СУБ’ЄКТИ ОДЕРЖАННЯ БЮДЖЕТНОГО ГРАНТУ ЯК УЧАСНИКИ БЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СУБ’ЄКТИ ОДЕРЖАННЯ БЮДЖЕТНОГО ГРАНТУ ЯК УЧАСНИКИ БЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН

30.06.2022 23:35

[2. Юридические науки]

Автор: Якимчук Наталія Яківна, доктор юридичних наук, професор, професор кафедри фінансового права Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка


Реалії сучасного бюджетно-правового регулювання бюджетних програм обумовлені розвитком механізмів, що базуються на впровадженні методу програмно-цільового фінансування.

Тенденції трансформації бюджетної сфери свідчать про поступове переведення організацій, утворених органами державної влади та місцевого самоврядування, зі статусу бюджетних установ, які в бюджетному процесі набувають правового статусу розпорядників бюджетних коштів, в статус некомерційних державних (комунальних) підприємств, які в бюджетному процесі діють як одержувачі бюджетних коштів. Це торкнулося таких сфер, як охорона здоров’я, культура, спорт, соціальний захист, частково освіти тощо.

Основною метою такого процесу є створення умов для стимулювання пошуків такими організаціями додаткових джерел фінансування, підвищення ефективності їх діяльності шляхом введення їх в конкурентне середовище. 

Окрім цього коло одержувачів бюджетних коштів, яких відповідно до ч. 6 ст. 22 Бюджетного кодексу України (далі – БК України) розпорядник бюджетних коштів уповноважує на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою,  було розширене шляхом включення до їх числа організацій, утворених в приватному порядку. 

Відповідно до п. 38 ч. 1 ст. 2 БК України одержувач бюджетних коштів (ОБК) – «суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету». Таким чином, в визначенні поняття дається обмеження щодо суб’єктів, які можуть набути правовий статус ОБК, зокрема це: 

1) суб’єкти господарювання, поняття та види яких визначені в ч. 5 ст. 55 Господарського кодексу України (ГК України), а тому це: а)  господарські організації, які діють на основі права власності, права господарського відання чи оперативного управління; б) громадяни України, іноземці та особи без громадянства,  які здійснюють господарську діяльність як підприємці (ФОП);

2) громадські організації;

3) інші організації, які не мають статусу бюджетної установи і не належать до числа господарських організацій, зокрема суб’єкти господарювання, які здійснюють некомерційне господарювання (некомерційну господарську діяльність – ч. 2 ст. 3 ГК України), до числа яких належать:  а) суб’єкт господарювання державного або комунального секторів економіки у галузях (видах діяльності), в яких відповідно до ст. 12 ГК України підприємництво  забороняється законом; б) державне некомерційне підприємство, поняття якого визначено в ст. 75-1 ГК України – «суб’єкт некомерційної господарської діяльності, спрямованої на досягнення соціальних та інших результатів, яке утворюється у сфері охорони здоров’я, соціальній та/або гуманітарній сферах без мети одержання прибутку і діє на підставі статуту», за яким майно закріплюється на  праві оперативного управління; в) комунальне некомерційне підприємство (ч. 3 ст. 78 ГК України), майно за яким закріплюється на праві оперативного управління.

Так, аналіз положень п. 38 ч. 1 ст. 2 БК України дає можливість зробити висновок, що до числа одержувачів бюджетних коштів не можна віднести  фізичних осіб, а також фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, не зареєстровані як фізичні особи – підприємці (пп. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Поняття ж «бюджетний грант» закріплене в пп. 14.1.277-1 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (ПК України) і визначається як «цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України». 

Отже, ознаками бюджетного гранту є: 1) цільовий характер надання; 2) має характер допомоги, що надається за рахунок коштів державного та/або місцевого(их) бюджетів, а отже, належність до форми державної допомоги в контексті  визначення її поняття в ст. 1 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» від 01.07.2014 №155-VII; 3) надання виключно для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах; 4) надання у грошовій формі; 5) безоплатна; 6) безповоротна; 7) надання лише надавачем, визначеним Урядом.

З наведеного поняття бюджетного гранту не зрозуміло, хто ж є його одержувачами. Однак це можна вивести з інших положень ПК України. Так, до одержувачів бюджетного гранту, відповідно до положень ПК України можуть належати: 

1) платники податку на прибуток підприємств, що випливає зі змісту ст. 140 ПК України, а це платники, перелічені в ст. 133 ПК України, а саме: юридичні особи (окрім неприбуткових підприємств, установ та організацій),  фізичні особи - підприємці (ФОП), у тому числі такі, що обрали спрощену систему оподаткування, та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які сплачують податок на прибуток підприємств з об’єктів, зазначених у пп. 133.1.4. п. 133.1 ст. 133 ПК України; 

2) платники єдиного податку, що випливає з положень ст. 292 ПК України (пп. 1 п. 292.1), а це юридичні особи чи фізичні особи – підприємці, які відповідають ознакам, що перелічені в п. 291.4 ст. 291 ПК України; 

3) платники податку на доходи фізичних осіб, а саме: а) фізичні особи – підприємці, що випливає  п. 177.3.2 ч. 177.3 ст. 177 ПК України;  б) фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (ФОП), що випливає з положень ч. 178.3 ст. 178 ПК України; в) інші фізичні особи, що випливає з пп. 170.7-1.2 п. 170.7-1 ст. 170 ПК України.

Отже, коло одержувачів бюджетних грантів визначено в Податковому кодексі України ширше, ніж коло одержувачів бюджетних коштів окреслено в Бюджетному кодексі України. На відміну від бюджетного законодавства до числа одержувачів бюджетних грантів включено фізичних осіб та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

Зважаючи на те, що одержувачі бюджетного гранту одержують не просто кошти, а бюджетні кошти, і на цільових засадах, відповідно до бюджетної програми, на умовах звітування про їх використання та під контролем за додержанням законодавства, що регулює порядок їх надання (а тому входить до складу бюджетного законодавства), є усі підстави включити їх до числа учасників бюджетного процесу. Питання залишається лише в тому чи віднести їх до одержувачів бюджетних коштів шляхом внесення відповідних змін до п. 38 ч. 1 ст. 2 БК України, що потягне за собою необхідність відкриття їм окремих реєстраційних рахунків в межах рахунків відповідного бюджету на єдиному казначейському рахунку чи внесення змін до статей 2, 19 та 22 БК України з метою розширення кола учасників бюджетних відносин з тим, щоб ввести до бюджетного законодавства таку правову категорію, як «одержувачі цільової державної допомоги», до числа яких належать і одержувачі бюджетного гранту, якщо суми бюджетних грантів перераховуватимуться прямо на їх банківські рахунки. Проте є неприйнятною ситуація, коли ціла група учасників бюджетних відносин, випадає з під бюджетно-правового регулювання, чи коли певна бюджетно-правова категорія і, відповідно, певна група бюджетних відносин стають предметом регулювання податкового законодавства без будь-якого врахування таких змін в БК України. 

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота