ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ

14.05.2014 00:55

[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Автор: Маліченко Максим Анатолійович, студент Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого


Становлення України, як незалежної держави, супроводжувалося переходом до ринкових відносин, що спричинило інтенсивний розвиток приватної власності, виникнення значної кількості юридичних осіб. Виникла потреба у певному контролі за діяльністю юридичних осіб, зокрема й в притягненні їх до відповідальності у разі порушення ними вимог законодавства. Слід зазначити, що інститут адміністративної відповідальності юридичних осіб перебуває лише на етапі формування, існує багато невирішених проблем, які зупиняють розвиток даного інституту. 

Дослідженням даної теми займалися такі вчені як: В. Стефанюк, І. Полосніченко, В. Димченко, Д. Лук’янець, Є. Герасименко, С. Овчарова та інші. 

На даний момент у правовій науці існує дві точки зору на питання чи може адміністративна відповідальність застосовуватись до юридичних осіб. Більшість науковців вважають, що юридичні особи є суб'єктами адміністративної відповідальності. Проте, наприклад, В. Кротюк в цьому питанні визначає, що до юридичних осіб не може бути застосована адміністративна відповідальність відповідно до КУпАП, але вони певним чином залучаються до адміністративних відносин. Дана позиція не є безпідставною, враховуючи те, що Кодекс України про адміністративні правопорушення, прийнятий у 1984 році, не містить у собі визначення поняття адміністративного правопорушення юридичної особи та взагалі положень, що стосуються адміністративної відповідальності юридичних осіб. Окремі норми містяться в ГК України, в Законах України “Про захист від недобросовісної конкуренції”,  “Про відповідальність підприємств їхніх об’єднань, установ та організацій за порушення в сфері містобудування”, “Про електроенергетику”, “Про виключну (морську) економічну зону”. Але зазначені нормативні акти стосуються лише певних сфер. Остаточно вирішити питання існування адміністративної відповідальності юридичних осіб може внесення змін до КУпАП, згідно яких така особа є суб’єктом адміністративного правопорушення або прийняття відповідного кодифікованого законодавства, що є більш доцільним. 

При реформуванні законодавства, що стосується відповідальності юридичних осіб гостро постає питання вини. За загальним визначенням в адміністративному праві, вина – це психічне ставлення особи до вчиненого нею суспільно шкідливого діяння і його наслідків, яке виражається у формі умислу або необережності. Але це визначення можна застосувати лише до фізичної особи, оскільки юридична особа не може мати психічного ставлення до своєї поведінки. Є. Трубецькой пропонує визначати вину юридичної особи в основі її дієздатності, яка виявляється у діях певних фізичних осіб, представників, які діють від її імені. Дії представників він розглядає діями самої юридичної особи, але ані самих представників, ані взагалі фізичних осіб, що входять до складу юридичної особи, не слід ототожнювати із самою юридичною особою. Такий елемент складу адміністративного правопорушення як вина, має місце якщо протиправні дії такої особи є наслідком дій фізичних осіб, що входять до її складу. Якщо такі дії не залежали від волі фізичних осіб, які входять до складу юридичної особи, то вина останньої відсутня. Але при цьому слід враховувати, що протиправні дії фізичних осіб можуть бути окремими правопорушеннями, за які вони мають нести відповідальність [1 c. 29]. На основі даного підходу Д. Лук’янець визначає вину юридичної особи як психічне ставлення фізичних осіб, що входять до складу юридичної особи, до зв’язку між їх діями (бездіяльністю) та протиправними діями власне юридичної особи.

Суттєвим недоліком чинного законодавства є відсутність єдиного нормативного акту, в якому б містився повний перелік стягнень, що можуть застосовуватись до юридичних осіб. На даний момент існує велика кількість стягнень, які визначаються адміністративними, їх можна поділити на три групи: 1) заходи майнового характеру (конфіскація майна, вилучення прибутку, фінансові санкції); 2) заходи організаційного характеру (ліквідація або примусова реорганізація юридичної особи); 3) заходи, пов'язані з обмеженням дієздатності юридичних осіб (обмеження здійснення певної діяльності,припинення або анулювання ліцензії). Також важливим при реформуванні законодавства про адміністративну відповідальність є створення переліку органів, які мають приймати рішення про застосування адміністративних стягнень до юридичних осіб.

Слід зазначити, що інститут адміністративної відповідальності юридичних осіб в Україні постійно розвивається. В майбутньому передбачається прийняття нормативних актів, які мають вирішити проблеми інституту. Так, існує проект Кодексу про адміністративні проступки, який передбачає адміністративну відповідальність юридичних осіб та стягнення, що можуть до них застосовуватись. На наш погляд, для вирішення основних проблем, на першому етапі достатньо внести зміни до КУпАП, оскільки повне реформування відповідного законодавства – це складний, довготривалий процес, і на даний момент доцільно просто визнати у КУпАП юридичну особу суб’єктом адміністративної відповідальності.




Література:

1. Лук’янець Д. Про вину юридичних осіб у сфері адміністративної відповідальності // Право України. – 1999. – №11.

2. Стефанюк В., Полосніченко І., Михеєнко М. Інститут адміністративної відповідальності юридичних осіб і проблеми теорії і практики // Право України. – 1999. – №9.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота