ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ З ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ З ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ

28.11.2022 23:31

[9. Социальные коммуникации]

Автор: Шудрик Катерина Сергіївна, магістрант, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка; Єгорова Ксенія Григорівна, кандидат педагогічних наук, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка


Науково-теоретичний аналіз досліджуваної проблеми соціально-педагогічної роботи з підлітками, що схильні до девіантної поведінки та розкриття її теоретико-методичних засад є необхідною та достатньою підставою для наших наукових пошуків, подальшим кроком яких стало проведення педагогічного експерименту. Його основною метою є попередження девіантної поведінки шляхом зниження рівня схильності підлітків до прояву девіацій засобами соціально-профілактичної роботи. Були сформовані основні завдання, що вирішувалися під час експерименту.

Відповідно до мети й поставлених завдань наше експериментальне дослідження проводилось у три етапи. Підготовчий етап був присвячений науково-теоретичному аналізу проблеми соціально-профілактичної роботи з підлітками, що схильні до девіантної поведінки.

У цей період був проведений констатувальний етап експерименту, у рамках якого було визначено основний понятійний апарат дослідження, теоретично вивчено його проблему, розроблено науково-методичні засади експерименту та його методологічний інструментарій. Результатом цього стало вивчення реального стану соціально-профілактичної роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки в Охтирському фаховому коледжі Сумського національного аграрного університету.

Експериментальною базою дослідження ми обрали Охтирський фаховий коледж, де безпосередньо працювали із такою категорією населення, як підлітки.

На основному етапі дослідно-експериментальної діяльності нами були поставлені наступні завдання: 

1. Дослідити схильності до прояву девіантної поведінки у підлітків за допомогою стандартизованих методик: тест-опитувальник «Оцінка форм конфліктної поведінки» Басса-Дарки, опитувальника «Самооцінка психічних станів особистості» Г. Айзенка, «Експрес-діагностика алкоголізму й наркоманії у підлітків RAFFT» [3]. 

2. Розробити і апробувати програму профілактики девіантної поведінки підлітків.

3. Провести аналіз впровадження і результатів експерименту.

4. Здійснити порівняльний аналіз експериментальних даних.

5. Зробити висновки.

У результаті дослідження ми виявили, що в підлітковому віці домінуючими видами агресивних реакцій є фізична, вербальна, непряма агресія й прояв негативізму. Також у групі випробовуваних визначені підлітки з вираженими показниками індивідуальних характеристик, таких як: агресія, особистісна тривожність, ригідність й фрустрація.

Після первинної діагностики рівня схильності до девіації в підлітковому віці нами була проведена програма профілактики девіантної поведінки з дітьми «групи ризику», яких ми виявили на попередньому етапі експериментальної роботи. Метою програми є зниження рівня схильності до девіантної поведінки у підлітків.

Під час проведення соціально-профілактичної програми вирішувалися певний ряд завдань:

1. узагальнити знання підлітків про види девіацій; корисні і шкідливі звички, надати уявлення про те, що важливіше прищеплювати корисні звички, ніж викорінювати шкідливі;

2. підтримати позитивну самооцінку;

3. надати дітям можливість усвідомити важливість придбання ними соціальних навичок;

4. надати підліткам можливість спробувати змінити свою поведінку, навчити брати відповідальність за нормативні порушення;

5. виробити адекватні й ефективні навички правильного спілкування.

Термін організації й реалізації програми розрахований на вісім місяців. Тривалість занять: від 45 хвилин до 1 години. Під час проведення занять включені елементи тренінгової діяльності, рольові ігри, дискусійна форма роботи тощо.

На завершальному етапі оброблялися й систематизувалися отримані у ході дослідно-експериментальної роботи результати, проводився контрольний експеримент, оцінювалась ефективність впровадження соціально-профілактичної програми роботи, узагальнювалися отримані факти.

Таким чином, результати контрольного етапу експерименту підтвердили гіпотезу нашого дослідження, у якій висловлено твердження про те, що розроблена програма, спрямована на профілактику девіацій, сприяє зниженню рівня схильності до прояву девіацій у підлітків.

Література: 

1. Афанасьєва В. В. Профілактика та корекція девіантної поведінки підлітків у навчальному процесі. Київ, 2009.  47 с.

2. Афанасьєва В. В. Профілактика та корекція девіантної поведінки підлітків у навчальному процесі.  Київ, 2009.  47 с.

3. Вольнова Л. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник до спецкурсу «Психологія девіацій» для студентів спеціальності  «Соціальна педагогіка»  у двох частинах. Ч. ІІ. Практична частина. 2-ге вид., перероб і доповн. Київ, 2016. 193 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота