ВДОСКОНАЛЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ЗВІТНОСТІ ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ ЩОДО ЄДИНОГО ВНЕСКУ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВДОСКОНАЛЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ЗВІТНОСТІ ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ ЩОДО ЄДИНОГО ВНЕСКУ

08.02.2023 12:38

[1. Экономические науки]

Автор: Стефанович Наталія Ярославівна, старший викладач, Херсонський національний технічний університет; Крисов Антон Іванович, здобувач вищої освіти, Херсонський національний технічний університет


Прагнення України до вступу у Європейський Союз вимагає, в першу чергу, створення ефективної системи соціального захисту її громадян, основною складовою якої виступає загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Нині в Україні ще триває процес реформації у сфері соціального страхування, кінцевою ціллю якого є забезпечення необхідних умов для досягнення європейських стандартів у сфері соціального страхування.

Система загальнообов'язкового державного соціального страхування забезпечує не тільки соціальний захист населення, а певним чином впливає на економіку країни, створюючи необхідні економічні умови для збереження працездатності працюючих, надаючи у визначених законодавством випадках матеріальну підтримку та соціальні послуги тим, хто їх потребує.

У  статті  46  Конституції  України  зазначено, що «Громадяни мають право на соціальний  захист...  Це право гарантується загальнообов’язковим  державним  соціальним  страхуванням  за  рахунок  страхових внесків  громадян,  підприємств,  установ  і організацій,  а  також  бюджетних  та  інших джерел соціального забезпечення; створенням  мережі  державних,  комунальних,  приватних  закладів  для  догляду  за  непрацездатними...» [1].

Фізичні особи-підприємці як суб’єкти малого підприємництва є учасниками системи загальнообов’язкового державного соціального страхування і, відповідно, платниками єдиного соціального внеску.

Відповідно до п.1 ст. 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» [2], єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування – консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Фізичні особи-підприємці зобов’язані не тільки «своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу», а і подавати звітність про нарахування єдиного внеску. З 2021 року фізичні особи-підприємці зобов’язані подавати звітність про нарахований єдиний внесок у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку, в залежності від обраної системи оподаткування. Фізичні особи-підприємці на загальній системі оподаткування нарахований єдиний внесок відображають в податковій декларації про майновий стан і доходи, форма якої затверджена наказом міністерства фінансів України від 17.12.2020 року № 783. Перебуваючи на спрощеній системі оподаткування ФОП подають податкову декларацію платника єдиного податку, форма якої затверджена наказом міністерства фінансів України від 09.12.2020 року № 752. 

Зазначені податкові декларації у відношенні єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування мають певні неточності та протиріччя, дослідження і висвітлення яких ставимо за мету даної дослідження.

В податкових деклараціях, які відповідно до Податкового кодексу складають фізичні особи-підприємці, для обчислення і нарахування єдиного внеску виділені окремі додатки. В податковій декларації про майновий стан і доходи це додаток ЄСВ 1, в податковій декларації платника єдиного податку  це просто додаток 1. Вважаємо за доцільне запропонувати єдину назву додатку, в якому ФОП обчислюють суму нарахованого єдиного внеску, наприклад – додаток ЄСВ 1 до податкової декларації.

В додатку 1 по податкової декларації платника єдиного податку в рядку 9 «Визначення сум нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» потрібно правильно вказати алгоритм розрахунку єдиного внеску: замість «графа 3 х графа 4» прописати «графа 2 х графа 3».

На нашу думку, в тому ж рядку 9 зайвою є графа 3 «Розмір єдиного внеску», оскільки для всіх фізичних осіб-підприємців встановлена єдина ставка єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі 22%. Замість цього доцільно прописати алгоритм розрахунку суми нарахованого єдиного внеску як «графа 2 * 0,22» або «графа 2 * 22%/1005»

Досліджуючи зміст додатку ЄСВ 1 до податкової декларації про майновий стан і доходи також можна виявити певні протиріччя методологічного характеру. Виходячи з назви у графі 3 додатку ЄСВ 1  потрібно відображати суму чистого доходу (прибутку), заявлену в податковій декларації. Відповідно до Податкового кодексу України чистий дохід – це «різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця» [3]. Чистий оподаткований дохід для фізичних осіб-підприємців є об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, звітним періодом для який є календарний рік. Тільки за підсумками року можна визначити суму чистого оподаткованого доходу. В той же час, згідно пункту 177.4.3 Податкового кодексу, сума єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визнаються витратами підприємця, інформація про які щомісяця відображається в Типовій формі, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами - підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність [4]. Виходячи з цього у графі 3 додатку ЄСВ 1 потрібно вказувати суму щомісячного чистого доходу (прибутку), розрахованого в типовій формі обліку доходів і витрат, а не заявленого в податковій декларації.

 Крім того, графа 5 «Розмір єдиного внеску» додатку ЄСВ 1 до податкової декларації про майновий стан і доходи не має інформаційного навантаження і  є зайвою. 

Для правильності складання додатків для нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, на нашу думку, доцільно в примітках вказати максимальну величину бази нарахування єдиного внеску, що дорівнює п’ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом для даного звітного місяця. Для визначення суми податків і зборів в розрахунок беруть показники мінімальної заробітної плати або прожиткового мінімуму, встановлених на 1 січня податкового року, натомість для розрахунку суми єдиного внеску використовують мінімальну заробітну плату, встановлену законом для певного місяця.

Внесення запропонованих змін в додатки щодо єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування податкових декларацій фізичних осіб-підприємців сприятиме підвищенню якості облікової інформації і зменшенню трудомісткості складання звітності.

Література:

1.Конституція України, прийнята Верховною Радою України 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (дата звернення 30.01.2023 р.)

2. Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: Закон України від 08 липня 2010 р. № 2464-VІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#Text (дата звернення 30.01.2023 р.)

3.Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення 30.01.2023)

4. Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами - підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення: наказ міністерства фінансів від 13.05.2021 № 261. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0865-21#Text (дата звернення 30.01.2023)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота