ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО МЕХАНІЗМУ СΟЦІАЛЬНΟГΟ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО МЕХАНІЗМУ СΟЦІАЛЬНΟГΟ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УКРАЇНІ

23.12.2022 01:14

[12. Государственное управление]

Автор: Шевченко Наталія Іванівна, кандидат наук з державного управління, доцент, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро; Світличний Микοла Вοлοдимирοвич, магістрант, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро


Система надійного соціального захисту населення включає, з одного боку, забезпечення зайнятості та гідних умов праці для працездатного населення, а з другого – гарантування достатнього захисту соціально вразливих верств населення державними, корпоративними, суспільними та міжнародними інститутами і установами.

Система соціального захисту – це сукупність правових, економічних та соціальних заходів, гарантованих Конституцією України, щодо створення та забезпечення здорового соціальноекономічного мікроклімату для життя та розвитку як економічно активної частини населення, так і тих, хто опинився у складних життєвих обставинах, гарантуючи обом групам соціальну безпеку (розвиток без війни і тероризму), соціальні зобов’язання, котрі ґрунтуються на соціальній справедливості й рівності прав [1].

Багато джерел ототожнюють систему та механізм соціального захисту населення. Структура системи соціального захисту включає соціальне забезпечення, соціальні гарантії держави населенню, соціальну допомогу та соціальне страхування. Механізм соціального захисту включає в себе комплекс економічних, соціальних та правових заходів, а також сукупність інститутів, що забезпечують усім громадянам рівні можливості для підтримання достойного рівня життя, а також забезпечують підтримку окремих груп населення [2].

Соціальний захист населення – це суспільне завдання, що розподіляється між органами виконавчої влади та місцевим самоврядуванням, а потім між різними рівнями територіального управління з урахуванням особливої ролі найменшої адміністративно-територіальної одиниці (ОТГ) – рисунок 1.





Рисунок 1. Структура управління у сфері соціальної політики

Нині в нашій країні йде реформування державної системи соціального захисту населення. В результаті відповідні повноваження буде розподілено між Пенсійним фондом України та органами місцевого самоврядування.

В Україні населення, наряду із загальносвітовими аспектами, від яких має бути деравний захист (нестійкість соціально-економічного розвитку, глобалізація світової економіки, екологічні проблемами, фінансові кризи) спіткається із певними особливостями: непрозорою та несправедливою приватизацією; корупцією у всіх сферах суспільного життя; соціальною демагогією владних інститутів; деградацією моральних цінностей, зростанням поляризації у рівні доходів населення. Люди самотужки прагнуть реагувати на виклики та загрози. Ще однією із складних особливостей стала війна, що підсилює прояви індивідуального егоїзму, недовіри, відчуженості.

Державна соціальна допомога на сьогодні включає: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям, допомогу на дітей одиноким матерям; допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку та ін.; щомісячна грошова допомога особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психологічного розвитку; тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання яких невідомо; тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку але не набула права на пенсійну виплату; щомісячна адресна допомога внутрішньопереміщеним особам для покриття витрат на проживання в тому числі на оплату житловокомунальних послуг та пільг, які було призначено раніше, продовжується особам, які проживають на території територіальних громад, включених до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) [3].

Соціальні послуги надаються екстрено (кризово) (консультування, надання притулку, догляд, підтримане проживання, короткотермінове проживання, натуральна допомога, транспортні послуги тощо) у разі наявності загрози життю чи здоров’ю особи та у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях [4].

Джерелами фінансування допомог можуть бути Державний бюджет України чи місцеві бюджети, бюджети установ за місцем роботи отримувачів допомоги. Державний бюджет України на наступний рік спрямовує 444,13 млрд грн на соціальну сферу. Це на 41,9 млрд грн більше, ніж у 2022 році. Незважаючи на складні економічні умови, держава знаходить ресурс для підтримки тих, хто опинився у складних життєвих обставинах, та вразливих категорій громадян. Верховною Радою внесено зміни до Закону «Про загальнообовязкове державне соціальне страхування» щодо  приєднання з 1 січня 2023 року Фонду соціального страхування України до Пенсійного фонду України. Закон передбачає, що ПФУ та його територіальні органи стануть правонаступниками Фонду соціального страхування, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень із збереженням усіх соціальних послуг, що зараз надаються Фондом соціального страхування України. 

Здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням із 1 травня 2023 року буде спрямовано до Пенсійного фонду України на забезпечення загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття; загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (до солідарної системи) [5]. 

Для забезпечення кοнтрοлю неοбхіднο викοристати дοсвід Пοльщі в рοзпοділі функціοнальних οбοв’язків на регіοнальний рівень і впрοвадити перевірки на всіх рівнях забезпечення сοціальнοгο захисту. Такοж, задля зменшення навантаження на бюджет, врахοвуючи дοсвід зарубіжних країн, неοбхіднο на державнοму рівні підтримувати рοзвитοк недержавних пенсійних фοндів, які в майбутньοму сприятимуть підвищенню рοзміру пенсійних виплат населенню.

Література:

1. Корецька Т. К. Сучасні напрями реалізаціх державного регулювання соціального захисту населення. Вісник НУЦЗУ: Державне управління. Харків, 2020. Вип. 5(10). – С. 141-153

2. Головніна О.Г. Основи соціальної економіки: підручник. 2е вид.,перероб. та доп. К.: Центр учбової літератури, 2013. 648 с.

3. Деякі питання надання державної соціальної допомоги  та пільг на період введення воєнного стану. Постанова КМУ від 7 березня 2022 р. № 214. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2022-п#Text

4. Про внесення змін до деяких законів України щодо надання соціальних послуг у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях. Закон України від 14.04.2022 №2193-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2193-20#Text 

5. Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням. Постанова КМУ від 29 листопада 2022 р. № 1323. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1323-2022-%D0%BF#Text




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота