ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ ГНУЧКОСТІ ПІДПРИЄМСТВА - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ ГНУЧКОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

29.11.2022 00:49

[1. Экономические науки]

Автор: Бистров Михайло Володимирович, аспірант, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Бистрова Ірина Яківна, студентка, Івано-Франківський фаховий коледж технологій та бізнесу


У кризові часи виживають компанії, які вміють швидко перебудовувати свою бізнес-модель. Гнучкість бізнес-моделі може стати основою для набуття конкурентних переваг, що дасть змогу використовувати нові можливості та забезпечить її стійкий розвиток. Після кризи неминуче починається зростання і конкуренція зростає з новою силою, компанії опиняються у новій реальності, у якій діятимуть інші ринкові сили і знадобляться додаткові компетенції задля досягнення успіху.

Стратегічна гнучкість дозволяє компаніям швидше адаптуватися до змін зовнішнього середовища та підтримувати всередині бізнесу необхідну динаміку для вироблення та реалізації нових рішень. Тобто вона дає змогу стратегічно гнучкому підприємству формувати, комунікувати і реалізувати бачення змінюваного ринку. Стратегія дозволяє підприємству зробити усвідомлений вибір для виграшу в конкурентній боротьбі. В процесі еволюції стратегії, вона фокусувалася на: стратегічному плануванні – SWOT, 1-5-річний план; стратегічній відповідності – діагностика і вирівнювання систем; стратегічних можливостях – ключова компетенція, організаційна культура, потенціал та інтеграція; стратегічна гнучкість – трансформація, руйнування, переосмислення, передбачення і відкриття. 

Стратегічна гнучкість може бути змодельована за допомогою поширених нині методологій Agile та Lean Start Up. При цьому враховуються такі ключові положення Agile: люди та їх взаємодія є важливішими за процеси та інструменти бізнесу, працюючий продукт має перевагу над вичерпною документацією, процес співробітництва з клієнтом є превалює над узгодженням умов договору з ним, готовність до змін є значно більшим позитивом, а ніж слідування початковому плану. Lean Start Up передбачає трансформації традиційного підприємства: детальне планування у експериментування, інтуїція управлінців у зворотний зв’язок із клієнтами, продукт у готовому вигляді може мати кілька ітерацій в процесі розробки. Окрім того, стратегічна гнучкість є складовою частиною гнучкості бізнесу і разом з управлінням людьми та єдиною бізнес-командою формують область бізнес-лідерства. 

Стратегічно гнучке підприємство має на меті постійне зростання. Можна виокремити три традиційні шляхи зростання: через глибоке розуміння клієнтів, через продукти або через географічне положення [2, c. 60]. Дуже часто підприємство зростає за всіма трьома напрямками. Організаційно процес зростання відбувається за рахунок будівництва, купівлі та позики активів. 

Через будівництво зазвичай створюється ядро (платформа) бізнесу як базове джерело його ідентичності та конкурентних переваг. На основі платформи відбувається розвиток сильних сторін і суміжних компетенцій підприємства. Ядро повинно максимально відповідати потребам сьогодення і володіти потенціалом розвитку бізнесу. Прагнучи використовувати впроваджені і перевірені на життєздатність ринком продукти і технології та швидко інтегрувати у свій бізнес, підприємство купує їх як частину іншої фірми або окремого проекту. Купівля активів дозволяє прискорити розвиток бізнесу підприємства, а швидкість має значення [2? c. 63]. Коли ж у підприємства виникає необхідність розвинути в стислі терміни непрофільні для нього види діяльності, у такому випадку технологію або потрібний бізнес можна взяти у користування. Для цього створюються стратегічні альянси або спільні підприємства. Завдяки такому економічному партнерству підприємство доповнює і розвиває свій потенціал за рахунок залучення ресурсів із зовнішнього середовища функціонування.

На основі аналізу практики ефективного господарювання провідних компаній, американські дослідники Дейв Ульріх і Артур Єнг сформували вісім принципів забезпечення стратегічної гнучкості підприємства [2, c. 68-69]:

1. Наявність чітких і послідовних пріоритетів керівництва стратегічним вибором.

2. Передбачення і створення нових ринкових просторів в результаті змін у зовнішньому середовищі функціонування.

3. Ясність щодо того, яким шляхом (клієнти, регіони або продукти) розвивати бізнес у найближчому майбутньому.

4. Прогнозування змінюваних або незадоволених потреб клієнтів і перетворення цих прогалин у нові підприємства.

5. Ефективне використання тріади вибору «будувати, купувати, позичати» для руху на шляху до зростання.

6. Пошук гнучких працівників і надихання співробітників усіх рівнів на стратегічну гнучкість.

7. Заохочення і винагорода людей більшою мірою за зростання, аніж просто за досягнення цілей.

8. Наявність правильної атмосфери для стратегічного переосмислення.

Отже, подавши ці принципи у табличній формі, отримаємо дієвий управлінський інструмент для оцінювання стратегічної гнучкості підприємства. Результати такого оцінювання можуть стати основою для розуміння напрямків господарських рішень щодо розвитку потенціалу підприємства. 

Література:

1. Grundy, Tony. (2003). Smart Things to Know About (Stay Smart!). Collana: John Wiley and Sons Ltd. 312 p.

2. Ulrich, Dave and Yeung, Arthur. (2019). Reinventing the organization. How Companies Can Deliver Radically Greater Value in Fast-Changing Markets. Harvard Business Review Press; Illustrated edition (24 Sept. 2019). 336 p.

3. Raynor, Michael E. (2007). The Strategy Paradox: Why Committing to Success Leads to Failure (And What to do About It). Crown Business. 320 p.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота