МІЖНАРОДНІ ФІНАНСОВІ ІНСТИТУЦІЇ ТА ЇХНЯ СПІВПРАЦЯ З УКРАЇНОЮ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

МІЖНАРОДНІ ФІНАНСОВІ ІНСТИТУЦІЇ ТА ЇХНЯ СПІВПРАЦЯ З УКРАЇНОЮ

17.12.2021 23:18

[Секция 10. Мировая экономика и международные экономические отношения]

Автор: Стасік Марія Ярославівна, бакалавр освітньої програми «Бізнес-економіка», Львівський національний університет імені Івана Франка


В стані перманентної економічної кризи в країнах, що розвиваються, спричиненої нерівномірністю платіжного балансу, зниженням ВВП та девальвації національної валюти важливу роль відіграє залучення в економіку цих країн підтримки різних фінансових інституцій міжнародного рівня, не винятком є й Україна.

Посилення інтернаціоналізації господарського життя, розвиток міждержавних форм регулювання валютно-кредитних і фінансових зв'язків, посиленням нестабільності світової економіки, у тому числі валютної системи та світових ринків капіталів спричинили необхідність створення міжнародних фінансових інституцій, які б вирішували основні проблеми та питання фінансових міжнародних відносин [1, c. 487].

До основних векторів діяльності інституцій належить стабілізація світового господарства й міжнародних фінансів на основі об'єднання зусиль світового співтовариства, розроблення і координація стратегії і тактики міжнародної валютної і кредитно-фінансової політики та здійснення міждержавного валютного й кредитно-фінансового регулювання. Розрізняють світові та регіональні міжнародні фінансові організації. До світових належать Міжнародний валютний фонд (МВФ), група Світового банку та Банк міжнародних розрахунків. Регіональні створюються за континентальною ознакою: Європейський банк реконструкції та розвитку, Азіатський банк розвитку, Африканський банк розвитку, Міжамериканський банк розвитку та ін. [2, c. 197]. 

Провідною фінансовою інституцією є МВФ, основними цілями якого є сприяння глобальному валютному співробітництву, міжнародній торгівлі, високому рівню зайнятості та сталому економічному зростанню, забезпечення фінансової стабільності та скорочення бідності в усьому світі [3].

Україна активно співпрацює з МВФ з 1994 р., використовуючи його фінансові і технічні ресурси з метою досягнення макроекономічної стабілізації та створення необхідних передумов для проведення економічних реформ. Станом на 2021 р. співробітництво між Україною та МВФ діє в рамках програми Stand-by, строком 18 місяців та загальним обсягом 5 млрд дол. США. 11 червня 2020 року Україна отримала перший транш за цією Програмою обсягом 2,1 млрд дол. США (табл. 1), який було спрямовано до Державного бюджету України [4].

Таблиця 1

Фінансові вливання МВФ в Україну 2008-2020 р.




Побудовано автором за даними Міністерства фінансів України [5].

Загалом, в рамках співробітництва з МВФ, Україна отримала 23,9 млрд СПЗ (еквівалент 35 млрд дол. США). Протягом останнього десятиліття головною метою співпраці було зменшення дефіциту бюджету України, але через несприятливі політичні та економічні умови та в стані пандемії коронавірусу бажаних результатів показника дефіциту не було досягнуто.

Група Світового банку є другою за значенням інституцією, яка сприяє виконанню стратегічних завдань міжнародної фінансової політики. Кожна установа групи виконує конкретні функції: МБРР (Міжнародний банк реконструкції та розвитку) забезпечує фінансовий розвиток та здійснює фінансову політику, МАР (Міжнародна асоціація розвитку) надає позики та гранти від нуля до низьких відсотків, МФК (Міжнародна фінансова корпорація) мобілізує інвестиції приватного сектора та надає консультації, БАГІ (Багатостороння агенція з гарантій інвестицій)забезпечує фінансування політичних ризиків, МЦУІС (Міжнародний центр з урегулювання інвестиційних спорів) вирішує інвестиційні конфлікти [6].

Світовий банк є другим, після МВФ, кредитором України. Станом на початок 2021 року, на стадії реалізації МБРР в Україні перебуває 12 проектів загальним обсягом 3 093,04 млн дол. США, БАГІ має 9 проектів з гарантування інвестицій із загальним обсягом покриття ризику у 600 млн. дол. та МФК 13 проектів з надання консультаційних послуг на майже 50 млн дол. у таких секторах, як сільське господарство, виробництво, фінанси, підтримка інфраструктури тощо [4]. Динаміка суми зобов’язань України по кредитуванню Світового банку, а саме МБРР і МАР має непостійний характер і станом на 2021 р. становить 967 млн дол. (рис. 1).




Рис. 1. Зобов’язання України на фінансовий рік

(cуми включають зобов'язання МБРР і МАР) [5]

За роки співробітництва Світовий банк затвердив для України 62 позики загальним обсягом 13,80 млрд. дол. США, з яких отримано 11,33 млрд. дол. США [4]. Співпраця України з групою Світового банку базується на впровадженні структурних реформ фінансового сектору та подоланні кризових явищ в економіці України спричинених напруженою політичною ситуацією в країні.

Отже, міжнародні фінансові інституції – інститути міжнародних фінансових відносин, які здійснюють координацію міжнародних фінансів на світовому та регіональному рівнях та мають на меті сприяти економічному розвитку країн шляхом розвитку зовнішньої торгівлі й міжнародного та регіонального валютно-фінансового співробітництва та підтримання рівноваги платіжних балансів країн. Найважливішу роль серед міжнародних фінансових інституцій відіграють Міжнародний валютний фонд та Світовий банк, які є важливою ланкою сучасної інституціональної структури міжнародних фінансових відносин.

Співпраця з інституціями міжнародних фінансів є особливо важливою для України в часи економічної кризи, яка постійно підсилюється у зв’язку з напруженою політичною та епідеміологічною ситуацією в країні. Активна співпраця з МВФ та Світовим банком у рамках різноманітних програм та проектів створює підґрунтя для структурних змін в економіці України та забезпечує утворення сприятливого середовища для проведення економічних реформ, що забезпечить прогресивний розвиток вітчизняної економіки в майбутньому.

Література:

1. Фінанси : підручник. / за ред. С.І. Юрія, В.М. Федосова. – 2-ге вид. переробл. і доповн. – К. : Знання, 2012. – 687 с. 

2. Опарін В.М. Фінанси (загальна теорія): навч. посіб. – К.: КНЕУ, 2007. – 240 с.

3. Офіційний сайт МВФ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.imf.org/en/About

4. Міністерство закордонних справ України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/spivrobitnictvo-ukrayini-z-mizhnarodnimi-finansovimi-instituciyami

5. Міністерство фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mof.gov.ua/uk/mvf 

6. Офіційний сайт групи Світового банку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.worldbank.org/en/what-we-do

_________________ 

Науковий керівник: Кміть Віра Мирославівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, грошового обігу і кредиту, Львівський національний університет імені Івана Франка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота