ІНСТИТУТИ СМАРТ-ЕКОНОМІКИ В РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ БІЗНЕС МОДЕЛЕЙ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ІНСТИТУТИ СМАРТ-ЕКОНОМІКИ В РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ БІЗНЕС МОДЕЛЕЙ

28.09.2023 13:11

[1. Экономические науки]

Автор: Уманський Олександр Валерійович, аспірант, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана



Розвиток цифрових бізнес моделей відбувається в усіх типах сучасних економічних систем та є проявом глобалізації. Цифровізація в глобальному просторі має різноспрямований вплив на бізнес, створюючи як нові можливості, так і нові перешкоди. Однією з детермінант прогресивного розвитку цифрових бізнес моделей є інститути смарт-економіки, які формують відповідну цифрову ексосистему та впливають на прийняття рішення щодо інвестування у цифрові бізнес-технології. Тому дослідження інститутів смарт-економіки в розвитку цифрових бізнес моделей вбачається важливим і актуальним науковим завданням.

Дана проблематика досліджувалась багатьма економістами, серед зарубіжних науковців відмітимо праці Капуто А., Піцці С., Пеллегріні М.М., Дабич М., які зробили перспективний аналіз напрямку цифровізації бізнес моделей [1]; Кохтамякі М., Паріда В., Огазі П., Гебауер Х., Бейнс Т., які розглянули дану проблематику в екосистемах з точки зору теорії фірми [2]; Паріда В. у складі наукового колективу долучився до ретроспективного та перспективного аналізу наукової літератури щодо цифровізації та інноватизації бізнес-моделей з огляду на сталий розвиток [3]; Бікан П. М. та Брем А. здійснили критичний погляд на сталий розвиток в епоху цифрової трансформації та цифрового підприємництва [4]; Боуман Г. Ніку С. та де Реувер М. дослідили вплив цифровізації на ефективність впровадження інноваційних практик в діяльність цифрових малих та середніх підприємств [5]; Вірц Б. В. розглянув проблематику сегментації споживачів у віртуальному контенті за умов швидкоплинних змін [6]. Серед вітчизняних учених відмітимо праці Каленюк І. С. та Унінець І. М., які виокремили екосистему смарт-економіки в глобальному середовищі [7]; Апалькової В., Дикань В., Зубенко В., Маковоз О., Токмакової І., Шраменко О., Шваб К., які досліджували стратегічну цифровізацію бізнес-процесів сучасного підприємства [8]; Сунцової О., яка проаналізувала та здійснила кількісну оцінку цифрової трансформацію бізнесу в смарт-економіці у застосунку до концепції Індустрії 4.0 та 5.0 [9] та ін. Власне проблематика інститутів смарт-економіки в розвитку цифрових бізнес моделей залишилась поза увагою цих авторів.  

У рамках смарт-економіки Інтернет-економіка та електронний бізнес стають основними компонентами, що формують сучасне глобальне бізнес-середовище. Функціонування інститутів смарт-економіки охоплює різні виміри цифровізації, такі як електронні комерція, комунікації, розваги, співпраця та онлайн освіта. Відповідні інститути у сферах соціальної політики, економіки та менеджменту не тільки впливають, але й самі зазнають впливу цифровізації. Інформаційні та комунікаційні технології змінюють усталені структури та взаємодію, трансформуючи економічну систему в смартекономіку. 

Як зазначає Вірст Б. В., розглядаючи віртуальні бізнес-відносини: “бізнес-модель розкриває комбінацію виробничих факторів, які слід використовувати для реалізації корпоративної стратегії, і функції залучених учасників” [6]. Підприємства в смартекономіці не існують як ізольовані одиниці; вони є частиною взаємопов’язаної мережі бізнес-моделей та екосистем бізнес-моделей, які постійно взаємодіють. Вони співпрацюють за допомогою спільних даних, ресурсів і знань, сприяючи інноваціям і створюючи синергетичні ціннісні пропозиції. Крім того, смарт економіка покращує персоналізацію цифрових бізнес-моделей завдяки кращого розуміння потреб, уподобань і поведінки клієнтів. Це відбувається шляхом збору та аналізу даних у реальному часі за допомогою “Інтернету речей” та інших цифрових технологій. Підприємства можуть пропонувати своїм клієнтам спеціально розроблені продукти, послуги та досвід, підвищуючи задоволеність і сприяючи лояльності. У смарт-економіці цифрові бізнес-моделі стають більш стійкими та відповідальними. Більша увага приділяється впливу на навколишнє середовище та етичним бізнес-практикам. Цифрові технології дозволяють компаніям відстежувати та зменшувати свій вуглецевий слід, забезпечувати справедливу торгівлю, працю та ефективніше брати участь у ініціативах корпоративної соціальної відповідальності [11]. 

Тобто, інститути в смарт-економіці справляють синергетичний ефект на інші складові цифрової екосистеми, розвиваючи більш сталі цифрові бізнес-моделі порівняно з бізнес-моделями індустріальної доби. В умовах непередбачуваних змін цифрові бізнес-моделі можуть швидко адаптуватися та змінюватися завдяки прийняттю рішень у режимі реального часу та гнучкості, яку забезпечують цифрові технології. Підсумовуючи зазначимо, що інститути смарт-економіки відіграють ключову роль у розвитку цифрових бізнес-моделей та сприяють розвитку більш динамічних, клієнто-орієнтованих, сталих бізнес-практик, а також самі зазнають прогресивної трансформації під впливом цифровізації. 

Література:

1. Caputo, A., Pizzi, S., Pellegrini, M. M., & Dabić, M. (2021). Digitalization and business models: Where are we going? A science map of the field. Journal of Business Research, 123, 489-501.

2. Kohtamäki, M., Parida, V., Oghazi, P., Gebauer, H., & Baines, T. (2019). Digital servitization business models in ecosystems: A theory of the firm. Journal of Business Research, 104, 380-392.

3. Parida, V., Sjödin, D., & Reim, W. (2019). Reviewing literature on digitalization, business model innovation, and sustainable industry: Past achievements and future promises. Sustainability, 11(2), 391.

4. Ranta, V., Aarikka-Stenroos, L., & Väisänen, J. M. (2021). Digital technologies catalyzing business model innovation for circular economy - Multiple case study. Resources, Conservation and Recycling, 164, 105155.

5. Bouwman, H., Nikou, S., & de Reuver, M. (2019). Digitalization, business models, and SMEs: How do business model innovation practices improve performance of digitalizing SMEs? Telecommunications Policy, 43(9), 101828.

6. Wirtz, B. W. (2000). Der virtuelle Kunde im Internet ist flüchtig. Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 14.12.2000, 31, p.81.

7. Каленюк, І. С., Унінець, І. М. (2021). Екосистема смарт-економіки в глобальному середовищі. Стратегія економічного розвитку України, 49, 5-20.

8. Апалькова, В., Дикань, В., Зубенко, В., Маковоз, О., Токмакова, І., Шраменко, О., ... & Шваб, К. (2021). Цифрова стратегія в управлінні підприємством. Innovational Processes of Economic, Social and Cultural Development: Domestic and Foreign Experiences, 138.

9. Сунцова, О. (2022). Економетрична та цифрова трансформація бізнесу в концепціях індустрія 4.0 та 5.0. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. 2(5). С. 36-47.

10. Webster, F. (2014). Theories of the information society. Routledge

11. Lindgren, P. (2020). Multi Business Model Innovation in a World of Smart Cities with Future Wireless Technologies. Wireless Pers Commun, 113, 1423–1435. 

___________________


Науковий керівник: Каленюк Ірина Сергіївна, доктор економічних наук, професор, Київський національний економічний університет  імені Вадима Гетьмана




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота