ЗАГАЛЬНОНАУКОВИЙ ФАКУЛЬТЕТ ЧЕРНІГІВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ІНСТИТУТУ ІМЕНІ Т.Г. ШЕВЧЕНКА - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗАГАЛЬНОНАУКОВИЙ ФАКУЛЬТЕТ ЧЕРНІГІВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ІНСТИТУТУ ІМЕНІ Т.Г. ШЕВЧЕНКА

20.04.2023 12:41

[5. Исторические науки]

Автор: Боровик Анатолій Миколайович, доктор історичних наук, професор Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка


Питання доступності навчання було і залишається однією з актуальних проблем в історії розвитку освіти. У системі вищої освіти за радянського часу це питання деякою мірою вирішувалося наявністю заочної і вечірньої форм навчання, оскільки вони орієнтовані на різні категорії студентів, включаючи тих, хто працює. Головною метою нашої статті буде з’ясування об’єктивних процесів, що відбувалися в системі заочної освіти і пов’язані з  утворенням загальнонаукових факультетів у період 60–х років ХХ ст. Прикладом такої діяльності буде слугувати історія одного із структурних підрозділів, що діяв при Чернігівському державному педагогічному інституті. Саме ця проблема не набула належного висвітлення у сучасній історіографії.

У 60-ті роки чітко проявляється тенденція у галузі вищої освіти на збільшення кількості студентів заочних відділень, тобто тих, хто навчався без відриву від виробництва. За даними дослідника В. М. Лазарєва в 1961 р. на заочних і вечірніх відділеннях вищих шкіл радянської держави було підготовлено 29,4 % загального випуску фахівців, а кількість учителів, які отримали освіту без відриву від виробництва, становила 31 % загальної кількості випускників педагогічних вищих навчальних закладів[1, с. 35].

З 1962 р.  у 15 університетах та 21 педагогічному виші були створені загальнонаукові факультети, де навчались студенти перших двох курсів споріднених спеціальностей за єдиним навчальним планом. На третій курс, а інколи – на другий, студенти переводились відповідно до обраного фаху на заочні відділення університетів, фінансово-економічних, торгівельних, сільськогосподарських та педагогічних інститутів міст Києва, Харкова, Львова, Донецька та інших наукових центрів України. Це давало можливість молодим людям свідомо обирати спеціалізацію залежно від їх нахилів чи профілю роботи. Процес навчання відбувався у вечірній та заочній формах [2, с. 134]. Навчальна робота зі студентами здійснювалась не лише під час зимової і літньої екзаменаційної сесій, а й у міжсесійний період згідно з графіком, який складали у деканатах на кожний навчальний рік.

Саме такий факультет у 1962 – 1963 навчальному році був створений у Чернігівському педінституті з набором студентів на вечірню форму навчання [3, арк. 20]. За період його існування деканами факультету були Василь Наумович Боровик, з вересня 1962 р. до квітня 1963 р., та Степан Савич Марченко – з квітня 1963 р. до січня 1968 р.

Перший набір студентів був проведений у 1962 р. Наказом ректора В.М. Костарчука за № 242 від 1 серпня 1962 р. на підставі ухвали приймальної комісії було проведене зарахування студентів на загальнонауковий факультет педагогічного інституту. На гуманітарний відділ із різних спеціальностей було зараховано 155 студентів, на агробіологічний відділ – 55 студентів [4, арк. 61-70]. Іншим наказом за № 245 від 1 серпня 1962 р. було продовжено зарахування 195 студентів на економічний відділ та на гуманітарний відділ із спеціальностей журналістика й правознавство ще 30 студентів [5, арк. 73-80]. З утворенням нового факультету інститут поповнився відразу 435 студентами.

В наступні роки роботи факультету набір студентів становив до 400 осіб.

Після дворічного навчання на загальнонауковому факультеті Чернігівського педінституту і завершення вивчення спільних для всіх спеціальностей наукових дисциплін студентів переводили на другий етап навчання до профільних навчальних закладів для здобуття фахових знань та формування професійних умінь і навичок. Так, наказами Чернігівського педінституту за №№ 349 – 358 від 14 серпня 1964 р. відраховувались із складу студентів третього курсу загальнонаукового факультету у зв’язку з переведенням  на другий етап навчання до Київського інституту народного господарства 17 студентів спеціальності «Фінанси і кредит», 14 студентів спеціальності «Бухгалтерський облік», 1 студент спеціальності «Економіка торгівлі». 

До Донецького інституту радянської торгівлі переводились 13 студентів спеціальності «Економіка торгівлі», 2 студенти – спеціальності  «Бухгалтерський облік», 6 студентів – спеціальності  «Товарознавство продтоварів», 4 студенти – спеціальності  «Товарознавство промтоварів». Крім того, до Львівського торгово-економічного інституту –  8 студентів чотирьох спеціальностей, до Київського університету імені Тараса Шевченка – 19 студентів спеціальності «Історія» і 1 студент – спеціальності  «Математика». До Харківського бібліотечного інституту за спеціальністю «Бібліотекознавство» переводились 8 студентів, 29 студентів переводились на різні спеціальності Київського, Полтавського, Криворізького та Ніжинського педагогічних інститутів [6, арк. 78-87].

З окремих спеціальностей перевід на другий етап навчання відбувався після першого курсу загальнонаукового факультету. Так, наказом Чернігівського педінституту за № 366 від 20 серпня 1964 р. до Київського університету переводились 14 студентів спеціальності «Романо-германські мови», 24 студенти спеціальності «Біологія», 17 студентів другого курсу та 12 студентів першого курсу спеціальності «Журналістика», 14 студентів першого курсу спеціальності «Географія» [7, арк. 132-133].

У процесі роботи цього факультету виникали труднощі, спричинені насамперед недостатньою навчально-матеріальною базою інституту для задоволення потреб студентів, браком навчальної літератури з тих спеціальностей, яких не було в інституті.

Заочна освіта в Україні 60-х рр. ХХ ст. характеризувалася досить значними якісними й кількісними змінами і була невід’ємною складовою підготовки кадрів з вищою освітою. Але разом з позитивними тенденціями, порівняно з денною формою навчання, у ній існували недоліки: занижені вимоги до студентів-заочників, велике навантаження на них під час екзаменаційних сесій, недостатність контролю самостійної роботи з боку викладачів у міжсесійний період та недостатній контроль за якістю роботи заочних відділень.

Негативну роль в долі загальнонаукових факультетів відіграла вузьковідомча позиція окремих міністерств, які виступали за набір і підготовку фахівців у власних навчальних закладах.  Недоліки, які виявлялися у ході  перевірок цих навчальних закладів, особливо у питаннях низького рівня успішності, відносили до прорахунків у наборах абітурієнтів тими вишами, до яких вступали студенти. Тому наприкінці 60-х років здебільшого ці факультети припиняють свою роботу. З січня 1968 р. у переліку факультетів Чернігівського державного педагогічного інституту імені Т.Г. Шевченка уже не значився загальнонауковий факультет.

Отже, діяльність загальнонаукового факультету в Чернігівському педагогічному інституті імені Т.Г. Шевченка сприяла розширенню можливостей бажаючих отримати вищу освіту і спеціальність з тих професій, яких не готували на Чернігівщині. Факультет дав путівку в життя тисячам фахівців, які працювали в різних галузях регіону.

Література:

1. Лазарев В. Н. Высшее педагогическое образование без отрыва от основной деятельности: история, современное состояние : дис. … доктора пед. наук : 13.00.01 – общая педагогика, история педагогики и образования. – М., 2004. – 365 с.

2. Майборода В.К. Вища педагогічна освіта в Україні: історія, досвід, уроки (1917 – 1985) . – К.: Либідь 1992. – 196 с.

3. Держархів Чернігівської обл., ф. Р-608, оп. 2, спр. 359,  174 арк.

4. Архів ЧНПУ, ф. Р.- 608, оп. 1-о, спр.207, 366 арк.

5. Там само.

6. Там само, спр. 229, 470 арк.

7. Там само.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота