ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ШКОЛИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ШКОЛИ

21.02.2023 19:11

[4. Педагогические науки]

Автор: Кулакова Аліна Вікторівна, студентка, Рівненський державний гуманітарний університет


В результаті ускладнення ситуації в соціально-політичній, економічній, освітній та інших сферах суспільного життя внаслідок війни в Україні рівень насильства в суспільстві зріс. Підвищення агресії в суспільстві є каталізаторами його подальшого розповсюдження і в дитячому середовищі. Проблема насильства та цькування надзвичайно актуальна серед підлітків, а їх наслідки негативно впливають фізичне й психічне здоров’я школярів.

Найбільш поширеною формою насильства в шкільному середовищі є булінг. В Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» поняття булінгу (цькування) визначається як діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

В Законі визначені типові ознаки булінгу: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. Детермінантами булінгу є соціальні, сімейні, особистісні, ситуативні та інші чинники [1].

Ситуація булінгу, як стверджують вчені, призводить до низки педагогічних (шкільна дезадаптація, академічна неуспішність), психологічних (психологічні розлади, зниження самооцінки, соціальна дезадаптація), медичних (травматизація) наслідків. В освітніх закладах України широко використовується досвід зарубіжних вчених щодо профілактики проявів булінгу в підлітковому середовищі. Зокрема, профілактичні програми протидії булінгу в роботі соціального педагога школи використовують структуру та зміст програми Д.Олвеуса, метою якої є створення безпечного шкільного простору, зниження кількості інцидентів булінгу і попередження розвитку нових інцидентів, формування позитивних відносин між учнями. В ході реалізації програми здійснюється профілактична діяльність на рівні соціуму, школи та класу, на рівні окремої особистості [3]. 

В профілактичній роботі соціального педагога школи широко застосовується відновний підхід, який передбачає залучення причетних до ситуації учасників у процес обговорення, прийняття рішення чи розв’язання конфлікту задля формування порозуміння, досягнення консенсусу та/або формування ненасильницького середовища [2]. Відновний підхід – це системний підхід до вирішення конфліктних ситуацій, який передбачає відновлення порушених конфліктом соціально-психологічного стану, зв’язків та відносин у житті його учасників/учасниць та їхнього соціального оточення; виправлення спричиненої конфліктом шкоди. На основі відновного підходу грунтується діяльність шкільної служби порозуміння, яка реалізує два суспільно значущі стратегічні завдання: 

1) зменшення соціальної напруженості міжособистісних взаємин у колективі засобами медіації; 

2) формування навичок безконфліктного спілкування та навичок виходу з конфліктних ситуацій серед усіх учасників освітнього процесу (як педагогів так і учениць та учнів), що пройшли навчання за відповідною освітньою програмою і розділяють цінності відновного підходу.

Конфліктна ситуація обговорюється сторонами у присутності нейтральної особи (медіатора/ медіаторки). Під час обговорення має бути досягнуте порозуміння, знайдені спільні мотиви, потреби, інтереси, емоції, почуття, переживання. Зрештою, внаслідок спільного пошуку шляхів вирішення конфлікту укладається рішення, повноцінне виконання якого зберігає та відновлює міжособистісні стосунки. 

Відновні практики мають потужний соціально-педагогічний потенціал. Упродовж останнього десятиріччя їх почали впроваджувати в закладах освіти переважно з метою формування у дітей навичок вирішення конфліктів мирним шляхом, зниження конфліктності, профілактики правопорушень, дитячої злочинності, насильства та агресії [2].

Отже, у подоланні булінгу важливо знайти нові підходи до та методи його профілактики. Практичні напрацювання вчених зарубіжжя, широке введення в профілактичну роботу соціального педагога відновних методик сприяє формуванню правосвідомості та правової поведінки учнів, навичкам поведінки в конфліктних ситуаціях, відповідальності за своє життя.

Література:

1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» № 2657-VIII від 18.12.2018. [Електронний ресурс] Відомості Верховної Ради. Режим доступу: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657 (дата звернення 17.02.2023).

2. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. К.: ФОП Нічога С.О.  2018. 174 с. 

3. Core components of the Olweus Bullying Prevention Program. [Electronic resource] Hazelden Foundation. 2014. Аccess мode: URL: http://www.violencepreventionworks. org/public/olweus_ scope.page (дата звернення 17.02.2023).

_____________________

Науковий керівник: Нечипорук Любов Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Рівненський державний гуманітарний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота