ЗАПОБІГАННЯ ВИНИКНЕННЮ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ В ДІЯЛЬНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗАПОБІГАННЯ ВИНИКНЕННЮ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ В ДІЯЛЬНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ

28.10.2021 20:19

[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Автор: Мацько Віта Андріївна, кандидат юридичних наук, науковий співробітник науково-дослідної лабораторії проблем правового та організаційного забезпечення діяльності Міністерства Державного науково-дослідного інституту Міністерства внутрішніх справ України, м. Київ


Національна поліція України (надалі – НПУ) є центральним органом виконавчої влади, завданнями якої є забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, протидії злочинності [1], зокрема корупційної [2]. Крім того, поліцейські є суб’єктами на яких поширюються антикорупційні обмеження та заборони, тому при виконанні службових обов’язків вони повинні неухильно дотримуватись норм антикорупційного законодавства. Виходячи з вищевикладеного, повноваження поліцейських, відповідно до антикорупційного законодавства, мають подвійний характер, а отже, службові повноваження працівників можуть перетинатися з їх приватними інтересами, що в свою чергу призводить до конфлікту інтересів.

З метою запобігання виникненню конфлікту інтересів законодавцем було закріплено низку антикорупційних обмежень та заборон. Зокрема до таких обмежень та заборон, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (надалі – Закон України № 1700-VII), відносяться: обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища (ст. 22); обмеження щодо одержання подарунків (ст. 23); запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка та поводження з ними (ст. 24); обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 25); обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування (ст. 26); обмеження спільної роботи близьких осіб (ст. 27) [2].

Низка вищеперерахованих антикорупційних обмежень та заборон, досить подібні з антикорупційними заходами, які застосовуються у зарубіжних країнах, зокрема країн-членів Євросоюзу. Л. Дешко зазначає, що можливість обмеження основних прав і свобод людини державою передбачено у всіх міжнародно-правових актах, що регламентують права людини й основоположні свободи [3]. Виходячи з цього, можемо сказати, що закріплені у чинному антикорупційному законодавстві України заборони та обмеження мають міжнародний характер.

Запровадження вказаних засобів у вітчизняному законодавстві, мають за мету мінімізувати або усунути передумови, які сприяють поліцейським до зловживання владою або службовим становищем. Враховуючи зміст антикорупційних заборон та обмежень, можна зробити висновок, що вони мають скоріше загальний характер. Схожої думки дотримується і В. Луговий, адже автор зазначає, що заборони в механізмі реалізації антикорупційних засобів в діяльності поліцейських носять переважно загальний характер, вони є обов’язковими для всіх осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, незалежно від сфери публічного управління, тому такий стан речей не можна в повній мірі визнати задовільним [4, c. 70]. На думку автора, для врегулювання такої ситуації необхідним є розвиток нових, більш конкретних форм обмежень і заборон, що будуть стосуватись сфери поліцейської діяльності, а також враховувати корупційні ризики, які властиві саме діяльності органів НПУ [4, с. 70]. В такому разі вважаємо за необхідне погодитися з думкою В. Лугового, який вважає, що при застосуванні до поліцейських антикорупційних заборон та обмежень необхідно враховувати специфічні умови проходження служби в Національній поліції України.

Якщо говорити про відповідальність, яка настає у разі порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, то такі правопорушення пов’язані з корупцією. У ст. 65-1 Закону України № 1700-VII зазначено, що за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень особи, на яких поширюється дія цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку. Враховуючи, що поліцейські є суб’єктами на яких, як ми говорили раніше, поширюються норми антикорупційного законодавства, вони також притягуються до визначеної Законом України № 1700-VII відповідальності.

Так, кримінальна відповідальність за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів для поліцейських настає за наявності ознак таких корупційних злочинів, які передбачені ст. 364 та ст. 368 Кримінального кодексу України за зловживання службовим становищем та за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою.

Адміністративна відповідальність для поліцейський передбачена ст. 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема за: неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів; вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів [5].

Цивільно-правова відповідальність настає за вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів (відшкодування матеріальної та/або моральної шкоди відповідно до Цивільного кодексу України).

Порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності та види дисциплінарних стягнень установлені для поліцейських – Дисциплінарним статутом Національної поліції України. Вказана відповідальність настає за: неповідомлення про потенційний конфлікт інтересів; неповідомлення про реальний конфлікт інтересів та/або вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів, за умови, що судом на особу не накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності (застосовується обов’язково) [2].

Крім Дисциплінарного статуту НПУ дисциплінарну відповідальність поліцейські несуть відповідно до спеціального законодавства, зокрема Закону України «Про Національну поліцію». Так ст. 61 вказаного Закону, передбачено, що поліцейський підлягає звільненню: у зв’язку з прямим підпорядкуванням близькій особі (тобто в разі виникнення конфлікту інтересів); у разі, коли поліцейського притягнуто до відповідальності за вчинення адміністративного або кримінального правопорушення пов’язаного з корупцією [1].

Отже, відповідальність за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів працівниками поліції, як суб’єктів на яких поширюються антикорупційні обмеження та заборони, регулюється антикорупційним законодавством та нормами, які визначені в спеціальних законах та підзаконних нормативно-правових актах. Проте, враховуючи загальний характер вказаних антикорупційних засобів, вважаємо за доцільне в Законі України «Про Національну поліцію» визначити відповідальність за правопорушення пов’язані з виникненням конфлікту інтересів з урахуванням специфічних умов проходження служби в НПУ.

Література:

1. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 40–41. Ст. 379.

2. Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014 № 1700-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18 (дата звернення : 20.10.2021).

3. Дешко Л.М. Втілення принципу правової визначеності у правотворчу та правозастосовчу практику при обмеженні права на судовий захист. URL : http:// archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Pchdu/2012_2/029.pdf (дата звернення: 20.10.2021).

4. Луговий В.О. Адміністративно-правовий механізм запобігання правопорушенням, пов’язаним з корупцією, що вчиняються поліцейськими : дис. канд. юрид. наук. : 12.00.07. Київ, 2019. 281 с.

5. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-Х. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. Додаток до № 51. Ст. 1122.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота