ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПСИХОЛОГА У КОНТЕКСТІ ЙОГО ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПСИХОЛОГА У КОНТЕКСТІ ЙОГО ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ

29.01.2023 23:02

[15. Психологические науки]

Автор: Джулай Анастасія Ігорівна, аспірантка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини


Емоційний інтелект є суттєвим психічним ресурсом людини. Він сприяє підвищенню результативності діяльності за рахунок розуміння і регуляції емоцій з одного боку, та покращення взаємодії з соціальним оточенням за рахунок розпізнавання емоцій інших людей і управління ними – з іншого. Більше того, у ситуаціях стресу цей вид інтелекту дозволяє оптимізувати енергетичні витрати, керувати стрес-факторами, отримувати корисний досвід, ефективніше вирішувати поставлені завдання. Емоційний інтелект не є постійною величиною і успішно піддається розвитку внаслідок спеціально розроблених програм або за допомогою життєвого досвіду.

У сучасних концепціях емоційного інтелекту відображено тенденцію поєднання ірраціональної складової людської психіки (емоцій, інтуїції) та раціональної складової (мислення, аналіз, логіка). Інтелект та емоції, таким чином, перебувають у взаємодії, підкреслюється їхня взаємододатковість, а не антагоністичні відносини. Таким чином, в усіх психологічних підходах, що описують взаємозв'язок інтелекту та емоцій, вказується на когнітивне визначення емотивних проявів особистості. Детермінантами є такі якості особистості, як вміння оцінювати та інтерпретувати події та стани, що відбуваються (власні та інших), вміння оцінювати і передбачати необхідні й наявні ресурси для досягнення поставленої мети.

Однією з головних особливостей професійної діяльності психологів є висока емоційна зарядженість міжособистісних контактів, що передбачає часте виникнення різноманітних конфліктних ситуацій. Для розуміння специфіки емоційного інтелекту психологів необхідно враховувати їхню здатність розуміти емоції та регулювати їх у стресових умовах, оскільки стрес здійснює суттєвий вплив на організм за рахунок значної зміни гормонального фону, що, у свою чергу змінює перебіг когнітивних процесів. Важливо пам’ятати, що особливістю професійної діяльності психолога є те, що найбільш стресогенними чинниками є саме взаємодія з клієнтом, занурення у його внутрішній світ, співпереживання йому, а також різноманітні конфліктні ситуації під час спілкування. Розвинений емоційний інтелект фахівця характеризується вмінням ефективно аналізувати емоційну інформацію та здійснювати цілеспрямований вплив на власний емоційний стан і почуття іншої людини навіть в умовах стресу, що вимагає від нього володіння копінг-стратегіями.

Для успішної професійної діяльності визначну роль відіграють професійно важливі якості, які є специфічними для кожної спеціальності, у т. ч. й для психолога [1]. С.Г. Шандрук пропонує виокремлювати їх відповідно до чотирьох блоків [2]. Перший блок містить спрямованість та мотиви професійної діяльності, а саме гуманістичну спрямованість особистості, специфічну професійну спрямованість і гнучку «Я концепцію». До другого блоку професійно важливих якостей практикуючого психолого належать вимоги до соціально-перцептивних якостей спеціаліста, його здатності правильно відображати соціальні об’єкти, зокрема до психологічної спостережливості. Третій блок характеризується вимогами до особистісних якостей, які пов’язані з процесом опрацювання та осмислення інформації (критичність мислення, професійна рефлексія). Вимоги до якостей, пов’язаних із передачею інформації, спілкуванням та впливом на інших людей формують четвертий блок [1].

При визначенні особливостей копінг-поведінки психологів у стресових умовах, які характеризують й сьогодення, а саме військових діях на Сході України у 2014-2015 рр. та пандемії 2020 року Л.В. Степаненко було визначено, що психологи, які надавали свої послуги на території, на якій проводились військові дії, для збереження ефективності професійної діяльності і власного емоційного благополуччя найбільш інтенсивно застосовували копінг-стратегії «планування рішення проблеми» та «позитивна переоцінка». Це допомагало психологам реалістично сприймати складні обставини життєдіяльності, не відкидаючи неприємні переживання, зберігати самовладання й оптимізм, планувати свої дії та створювати умови для вирішення проблем, активно взаємодіяти з оточуючими. Психологи, що здійснювати свою професійну діяльність в онлайн форматі протягом карантину, заради підтримання власної продуктивності найчастіше звертались до таких стратегій подолання стресових ситуацій як «самоконтроль», «планування рішення проблеми» та «позитивна переоцінка». Вони були здатні до активного включення у виконання професійних обов’язків, позитивної раціоналізації неприємних переживань за рахунок логічних установок, нівелювання тривожних емоцій, відкриті до взаємодії з іншими людьми та вияву емпатії [3]. Отже, ефективне застосування копінг-стратегій безпосередньо пов’язане з високим рівнем емоційного інтелекту практикуючих психологів. Таким чином, професійно важливими якостями, які характеризують емоційний інтелект психологів, є його здатність до емпатії, свідомого контролю власних емоційних виявів, розвинені рефлексивні здібності, конфліктна компетентність та володіння копінг-стратегіями.

Література

1. Пророк Н. В. Практичний психолог: професійно-важливі якості. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. Праць ін-ту ім. Г.С. Костюка АПН України. К., 2001. Т. ІІІ. Ч. 8. С. 190-194.

2. Шандрук С.Г. Психологічні засади розвитку професійних творчих здібностей майбутніх практичних психологів: дис. д-ра психол. н. Тернопіль, 2015. 372 с.

3. Степанеко Л. В. Порівняльний аналіз копінг-захисних механізмів психологів у різних стресових ситуаціях. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. С. 17-21.

___________________


Науковий керівник: Сафін Олександр Джамільович, доктор психологічних наук, професор, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота