ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

31.01.2024 13:14

[4. Педагогические науки]

Автор: Кузнецова Оксана Вікторівна, кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки, психології, початкової освіти та освітнього менеджменту Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради


Упродовж останніх років наша країна зіткнулась з серйозними викликами, що торкнулись становлення та розвитку української нації в цілому, підвищенням ролі власної відповідальності за долю держави зокрема, що вимагають переосмислення існуючих підходів до національно-патріотичного, духовного, морально-етичного виховання підростаючого покоління, а отже актуалізують проблему виховання студентської молоді на засадах полікультурності. На даний час спосіб життя молодого покоління стає все більш динамічним та мобільним, в якому стираються межі та кордони. Без формування та розвитку у студентства прагнення вести діалог з людьми інших культур, формування уяви про світ взагалі, зберігаючи при цьому знання про свою націю, свій народ, свою державу, усвідомлюючи себе її частиною, розбудова справжнього цивілізованого суспільства стає неможливою. 

Як зазначає Л. В. Кравченко «ідея культурного й етнонаціонального багатоманіття світу в процесі демократизації, реформування освіти в Україні має впроваджуватися на засадах полікультурності. З одного боку – це один із важливих шляхів досягнення дійсно правової етнічної рівності в Україні, з другого – це можливість виховати громадян із широким культурним світоглядом, із навиками міжетнічної толерантності, культури міжетнічного спілкування, засвоєними цінностями розуміння і сприйняття світу як єдиного цілісного організму, надзвичайно багатого і складного у своєму культурному різноманітті» [1].

Значення полікультурного виховання окреслено в «Національній доктрині розвитку освіти», в якій вказується на те, що: «мета державної політики щодо розвитку освіти полягає у створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати  цінності  національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» [2]. Таким чином стає зрозумілим, що в умовах євроінтеграції пріоритетним курсом державної політики у сфері освіти є виховання на основі загальнолюдських й культурно-національних цінностей, тобто реалізація ідей полікультурності. Також в документі підкреслюється значення та важливість мовної освіти: «освіта сприяє розвитку високої мовної культури громадян, вихованню поваги до державної мови та мов національних меншин України, толерантності у ставленні до носіїв різних мов і культур [2]. 

Подальші кроки розбудови нашої держави повинні бути спрямовані на вирішення проблеми, що окреслює питання сучасних реалій виховання з урахуванням умов, що змінилися, і як цей процес необхідно реалізовувати. Очевидно, що механізми вдосконалення виховної діяльності закладів вищої освіти потребують переосмислення, оскільки протікають в нових соціальних умовах, зважаючи на нинішні цілі та завдання, що постали перед суспільством. При цьому необхідно враховувати, що в основі виховання будь-якої спільноти лежить природна потреба у самозбереженні, самовдосконаленні, самоствердженні через становлення власної держави та відродження національно-патріотичного виховання.

Під впливом зазначених змін надзвичайно важливим стає прискорення модернізаційних процесів у закладах вищої педагогічної освіти. Основними орієнтирами у вихованні студентів все більшої ваги набувають національні складові особистості на основі цінностей україноїноцентризму та європоцентризму з урахуванням історичної правди. В першу чергу це стосується здобувачів педагогічного закладу вищої освіти. Здатність забезпечувати формування української ідентичності для дітей на засадах полікультурності, виховання національної свідомості, патріотизму, порядності, толерантності, відповідальності забезпечують конкурентоспроможність, самобутність майбутнього вчителя. 

Цілком погоджуємось з думкою дослідниці Петько Л. В., яка у статті «Полікультурне виховання студентів і формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету» зазначає: «Полікультурне виховання зорієнтоване на виховання індивіда, який зберігає свою соціально-культурну ідентичність, який прагне до розуміння інших культур, який поважає інші культурно-етнічні спільності, який уміє жити в мирі та злагоді з представниками різних національностей, рас, вірувань, який готовий до активної творчої діяльності в динамічному полікультурному і багатонаціональному середовищі». [3]. 

Отже, впровадження ключових ідей полікультурного виховання спрямовано на формування та розвиток сучасного суспільства та сприяє підготовці майбутніх фахівців початкової освіти до життя в полікультурному та багатонаціональному середовищі, здатних до співпраці та міжкультурної взаємодії. 

Література:

1. Кравченко Л. В. Полікультурна освіта як умова естетичного виховання студентської молоді. Педагогічні науки: зб. наук. праць. Випуск 37. Херсон, 2004. С. 249-254. URL : https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/449/399 (дата звернення : 27.01.2024).

2. Національна доктрина розвитку освіти : затв. Указом Президента України від 17 квіт. 2002 р. №347/2002. Освіта,. 24 квіт.-1 трав. (№26). С. 2–4.

3. Петько Л. В. Полікультурне виховання студентів і формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету. Перспективи наукових досліджень і розробок: зб. наук. статей. SAUL Publishing Ltd, Дублін, Ірландія, 2017. С. 164-170. URL : https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15804/Petko,%202017,%20Ireland.pdf?sequence=1 (дата звернення : 27.01.2024).

4. Пономарьова Г. Ф. Виховання майбутнього педагога : монографія / М-во освіти і науки України; Комун. закл. «Харків. гуманітар.-пед. акад.» Харків. облради. Харків, 2014. 405 с.

5. Стинська В. В., Клепар М. В., Чінчой О. О. Формування полікультурної компетентності вчителів у сучасному освітньому просторі: особливості та виклики. Наукові записки. Сер.: Педагогічні науки. 2023. № 211. С. 57–62. URL : https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-57-62 (дата звернення : 27.01.2024).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота