, уряд визнав реальний стан боєздатності ЗС України.

Аналіз розподілу ресурсів за видатками засвідчує, що основний їх обсяг зосереджений на утриманні ЗС України, тобто має місце так званий бюджет “проїдання”. На утримання ЗС України останнє десятиріччя виділяється понад 80% від загального бюджету МОУ, а в 2009 році цей показник становив 90,1%, і був найвищим на всю історію незалежності України. В 2010 році видатки на утримання ЗС України становили 89,5%. Такі показники можна виправдати світовою фінансовою кризою, що припала на цей період. Видатки на розвиток озброєння та військової техніки становили від 6,3% до 10,6%.




Подібна ситуація склалася і з видатками на підготовку ЗС України: найнижчі показники – 2,8% - у 2009 році, 4,2% - 2010 рік, 5% - 2011 рік.

Рівень, на якому знаходяться ЗС України сьогодні, не є випадковим. Для того, щоб змінити ситуацію у майбутньому, і мова йде не про завтра, а у довгостроковій перспективі, необхідно діяти вже сьогодні. Очікувати кардинальних змін марно, якщо не впроваджувати того, що доведено на практиці. Світова практика свідчить, що розподіл видатків у збройних силах має складати: 50% - утримання збройних сил, 20% - підготовка збройних сил і 30% - розвиток озброєння та військової техніки. 

Таким чином, при ухваленні рішень, що безпосередньо впливають на обороноздатність армії, потрібно вимагати професійної оцінки ефективності розподілу та використання ресурсів, а також відповідної інформаційної підтримки конкретних цілей і завдань, на які спрямовуються оборонні видатки. Це дозволить своєчасно вживати заходи, спрямовані на досягнення кінцевої мети, і забезпечить ефективне проведення оборонної реформи.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота