СУСПІЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ТА СПОРТОМ: ХРОНОЛОГІЯ ТА ПРІОРИТЕТИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СУСПІЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ТА СПОРТОМ: ХРОНОЛОГІЯ ТА ПРІОРИТЕТИ

26.04.2023 23:26

[12. Государственное управление]

Автор: Прощук Едуард Петрович, аспірант, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника


Незважаючи на те, що глобальні виклики до системи публічного управління є однаковими для будь-яких державних утворень, проблеми із збереженням здоров’я, зниженням рівня смертності, забезпечення соціально-економічного розвитку держави шляхом високої продуктивності та здоров’я працездатного населення), проте специфічні характеристики систем публічного управління на національному рівні мають унікальність, що сформована базовими пріоритетами населення, рівнем соціально-економічного розвитку, традиціями, менталітетом, історичним розвитком суспільства. Отже, доцільно проаналізувати ретроспективу розвитку поняття публічного управління як на національному, так і на глобальному рівні з метою формування основ розуміння теоретико-методичних підходів до поняття публічного управління та його практичної реалізації.

Процеси реалізації функцій управління на державному рівні мають глибоке історичне коріння. Ще з часів найдавніших цивілізацій відбуваються формування перших державного устрою, систем управління суспільними процесами, процесами соціально-економічного розвитку, системи оборони, оподаткування, законодавчого забезпечення, формування зовнішньої політики тощо. Перші державні утворення можна прив’язати до періоду переходу людства від епохи збиральництва та полювання до епохи осілого землеробства [1, 2]. Отже, основою формування суспільних інституцій є не просто осілий спосіб життя, а формування окремої групи людей, уніфікованих підходів до ведення господарювання, що підпорядковується управлінській ієрархії [3]. 

Систему державного управління перших цивілізаційних утворень можна охарактеризувати як східні деспотії – державні утворення із абсолютною владою однієї людини, що підтримувалася маленьким прошарком правлячої еліти, в основному військовими, що підтримували владу правителя силовими методами, та духовенством. Фізична культура та спорт в таких системах розвивалася лише з метою забезпечення мілітаристської підтримки правлячих режимів та проведення експансії [1-2]. 

Зміна суспільного устрою є результатом або еволюційних процесів, що мають довгостроковий характер, або революційних, що визначені особливими подіями, які руйнують наявні системи та, в умовах відсутності механізмів функціонування цих систем, починають у екстреному порядку формувати нові системи. Таким еволюційним станом можна визначити появу та розвиток спочатку античної філософії Стародавньої Греції, що сформувала унікальну філософію, на основі якої сформувалася та почала активно зростати Римська Імперія, що сприяла кардинальній перебудові світу. Філософія античності визначає окремі аспекти демократії у сучасному її розумінні [3]. Відповідно у цих умов формування державних пріоритетів ключова роль належала спорту та фізичному здоров’ю населення, зокрема саме в античній Греції зародилися Олімпійські ігри, що підтверджує ефективний розвиток спорту лише в умовах збалансованого розвитку суспільства [3].

Період Середньовіччя відрізнявся міжусобницькою боротьбою та визначною роллю церкви у вирішення питань державного значення. На відміну від античного часу розвиток фізичної культури та спорту перестає бути пріоритетом. Розвиток фізичної культури та спорту був орієнтованим скоріше на формування потужної армії, а не на забезпечення здоров’я населення [2]. 

В свою чергу, у країнах Західної Європи вектор державного розвитку поступово перемістився від авторитарної монархії до передачі ряду прав та повноважень парламентам, що визначило формування плюралістичних режимів та, відповідно, поступового переходу до формування суспільства, орієнтованого на запити та потреби населення [3]. Важливий вплив на формування процесів розвитку управління здійснила промислова революція. Розвиток техніки та технологій сприяв розвитку процесів глобалізації. [5] та процесів урбанізації і відкритих ринків із формуванням приватної власності [4]. Процеси урбанізації та їх соціально-економічні та суспільні трансформації, описані вище, лежали в основі формування нових підходів до розвитку спорту, зокрема, формування комерційних підходів до розвитку спорту та створення перших елементів приватного сектору у сфері спорту та фізичної культури, формування основ фізичної культури та забезпечення її масовості [5]. 

Формування нових пріоритетів соціально-економічного та суспільного розвитку доцільно пов’язати із створенням Організації Об’єднаних Націй та формуванням 17 Цілей сталого розвитку, що стали основою формування відповідної Концепції. Серед базових пріоритетів ООН є забезпечення здорового способу життя та здоров’я населення планети. Одним із напрямів забезпечення здорового способу життя на глобальному рівні є розвиток фізичної культури та спорту відповідно до глобальних викликів та перспектив розвитку світових соціально-економічних та екологічних процесів.

Отже, основним пріоритетом глобального розвитку суспільства на сьогодні є формування здорового способу життя як механізму боротьби із неінфекційними захворюваннями та поганими звичками. Отже, розвиток сфери фізичного культури та спорту має важливе значення на глобальному рівні, спрямований на забезпечення сталого розвитку суспільства, відповідно має бути одним із пріоритетів публічного управління.

Література:

1. Теорія та історія державного управління : навч. посіб. / [Г. С. Одінцова, В. Б. Дзюндзюк, Н. М. Мельтюхова та ін.] ; за заг. ред. д.е.н., проф. О. Ю. Амосова, к.е.н., доц. Н. М. Мельтюхової. − Вид. 2-ге, перероб. і доп. – Х. : Вид-во ХарРНАДУ “Магістр”, 2012. − 252 с

2. Усаченко Л. М., Тимцуник В. І. Історія державного управління в Україні : навч. посіб. / Усаченко Л. М., Тимцуник В. І. – К. : ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2013. – 292 с.

3. Желябін В.О. Еволюція управління в  контексті державного управління. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип.38. с. 167-173.

4. Євтушенко О. Н., Андріяш В. І. Державне управління: [навч. посібн. у  трьох частинах]. Ч. 2.: Система органів державної влади та місцевого самоврядування України. Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2014. 248 с.

5. Бакуменко В., Попов С. Парадигма інноваційного розвитку суспільства: сучасні концепції реформування публічного управління. Ефективність державного управління: зб. наук. праць. Вип.43. 2015. С. 21-28

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота