ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ФІЛОЛОГІЧНИХ ТА НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ФІЛОЛОГІЧНИХ ТА НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

29.01.2023 23:35

[4. Педагогические науки]

Автор: Ніколаєнко Ольга Василівна, старший викладач кафедри іноземної філології, НУ «Чернігівська політехніка»; Ушата Тетяна Олександрівна, старший викладач кафедри іноземної філології, НУ «Чернігівська політехніка»



ORCID: 0000-0002-5361-8141 Olga Nikolaienko

ORCID: 

0000-0002-1873-5668

 Tetiana Ushata



Реалізація особистістю своєї суб’єктивності у спілкуванні пов’язана з наявністю у неї необхідного рівня комунікативної компетентності. Спілкування є необхідною умовою існування людей у суспільстві; без спілкування неможливо повноцінне формування не лише окремих психічних функцій, процесів й властивостей людини, особистості в цілому та мовної особистості зокрема. Комунікативна компетентність розглядається як система ресурсів, необхідних для побудови ефективної комунікації в певному колі ситуацій особистісної, навчальної та професійної взаємодії [2]. Формування комунікативної компетентності відображає предметну область навчальної дисципліни «Іноземна мова» та є ключовим в процесі оволодіння іноземною мовою. Високий рівень комунікативної компетентності є передумовою оволодіння всіма видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного та писемного мовлення, можливістю вільно передавати та сприймати інформацію, володіти достатнім рівнем інформаційної грамотності, тобто вмінням змістової обробки інформації, яка є складовою начальних матеріалів. Ефективність опанування матеріалом можливо підвищити шляхом використання в методиці викладання нових технологій, які можна застосовувати не лише в аудиторії, для подачі нового або закріплення вже вивченого матеріалу, але й в онлайн-просторі за умов продиктованих поширенням карантинних заходів як результат пандемій, так й під час військових дій, коли очне навчання не є можливим.

Однією з таких технологій є інфографіка, як інструмент когнітивної візуалізації, який забезпечує застосування пізнавальних здібностей та критичного мислення здобувача вищої освіти. Інтеграція візуальних технологій в процес викладання іноземної мови є перспективним явищем та метою даного дослідження. Такі засоби не лише відповідають сучасним вимогам стандартів вищої освіти України, але й є багатогранними відносно типів завдань, де вони можуть застосовуватись (проектна діяльність, організація дослідної роботи). Інфографіка – наочний спосіб подачі інформації. Це таблиці, схеми, діаграми, графіки, ілюстрації. Так як головною метою інфографіки є візуально й швидко донести до людини певну інформацію, то очевидна її роль в процесі формування комунікативної компетентності майбутніх спеціалістів.  Питання усвідомлення ролі візуалізації у навчанні протягом десятиліть займаються вчені, в працях яких розглядаються наступні аспекти:

- психологічні особливості технології візуалізації та її вплив на мислення людини (Т.Бьюзен);

-  психолого-педагогічний та дидактичний аспекти реалізації когнитивно-візуального підходу до вивчення навчальних дисциплін (Л. Паділла);

- теоретична основа візуалізації та застосування технології візуалізації в науці (Дж. Гілберт) [1].

Існують також два підходи до дизайну інфографіки, які зумовлені метою подачі інформації:

- дослідницький (англ. «еxplorative), що бере початок ще у давніх традиціях  оформлення наукових робіт (про це детальніше у Е. Тафті, автора багатьох робіт з інформаційного дизайну);

- пояснювальний (англ. «explanation graphics»), названий Н. Холмсом [2, c. 33-38] («ілюстрації, якi пояснюють»), сюжетний, розповідний.

Інфографіка як засіб когнітивної візуалізації може характеризуватися як графічний спосіб передачі певної інформації, мета якого – передати інформацію стисло та швидко. Окрім цього, інфографіка з методичної точки зору характеризується такими важливими рисами, як:

- суміщення візуальних елементів та логічного наповнення текстових фрагментів, як пояснення;

- кожен елемент матеріалу повинен бути організований таким чином, щоб він був пов’язанй з багатьма іншими елементами.

Інфографіка може використовуватись в цілому для відпрацювання навичок комунікації у цифровому просторі або критичного аналізу визначення інформації, як для розвитку візуального мислення, що відповідає сучасним задачам навчання іноземної мови. Типологія інфографік може бути різною – з точки зору об’єкту представлення в науці виділяють дев’ять основних типів: статистичний, тайм-лайн, карта, схема, матриця, алгоритм, фото, порівняння. 

Серед позитивних сторін використання інфографіки в освітньому процесі можна виділити наступні:

- підвищення рівня засвоєння інформації за рахунок візуальних образів, з допомогою яких подається інформація;

- пониження рівня інформаційного шуму в процесі комунікації;

-  успішна концептуалізація теми інфографіки;

- простота у використанні на заняттях (інфографіку можна роздрукувати або вивести на екран з допомогою проектора, смартфона);

- можливість організувати групову та індивідуальну роботу здобувачів вищої освіти під час заняття або як самостійну роботу.

Позитивні характеристики інфографіки забезпечують вирішення низки педагогічних задач при візуалізації навчальної інформації з її допомогою. Стає можливим забезпечити образну подачу знань, формувати та розвивати критичне мислення, візуальну культуру, інформаційну грамотність, комунікативну компетентність, активізувати не лише навчальну, але й дослідницьку діяльність. З допомогою інфографіки під час роботи на занятті стає можливим формувати навички читання, аудіювання, діалогічного, монологічного мовлення. Якщо дозволяє час, то можливо організувати дискусію, обговорити особистий досвід здобувачів вищої освіти. Тобто, з допомогою низки вправ, побудованих на основі різних тематичних інфографік, потягом одного заняття можна приділити увагу різним видам діяльності, які передбачені навчальною програмою, ввести або закріпити тематичну лексику, розвинути уміння перекладати та вести дискусії. Ілюстрації, які представлені в інфографіці, можуть допомогти здобувачам вищою освіти, рівень володіння іноземною мовою не дозволяє повністю зрозуміти матеріал, здогадатися про що йде мова, що позитивно впливає на мовну навичку шляхом мовної здогадки. 

Таким чином, з розвитком інформаційних технологій людина отримує все більше можливостей швидко зібрати інформацію та представити її в різних формах. Використання інфографіки у навчальному процесі дозволяє краще засвоювати навчальний матеріал, сприяє ефективному запам’ятовуванню, і іноземна мова як навчальна дисципліна не є виключенням.  

Література:

1. Gilbert K. J. Visualization in science education. Springer Science & Business Media, 2006. 346 p.

2. Lankow J., Ritchie J., Crooks R. Infographics: the power of visual storytelling. Adam Media, 2013. 263 p.

3. Tufte, E. The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed.– Cheshire: Graphic Press, 2001. 213 p



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота