ДОГОВІР ФРАНЧАЙЗИНГУ ЯК ОСОБЛИВИЙ ВИД ГОСПОДАРСЬКИХ ДОГОВОРІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ДОГОВІР ФРАНЧАЙЗИНГУ ЯК ОСОБЛИВИЙ ВИД ГОСПОДАРСЬКИХ ДОГОВОРІВ

07.05.2014 02:30

[Секция 7. Хозяйственное право. Хозяйственное процессуальное право. Финансовое право. Банковское право]

Автор: Криницький Костянтин Ігорович, студент Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого


Широке поширення франчайзингу й активне його використання зумовлює необхідність його застосування з метою подолання інвестиційної кризи і створення сприятливих умов для розвитку малого підприємництва, що свідчить про актуальність розвитку в Україні цього способу здійснення бізнесу.Франчайзинг має перелік переваг, які дозволяють знизити операційні витрати та підвищити ефективність виробничої діяльності, що особливо важливо для України в сучасних умовах.

Вивченням договору  франчайзингу займалися такі науковці як О.А. Підопригора, О.О. Підопригора, О. Святоцький, Р. Шишка, Г. Андрощук, В. Денисюк, М. Бедринець, Г. Цірат, І. Килимник та інші. 

Відповідно до ст. 366 ГК України за договором комерційної концесії одна сторона (правоволоділець) зобов'язується надати іншій стороні (користувачеві) на строк або без визначення строку право використання в підприємницькій діяльності користувача комплексу прав, належних правоволодільцеві, а користувач зобов'язується дотримуватися  умов використання наданих йому прав та сплатити правоволодільцеві обумовлену договором винагороду. 

Предметом договору комерційної концесії (франчайзингу) є передача виключних прав на об’єкти інтелектуальної власності франчайзера (головним чином, на засоби індивідуалізації підприємця і комерційну таємницю), а також надання франчайзером послуг з упровадження й експлуатації системи та контроль за додержанням франчайзою стандартів якості продукції.

За договором комерційної концесії виключні права використовуються в процесі здійснення підприємницької діяльності. При комерційній концесії не відбувається передачі прав (ні обов’язкових, ні тим більше виключних), користувачу надається правоволодільцем лише право використання  комплексу  виключних  прав,  при  цьому  самі  виключні  права  на  результати інтелектуальної діяльності залишаються у правоволодільця. При цьому комплекс виключних прав – це сукупність прав на результати інтелектуальної діяльності, засоби індивідуалізації, на охоронювану комерційну інформацію.

Таким чином користувачу передаються права на використання об’єктів інтелектуальної власності. За договором комерційної концесії, що опосередковує в Україні відносини франчайзингу, користувачу надається право щодо використання комерційної інформації, яка охоплює всі аспекти комерційної діяльності.

У договорі франчайзингу діють жорсткі обмеження прав сторін. Для правоволодільця це обов’язок не надавати іншим особам аналогічні комплекси виключних прав для їхнього використання на закріпленій за користувачем території й утримуватися від власної аналогічної діяльності на цій території.

Для користувача це обов’язки: не конкурувати з правоволодільцем на тій території, на яку поширюється дія договору франчайзингу щодо підприємницької діяльності, яка здійснюється з використанням належних правоволодільцю виключних прав; відмовитися від одержання аналогічних прав у конкурентів правоволодільця; погоджувати з правоволодільцем місце розташування комерційних приміщень, що повинні використовуватися при здійсненні наданих, відповідно до договору, виключних прав, а також їхнє внутрішнє й зовнішнє оформлення.

Стороною в договорі комерційної концесії завжди виступає комерційна організація або фізична особа, що є підприємцем і правоволодільцем. договір комерційної концесії передбачає обов’язкову передачу користувачу комплексу виключних прав, без яких така підприємницька діяльність не може здійснюватися.

Договір комерційної концесії завжди є оплатним. 

Правова природа договору франчайзингу носить комплексний характер і в ньому присутні елементи інших договорів: вдоговорі франчайзингу присутні елементи ліцензійного договору - у частині використання користувачем прав на результати інтелектуальної діяльності та засоби індивідуалізації правовласника(дозвіл на використання об'єктів виключних прав); про надання послуг - у частині надання правовласником консультаційних та технічних послуг користувачеві (консультативне та технічне сприяння); про спільну діяльність - у частині співпраці сторін договору для досягнення спільних цілей щодо якості послуг, користувачем клієнтам товарів, робіт, послуг, а також розширення ринку збуту; купівлі-продажу - у частині придбання користувачем необхідного обладнання, сировини, комерційної та технічної документації (придбання необхідної технічної і ділової документації).

Отже, договір франчайзингу  є особливим видом господарських договорів, особливість якого полягає, перш за все в предметі (передача виключних прав на об’єкти інтелектуальної власності), суб’єктах, що можуть бути стороною договору (суб’єкт, що здійснює підприємницьку діяльність), обов’язках сторін, обов’язковій оплатності договору, та, по-друге, у його комплексній природі.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота