ВИКЛИКИ, ЯКІ ПОСТАЮТЬ ПЕРЕД ВИКЛАДАЧАМИ ПРИ ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ (ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ, МОТИВАЦІЯ) - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВИКЛИКИ, ЯКІ ПОСТАЮТЬ ПЕРЕД ВИКЛАДАЧАМИ ПРИ ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ (ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ, МОТИВАЦІЯ)

21.02.2024 17:37

[4. Педагогические науки]

Автор: Сало Вікторія Василівна, ст. викладач кафедри мовної підготовки і комунікації Київського національного університету будівництва і архітектури; Вітрук Ольга Євгенівна, викладач кафедри мовної підготовки і комунікації Київського національного університету будівництва і архітектури


Сучасні умови праці педагогів зазнали значних змін через цілу низку причин: спочатку пандемія, війна, як результат евакуація та міграція населення, переміщення деяких навчальних закладів і людей в інші міста ті регіони. І, оскільки дуже важливим є підтримання неперервності навчального процесу, змішане навчання стало своєрідним виходом.  

У загальному розумінні змішане навчання – це навчання, за якого частина пізнавальної діяльності студентів відбувається на занятті під безпосереднім керівництвом викладача, а інша – у самостійній роботі з електронними ресурсами. Найбільш застосованою в Україні наразі є практика поєднання очної форми із дистанційною.

Існує кілька варіантів «змішування»:

● поєднання очної форми із дистанційною;

● поєднання різних форматів навчання у межах одного класу (основне очне навчання із використанням технологій дистанційного навчання та різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);

● поєднання самостійного навчання та співпраці на занятті;

● змішування основного навчального контенту (підручників та навчальних матеріалів) із зовнішніми матеріалами (електронними ресурсами).[1]

При такому різноманітті ресурсів постає ще одна проблема — мотивація учасників навчального процесу. Наявність стресу, відсутність повноцінного очного спілкування дистанціюють студентів та учнів від особистості викладача та одне від одного. Мотивувати  - це  одне зі складних, але ключових завдань викладача. Словник психологічних термінів подає визначення мотивації як “сукупності мотивів, доказів до обґрунтування чогось, спонука до діяльності, мотивування” [2]. 

Мотивація до роботи, своєю чергою, це створення сприятливих умов та стимулів, які спонукають співробітників працювати, а студентів учитись з більшою самовіддачею, з націленістю на якість і результат. Формуванню мотивації сприяє зацікавленість студентів методом викладу матеріалу. Серед педагогічних прийомів для підвищення або формування мотивації розглядають:

- цікаві приклади, досліди, парадоксальні факти, історичні екскурсії;

- незвична форма подання матеріалу, що викликає здивованість у студентів;

- емоційність мови викладача;

- пізнавальні ігри;

- дискусії;

- аналіз життєвих ситуацій;

- вміле застосування викладачем заохочення.

Особливу увагу викладач має приділяти оцінюванню, підключати студентів до самоконтролю і самооцінки. [3] Але оцінка може бути не тільки виражена кількістю балів за окреме завдання чи тест, також важливим залишається оцінка кожної відповіді, тому якісний фідбек при кожній комунікації — це один з аспектів, що позитивно впливають на формування та розвиток мотивації у студентів.

Робота викладача завжди була складною, такою, що вимагає високої самоорганізованості, самодисципліни та значних емоційних затрат, не кажучи про професійну підготовку. В наш час виклики постають і перед роботодавцем, який не завжди може забезпечити належні умови праці, і перед викладачем, якому все важче й важче належно виконувати свої професійні обов'язки, і перед учасниками навчального процесу, оскільки їм доводиться здобувати знання й виконувати завдання в складних умовах. Під час війни ми всі, незалежно від того, де ми знаходимося, чи то на відносно віддаленій від бойових дій території, чи в безпосередній близькості до неї,  постійно перебуваємо у стані величезного напруження, стресу, розгубленості, апатії та страху. 

Розглядаючи мотивацію, доцільно звернутися до психології й згадати піраміду Маслоу. «Піраміда потреб по Маслоу» – це відображена в схемі психологічна теорія, пов’язана з людською мотивацією, висунута американським психологом Авраамом Маслоу в 1943 році. Суть теорії полягає в поясненні мотивації тих чи інших дій людини, залежно від їх першорядної важливості.[4] . Як відомо, в основі ієрархії потреб А.Маслоу лежать базові потреби, тобто фізіологічні (їжа, вода); потреби в безпеці (захист, стабільність); соціальні потреби (дружба, належність); потреби у визнанні (повага, успіх). Якщо задоволені базові потреби, в людини є сили й бажання працювати й досягати успіхів, ставити перед собою цілі тощо. Реалії сьогодення, на жаль, такі, що жодна людина в нашій країні не почуває себе у безпеці, багато людей втратили роботу, дім, рідних та друзів. 

В таких ситуаціях людина думає, в першу чергу, про базові потреби, тобто безпеку свою та своїх близьких. Робота та інші потреби відступають на другий та третій план. Що довше людина перебуває в такому стані, то складніше їй концентруватися на інших речах. Думати про саморозвиток й самовдосконалення немає сил. 

На викладачах лежить подвійне навантаження, оскільки найголовнішим завданням є викликати інтерес студентів до навчання й мотивувати їх, а під час війни викладачам часто самим важко віднайти мотивацію. Тому не можна ігнорувати й такі ж потреби студентів, та співчутливо відноситись до кожної окремої ситуації, не забуваючи й про себе. Як же постійно підіймати мотивацію? На це запитання не існує однозначної відповіді, і кожен  може віднайти її у простих речах, знаходячи час для себе, через спілкування з різними людьми, близькими, друзями, подорожі та пізнавання чогось нового, тобто навчання. Це завдання для кожного особисто (викладача, студента, керівника) й водночас це командна робота, оскільки всі повинні підтримувати одне одного, мотивувати інших власним прикладом

Література:

1. Змішане навчання: як організувати якісний освітній процес в умовах війни, URL: https://sqe.gov.ua/zmishane-navchannya-yak-organizuvati-yaki/ (дата звернення 18.02.24)

2. Словник психологічних термінів, URL: https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/  (дата звернення 18.02.24)

3. Формування мотивації навчання, URL: https://naurok.com.ua/formuvannya-motivaci-navchannya-322028.html (дата звернення 18.02.24)

4. ПІРАМІДА ПОТРЕБ МАСЛОУ – визначення, простими словами. URL:https://termin.in.ua/piramida-maslou/ (дата звернення 18.02.24)

5. Мотивація як засіб покращення роботи працівника. Реферат, URL: https://osvita.ua/vnz/reports/management/13371/ (дата звернення 18.02.24)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота