ІНСТИТУЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ІНСТИТУЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ

21.12.2021 20:38

[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Автор: Близнюк Ірина Володимирівна, студентка, Київський національний університет імені Тараса Шевченка


На сьогоднішній день, реформи децентралізації, які впроваджуються в Україні забезпечують громадян доступними адміністративними послугами, тому розбудова в рамках децентралізації мережі сучасних Центрів надання адміністративних послуг – одне з пріоритетних завдань держави і органів місцевого самоврядування. Центри надання адміністративних послуг – це обличчя влади  місцевої та державної, сервісу – від центрального рівня до рівня громади. 

Концепція ЦНАПу передбачає створення для громадян єдиної приймальні для більшості адміністративних послуг, тобто з’єднання максимальної кількості органів (підрозділів) публічної адміністрації, які раніше окремо контактували з юридичними та фізичними особами. На теперішній час в державі вже реалізована практика діяльності ЦНАПів на рівні міст та адміністративних районів, які реалізують свої функції згідно з Законом України «Про адміністративні послуги». Цей закон визначає нову ідеологію публічного управління, метою якої є служіння громадянам з боку органів державної влад, та закладає правові та організаційні засади реалізації прав, свобод і  законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адмінпослуг.

У теперішніх умовах здійснення адміністративно-територіальної реформи, децентралізації влади та передачі значної частини функцій та повноважень в сфері управління соціально-економічним розвитком територій від держави до територіальних громад, саме створення ЦНАП в новостворених територіальних громадах сприятиме зростанню якості надання адміністративних послуг, покращить дієвість та ефективність місцевого самоврядування.

Результатом створення ЦНАП в об’єднаній громаді має бути забезпечення прозорості, відкритості та ясності процесів у галузі надання адміністративних послуг. 

Органу місцевого самоврядування (міської, сільської, селищної ради) від формування ЦНАП мати також переваги, які полягатимуть у тому, що вдасться зменшити кількість часу на оформленні вхідних/вихідних пакетів документів, налагодити систему документообігу, покращити результативність працівників та сфокусувати увагу на зростанні якості обслуговування громадян [2].

У спрощеному вигляді ЦНАП включає в себе:

− підрозділ, де здійснюється первісна робота з відвідувачами: їх загальне враження(інформування та консультування) – цей підрозділ не приймає документів;

− підрозділ прийому звернень замовників. 

Останній підрозділ від суб’єктів звернень приймає документи, і надає консультації. У легких справах працівники ЦНАП приймають заяви, і можуть вирішувати справу по суті та видавати результат надання адміністративних послуг. Згідно з закону, ЦНАП має працювати лише через «адміністратора», безпосереднє надання адміністративної послуги допускається у випадках, передбачених законом. 

Вище згадані обидва підрозділи ще називають фронт-офісом, це такою частиною ЦНАП, де здійснюється контакт заявників адміністративних послуг з працівниками ЦНАП. Іншу, другу частину ЦНАП називають бек-офісом, в якому знаходяться структурні підрозділи, які опрацьовують дані справи по суті та змісту. Це також стосується справ, що потребують тривалого опрацювання та певних знань з даної галузі. 

У теперішніх умовах в Україні до номенклатури ЦНАПу включаються також складні послуги, тому тут запроваджується така послідовність роботи, за якою у фронт-офісі приймається тільки пакет вхідних документів (заява та інші документи) і передається фаховому підрозділу, який після опрацювання цього пакета приймає адміністративний акт, та передає його назад до фронт-офісу для видачі або відправлення поштою споживачеві. Такий підхід закріплений Законом України «Про адміністративні послуги», і передбачає надання адмінпослуг лише через адміністратора. Тож, можна стверджувати, що при утворенні ЦНАП є основне завдання є створення фронт-офісу(тобто частини приміщення, де здійснюється прийом суб’єктів звернень).

Також, бек-офіс може функціонувати у двох типах:

1. підрозділ, де працівники опрацьовують документи, відповідають на телефонні дзвінки. За потреби вони можуть допомагати на прийомі заявникам, якщо виникає черга (згідно з Законом України «Про адміністративні послуги» ці працівники мають бути за посадою  «адміністратор»)

2. сукупність усіх спеціалізованих підрозділів, до яких надходять документи (вхідні пакети) після їх отримання у фронт - офісі. Даний підхід є найкращим, адже більшість справ потребує фахового опрацювання, та відповіді не надаються невідкладно.

Для формування переліку адміністративних послуг, які будуть надаватися через ЦНАП, ключове значення мають спроможність громади надати дані послуги, а також потреби споживачів у послугах. Саме тому у ЦНАП середніх та великих міст повинен бути максимально необхідна кількість адміністративних послуг, натомість у сільських громадах потрібно забезпечити надання найпопулярніших послуг, зокрема таких, як реєстрація місця проживання, актів цивільного стану, видача паспортів, призначення житлових субсидій та інших видів державної допомоги, призначення та перерахунок пенсій тощо [3]. 

З огляду на розглянуті вище питання діяльності центрів надання адміністративних послуг, та з метою вдосконалення роботи ЦНАП, покращення якості обслуговування споживачів послуг ЦНАП, максимізації доступності послуг необхідно застосувати наступні рекомендації:

− затвердження типового положення й типового регламенту центру надання адміністративних послуг в об’єднаній територіальній громаді;

− формування спеціальних навчальних програм з питань організації надання адміністративних послуг на місцевому рівні і їх втілення в закладах національної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб органів місцевого самоврядування;

− розвиток інтегрованої системи надання адміністративних послуг, зокрема на місцевому рівні, а також утворення територіальних офісів та дистанційних робочих місць центрів надання адміністративних послуг;

− формування системи результативного громадського моніторингу за діяльністю ЦНАП;

− постійне проведення функціонального обстеження відповідних органів влади та запровадження системи якості в діяльність органів місцевого самоврядування;

− реорганізація внутрішньої структури органів місцевого самоврядування та їх адміністративних підрозділів за принципом «front office» та «back office»;

− активніше використання на місцевому рівні можливостей співпраці територіальних громад, зокрема з урахуванням п’яти основних форм такого співробітництва, передбаченого чинним законодавством України.

Отже, інституційне забезпечення процесу надання адміністративних послуг є результатом функціонування сукупності нормативно-правових інститутів з метою зміни моделей надання адміністративних послуг на основі використання цифрових технологій. 

Органам місцевого самоврядування при яких утворені дані структури, необхідно впровадити заходи для покращення роботи: створити веб-сайти абсолютно всіх ЦНАП, покращити інформаційне забезпечення, зробити його максимально простим та зрозумілим для всіх громадян; забезпечити комфортні умови зони очікування для всіх категорій споживачів; забезпечити безперешкодний доступ до приміщень центрів осіб з обмеженими фізичними можливостями; розширити приміщення, облаштувати додаткові робочі місця, придбати сучасне обладнання; зменшити терміни розгляду та опрацювання заяв суб’єктів звернень шляхом формування програмно-технічної бази для передачі інформації (електронні реєстри, електронні бази даних тощо) між структурними підрозділами органів місцевого самоврядування та органами державної влади в електронному вигляді; провести моніторинг та оцінку якості електронних сервісів.

Література:

1. Тимощук В. Загальні рекомендації щодо створення ЦНАП. URL: https://despro.org.ua/upload/medialibrary/Piitannya-vidpovidi-schodo-CNAP-v-OTG.pdf (дата звернення 20.12.2021).

2. Як створити належний ЦНАП в ОТГ. Досвід інституційного створення ЦНАП в рамках Програми «U-LEAD з Європою». URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/714/Well-functioning-ASC_2021.pdf (дата звернення 20.12.2021).

3. Організація співробітництва територіальних громад в Україні практичний. Посібник для посадових осіб місцевого самоврядування, К., 2017. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/11/Organizatsiya-spivrobitnitstva-teritorialnih-gromad-v-Ukrayini.pdf (дата звернення 20.12.2021).

4. Мердова О.М. Децентралізація сфери надання адміністративних послуг. 2015. №1. С. 17-22.

________________ 

Науковий керівник: Сороко Володимир Миколайович, кандидат технічних наук, доцент, Київський національний університет імені Тараса Шевченка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота