ПЕРЕБУВАННЯ СТОРОНИ У СКЛАДІ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ, ЩО ПЕРЕВЕДЕНІ НА ВОЄННИЙ СТАН, ЯК ОБОВ`ЯЗКОВА ПІДСТАВА ЗУПИНЕННЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПЕРЕБУВАННЯ СТОРОНИ У СКЛАДІ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ, ЩО ПЕРЕВЕДЕНІ НА ВОЄННИЙ СТАН, ЯК ОБОВ`ЯЗКОВА ПІДСТАВА ЗУПИНЕННЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ

22.12.2022 00:18

[2. Юридические науки]

Автор: Максименко Марія Вячеславівна, студентка, Навчально-науковий інститут права Київського національного університету імені Тараса Шевченка


Вступ

У статті 251 ЦПК України визначені підстави для зупинення провадження у справі, зокрема однією з таких підстав є перебування сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан. За наявності даної підстави суд зобов`язаний зупинити провадження у справі, отже, вона належить до числа тих, які є обов`язковими. 

Аналіз особливостей зупинення провадження у справі у зв`язку з перебуванням сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан, є надзвичайно актуальним, враховуючи продовження строку дії воєнного стану та строку проведення загальної мобілізації у зв'язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією рф проти України.

Переведення Збройних Сил України на організацію і штати воєнного часу

Відповідно до абзацу четвертого статті 1 Закону України „Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію“ мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано. 

Водночас згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України „Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію“ загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, підприємств, установ і організацій. 

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 3 березня 2022 року № 2105-ІХ, оголошено загальну мобілізацію. 

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 758/2022 "Про продовження строку проведення загальної мобілізації", затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2739-IX, строк проведення загальної мобілізації продовжено з 21 листопада 2022 року на 90 діб.  

Отже, сьогодні в Україні триває проведення загальної мобілізації. Відповідно до викладеного вище загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України, стосується Збройних Сил України та передбачає здійснення комплексу заходів з метою планомірного переведення Збройних Сил України на організацію і штати воєнного часу.

Документи, які підтверджують призов під час мобілізації та проходження військової служби

Згідно з листом Міністерства оборони України від 21.08.2014 № 322/2/7142 документом, який підтверджує призов та проходження військової служби військовослужбовцем у особливий період, а також підтверджує призов під час мобілізації резервістів та військовозобов'язаних, є військовий квиток, в якому в відповідних розділах здійснюються службові відмітки. Також документами, які підтверджують призов військовозобов'язаних на військову службу під час мобілізації, можуть бути довідка про призов військовозобов'язаного на військову службу, видана військовим комісаріатом або військовою частиною, а для резервістів - витяг із наказу або довідка про зарахування до списків військової частини, які видаються військовою частиною.

Строки, на які зупиняється провадження у справі у зв`язку з перебуванням сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 253 ЦПК України провадження у справі у зв`язку з перебуванням сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан, зупиняється до припинення перебування сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан.

Практика зупинення судами провадження у справі у зв`язку з перебуванням сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан

Ухвала Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 461/5209/19 від 29 серпня 2022 року 

Задовольняючи клопотання про зупинення провадження у справі, Верховний Суд зазначив:

· 22 серпня 2022 року позивач звернувся до суду касаційної інстанції з клопотанням про зупинення провадження у справі № 461/3554/21 у зв`язку з тим, що він перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 , яка переведена на воєнний стан та виконує бойові завдання у зоні бойових дій, військовослужбовець не перебуває у зоні постійної дислокації, а знаходиться у зоні бойових дій.

· На підтвердження клопотання про зупинення провадження у справі позивач надав довідки із військової частини НОМЕР_1 від 08 серпня 2022 року № 2/762 та № 2/761.

· Оскільки позивачем надані докази його перебування у складі Збройних Сил України у військовій частині, яка переведена на воєнний стан та виконує бойові завдання у зоні бойових дій, колегія суддів вважає, що заява позивача про зупинення провадження у справі № 461/5209/19 є обґрунтованою та підлягає задоволенню, тому необхідно зупинити провадження у справі, що переглядається, до припинення перебування позивача у складі Збройних Сил України у військовій частині, яка переведена на воєнний стан.

Висновок: оскільки позивач надав докази його перебування у складі Збройних Сил України у військовій частині, яка переведена на воєнний стан та виконує бойові завдання у зоні бойових дій, колегія суддів на підставі наданих доказів задовольнила клопотання про зупинення провадження у справі. 

Ухвала Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 757/52540/16-ц від 21 листопада 2022 року 

Відмовляючи у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, Верховний Суд вказав:

· Клопотання мотивоване тим, що з 06 травня 2022 року відповідач перебуває на військовій службі у складі Збройних Сил України, на яку був призваний у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану. На підтвердження проходження військової служби надав довідку форми 5 від 28 травня 2022 року № 1/1843.

· Оскільки надана заявником довідка не містить інформації про переведення на воєнний стан та виконання бойових завдань у зоні бойових дій військовою частиною, в якій відповідач перебуває на військовій службі, колегія суддів вважає, що клопотання про зупинення провадження у справі № 757/52540/16-ц не підлягає задоволенню.

Висновок: довідка форми 5, яка надається на підтвердження проходження військової служби, має містити інформацію про переведення на воєнний стан та виконання бойових завдань у зоні бойових дій військовою частиною, в якій сторона перебуває на військовій службі. Оскільки доказів перебування відповідача у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан, надано не було, не була доведена і наявність обставин, передбачених пунктом 2 частини 1 статті 251 ЦПК України. Отже, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання про зупинення провадження у справі. 

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 753/3880/20 від 16 листопада 2022 року 

Верховний Суд, скасовуючи ухвалу Київського апеляційного суду від 08 червня 2022 року про зупинення провадження у справі, зауважив:

· Добровольче формування територіальної громади є воєнізованим підрозділом, а не військовим формуванням. Здійснення діяльності добровольчих формувань під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України, а також перехід їх за певних умов в оперативне підпорядкування командирів відповідних військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України не свідчить про перебування членів добровольчих формувань у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції. Матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що відповідач (позивач за зустрічним позовом) перебуває у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.  

Ухвала Полтавського апеляційного суду у справі № 546/243/20 від 25 жовтня 2022 року  

Відмовляючи у зупиненні провадження у справі, Полтавський апеляційний суд зауважив:

· З матеріалів справи вбачається, що представництво інтересів ТОВ СП «Нібулон» здійснюють два представники – адвокат Висоцький В.П. та адвокат Петров В.-П. С. Таким чином, перебування адвоката Висоцького В.П. на військовій службі у Збройних Силах України не позбавляє ТОВ СП «Нібулон» можливості брати участь у розгляді справи через іншого уповноваженого належним чином представника.

· Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Розумність тривалості судового розгляду має визначатися з огляду на обставини справи та наступні критерії: складність справи, поведінка заявника та компетентних органів, а також важливість предмета позову для заявника у справі (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Фрідлендер проти Франції").

· Зупинення провадження у справі - це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час судового розгляду із визначених у законі об`єктивних підстав, які перешкоджають подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення. Межі зупинення провадження у справі не повинні призводити до зменшення розумного строку розгляду справи.

· Колегія суддів, вважає, що тривале зупинення провадження у справі суперечить принципу ефективності судового процесу, направленому на недопущення затягування розгляду справи, та перешкоджає подальшому провадженню у справі, а тому підстави для задоволення клопотання про зупинення провадження у справі відсутні.

Висновок: під час вирішення питання про задоволення або відмову у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі суд, зокрема, має дотримуватися засад розумності тривалості судового розгляду та ефективності судового процесу. Відповідні висновки містяться також у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 753/3880/20 від 16 листопада 2022 року.

Висновки:

Перебування сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан, є обов`язковою підставою для зупинення провадження у справі. На підтвердження перебування сторони у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан, мають бути надані належні та достатні докази (докази перебування у складі Збройних Сил України у військовій частині, яка переведена на воєнний стан та виконує бойові завдання у зоні бойових дій), на підставі яких суд дійде висновку про наявність підстав для задоволення клопотання про зупинення провадження у справі. Водночас під час вирішення питання про задоволення або відмову у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі суд має дотримуватися засад розумності тривалості судового розгляду та ефективності судового процесу. Здійснення діяльності добровольчих формувань під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України, а також перехід їх за певних умов в оперативне підпорядкування командирів відповідних військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України не свідчить про перебування членів добровольчих формувань у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Література:

1. Цивільний процесуальний кодекс України (зі змінами та доповненнями) № 1618-IV від 18.03.2004 року // Відомості Верховної Ради України. – 2004. – № 40-41, 42. [Електронний ресурс] − Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1618-15.

2. Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21 жовтня 1993 р. № 44 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text.

3. Указ Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 р. № 65/2022 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/65/2022#Text.

4. Указ Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації» від 07.11.2022 р. № 758/2022 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/758/2022#Text.

5. Лист Міністерства оборони України від 21.08.2014 № 322/2/7142 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakononline.com.ua/documents/show/79087___79087.

6. Ухвала Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 461/5209/19 від 29 серпня 2022 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://reyestr.court.gov.ua/Review/105935668.

7. Ухвала Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 757/52540/16-ц від 21 листопада 2022 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://reyestr.court.gov.ua/Review/107441761.

8. Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 753/3880/20 від 16 листопада 2022 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://reyestr.court.gov.ua/Review/107441677.

9. Ухвала Полтавського апеляційного суду у справі № 546/243/20 від 25 жовтня 2022 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://reyestr.court.gov.ua/Review/106980605.

_______________

Науковий керівник: Ткачук Анжеліка Олегівна, кандидат юридичних наук, асистент, Навчально-науковий інститут права Київського національного університету імені Тараса Шевченка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота