СУДОВА ВЛАДА ЯК ГАРАНТІЯ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СУДОВА ВЛАДА ЯК ГАРАНТІЯ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ

12.05.2021 19:00

[Секция 1. Теория и история государства и права. Философия права. История политических и правовых учений]

Автор: Чабан Наталія Анатоліївна, ад’юнкт докторантури та ад’юнктури Національної академії внутрішніх справ


1. Ідея неупередженості судової влади з урахуванням її багатогранного характеру, повинна самостійно виступати окремою гарантією захисту прав людини, що створює необхідні умови для постановлення об’єктивного, справедливого судового рішення.

Суверенна та незалежна українська держава не може функціонувати без неупередженого суду, який є гарантом та найвищою формою захисту прав і свобод людини і громадянина. Право на судовий захист С. Д. Мігоряну визначає як «право кожного на справедливий, відкритий розгляд і вирішення у продовж розумного строку незалежним і неупередженим судом, утвореним відповідно до закону, конкретної судової справи, правовими засобами, наданими суду для здійснення судочинства, з метою захисту гарантованих Конституцією та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави» [1, с. 390].

2. Вихідною засадою у розумінні судової влади є поняття «державна влада». На основі цього, судова влада визначається як специфічна, незалежна, гілка державної влади, яка здійснюється уповноваженими на те державними органами – судами і призначенням якої є вирішення правових конфліктів у суспільстві із застосуванням спеціальних процедур.

Серед ознак судової влади, доцільно розрізняти правову (нормативну) групу ознак і владну групу ознак. У характеристиці судової влади доцільно виокремлювати організаційні та функціональні аспекти. Неупередженість відноситься до функціональних правових гарантій. Функціональну характеристику судової влади слід розглядати крізь призму різних понять – принципи, вимоги, умови, завдання та інших, що орієнтує на плюралістичність як наукового розуміння, так і нормативного закріплення неупередженості судової влади у національному законодавстві, міжнародному та європейському праві.

Існування судової влади зумовлене необхідністю суспільства підтримувати соціальний і правовий порядок, а її правова природа є обов’язком держави цей порядок підтримувати [2, с. 489].

Судова влада, як зазначає В. Стефанюк, це той новий політичний і правовий феномен, який адекватно відображає прагнення побудувати на українській землі правову державу, засновану на доктрині поділу влади. Судова влада за своїм призначенням, функціональними особливостями має перевагу перед іншими гілками влади. І ця перевага полягає у тому, що не існує такої діяльності держави в особі інших органів, яка б не підлягала судовому контролю [3, с. 16].

3. Забезпечення неупередженості судової влади як гарантії захисту прав людини – сукупність засобів і методів, що мають на меті забезпечити такий режим провадження в судочинстві, за яким визнаються рівність прав та свобод, гарантується поновлення порушених прав і свобод, нейтральність суддів щодо сторін, відсутність конфлікту інтересів.

4. Гарантії прав людини традиційно розглядаються як норми, принципи, умови, які забезпечують реальність використання людиною своїх прав. Ці гарантії поділяються на політичні, економічні, культурні, правові, останні, зокрема, спрямовані на забезпечення здійснення, додержання та охорону прав та свобод людини, відновлення порушених прав за допомогою правових засобів та у правових формах. В сукупності правових гарантій судова влада, не тільки здійснює безпосередньо захист прав людини та відновлення порушених прав, але й забезпечує ефективність інших правових гарантій через вплив на законодавчу та виконавчу владу, місцеве самоврядування, інститути громадянського суспільства, які діють в різних сферах суспільного життя і не тільки через розгляд та вирішення юридичних справ. В цьому випадку неупередженість судової влади набуває, так би мовити, широкого значення, але й обмежується сферою прав людини, поза її межами залишається забезпечення прав інших суб’єктів права (держави, громадянських об’єднань, підприємств, установ, територіальних громад).

У другому випадку, тобто як вимоги до судового рішення, неупередженість судової влади, її змістовні характеристики та сфера розповсюдження, у порівнянні з першим надається вузьке розуміння, оскільки, з одного боку, обмежуються сферою правосуддя, тобто самостійною галуззю державної діяльності, яка здійснюється виключно судами шляхом розгляду і вирішення у судових засіданнях в особливій процесуальній формі цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а тому, з іншого стосується не тільки прав людини.

Зазначене зумовлює доцільність виокремлення розуміння неупередженості судової влади як гарантії прав людини і як вимоги, що пред’являється до судового рішення, як загального для них, так й відмінностей між ними.

Неупереджена судова влада за своєю суттю та її роллю і місцем у вирішенні правових конфліктів є важливою гарантією забезпечення справедливого розгляду і вирішення правових конфліктів, захисту прав і свобод людини.

Література:

1. Мігоряну С. Д. Забезпечення права на судовий захист – передумова формування правової держави в Україні. Актуальні проблеми політики: збірник наукових праць. Одеса: Фенікс, 2006. Вип. 29. С. 387-390.

2. Судова влада в Україні: історичні витоки, закономірності, особливості розвитку: монографія / В. С. Бігун, I. Й. Бойко, Т. I. Бондарук, К. А. Віслобоков та ін. За ред. І. Б. Усенка. Київ: Наукова думка, 2014. 503 с.

3. Стефанюк В. Судова влада як основна юридична гарантія захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні. Право України. 2001. № 1. С. 15-18.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота