ЗАКОНОДАВЧЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ОБОВ’ЯЗКІВ УКРАЇНСЬКИХ ЖУРНАЛІСТІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗАКОНОДАВЧЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ОБОВ’ЯЗКІВ УКРАЇНСЬКИХ ЖУРНАЛІСТІВ

17.07.2022 00:05

[9. Социальные коммуникации]

Автор: Теребус Оксана Леонідівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри соціальних комунікацій Волинського національного університету імені Лесі Українки; Рожило Марія Андріївна, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри соціальних комунікацій Волинського національного університету імені Лесі Українки


Держава, спираючись на Конституцію України, Кримінальний та Цивільний кодекси, розробила та ввела в дію низку законів стосовно різних галузей діяльності ЗМІ: Закон України «Про інформацію», Закон України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в  Україні», Закон України «Про телебачення та радіомовлення», Закон України «Про інформаційні агентства», Закон України  «Про рекламу», Закон України «Про авторське право і суміжні права», Закон України «Про публічну інформацію», Закон України «Про державну підтримку ЗМІ та соціальний захист журналістів», Закон України «Про державну таємницю» та ін. 

Журналіст має право безперешкодно відвідувати приміщення суб’єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством (Ч. 2 Ст. 25 ЗУ «Про інформацію»). Під час виконання професійних обов’язків журналіст має право здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом (Ч. 1 Ст. 25 ЗУ «Про інформацію») [Див.: 1].

При підготовці журналістами критичної інформації про особу чи її діяльність (особливо якщо це посадовець), стає у пригоді Стаття 30 ЗУ «Про інформацію» [Див.: 1]. Цією статтею обумовлено, що ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за висловлення оціночних суджень. Крім того, йдеться про те, що суб’єкти інформаційних відносин звільняються від відповідальності за розголошення інформації з обмеженим доступом, якщо суд встановить, що ця інформація є суспільно необхідною.

Важливою для роботи журналістів є Стаття 171 Кримінального кодексу України «Перешкоджання професійній діяльності журналістів». Зокрема, в ній зазначено, що «умисне перешкоджання законній професійній діяльності журналістів карається штрафом до 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років». Також передбачається покарання за перешкоджання виконанню професійних обов’язків або переслідування журналіста у зв’язку з його законною професійною діяльністю – караються штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до чотирьох років. Ці заходи важливі з огляду розвитку свободи слова відповідно до норм Конституції України.    

Однак в Україні склалася загрозлива ситуація у справі забезпечення основних прав та свобод людини й громадянина на отримання повної, неупередженої інформації та забезпечення права журналіста на вільне, без зовнішнього тиску виконання своїх професійних обов’язків, що зумовлено впровадженням політичної цензури. Тиск на ЗМІ став однією з найбільш поширених форм політичної цензури. Найактивнішим суб’єктом здійснення такого тиску стала державна та місцева виконавча влада, податкова адміністрація, правоохоронні органи. Це пояснюється тим, що в нашій державі ЗМІ залежать від політичних чи фінансових груп, що використовують медіа для реалізації власних інтересів (від загальнонаціональних телеканалів та видань до регіональних, місцевих), відбувається втручання в редакційну політику, тиск на працівників, замовлені матеріали тощо.

Залежність системи судової влади в Україні від виконавчої влади та її корумпованість роблять неефективними для ЗМІ звернення до судових органів у разі порушення прав журналістів та редакційних колективів. В Україні наявна фактична безкарність чиновників за незаконне обмеження прав ЗМІ. Жодного з державних службовців не було звільнено з роботи за створення перешкод діяльності журналістів.   

ЗМІ втрачають належні їм у демократичному суспільстві функції посередника між владою та суспільством, перетворюються на знаряддя політичного впливу та маніпулювання. Діяльність журналістів в Україні впродовж останніх десятиліть перебуває під пильним оком громадськості. Виступ журналіста в пресі чи ефірі є доступним і стає предметом широкого обговорення, а з боку «ображених» чи «засвічених» – причиною різного роду переслідувань (аж до фізичного знищення). 

В Україні напрацьовано низку законів, інших нормативних документів, які обумовлюють засади діяльності журналістів в Україні. Так, Постановою Верховної Ради України від 14 січня 2020 року № 456-IХ схвалено Рекомендації парламентських слухань на тему: «Безпека діяльності журналістів в Україні: стан, проблеми і шляхи їх вирішення» [2]. 

Отже, закони та інші нормативні документи, прийняті в Україні останні кілька років, відповідають європейським і світовим стандартам. Але для того, щоб вони успішно функціонували, ще належить створити відповідний суспільний ґрунт. Законодавчі положення повинні гарантувати безпеку та виконання всіх прав працівникам ЗМІ. Великі надії пов’язуються з процесом подальшої демократизації суспільства, інтегрування його в європейську спільноту, реформування судової системи.    

Література:

1. Закон України «Про інформацію». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text

2. Рекомендації парламентських слухань на тему: «Безпека діяльності журналістів в Україні: стан, проблеми і шляхи їх вирішення» (Схвалено Постановою Верховної Ради України від 14 січня 2020 року № 456-IХ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/456-IX#Text



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота