ІНШОМОВНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ У КОНТЕКСТІ ГУМАНІЗАЦІЇ ЗНАНЬ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ІНШОМОВНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ У КОНТЕКСТІ ГУМАНІЗАЦІЇ ЗНАНЬ

21.02.2023 19:28

[4. Педагогические науки]

Автор: Гуляк Оксана Богданівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов для природничих факультетів Львівського національного університету імені Івана Франка



З огляду на загострення викликів у сучасному глобалізованому світі, зокрема в Україні, постає необхідність гуманізації знань у всіх сферах інформаційного суспільства з метою посилення безпеки його життєдіяльності на засадах толерантності, повернення до людино орієнтованої моделі суспільного розвитку, усвідомлення єдності людського буття у розмаїтті культур та світоглядів. 

Зосередженість на реалізації даних цілей у практиці вищої школи детермінує актуалізацію гуманістичного потенціалу іншомовної підготовки студентів, що спрямовує їхній особистісно-професійний розвиток у процесі навчання іноземних мов у площину засвоєння культурних надбань народу, мова якого вивчається, цінностей загальнолюдської культури,  долучення до яких уможливлюється, передусім, завдяки мові, яка невіддільна від мислення, а отже, й свідомості людини.

У контексті гуманістичної традиції в педагогіці освіта є могутнім фактором культури, що може змінити на краще і людину, і суспільство, створюючи відповідні умови для реалізації їхніх здібностей та вроджених інстинктів  [2].

Розвиток умінь залишатись у межах дозволеного і корисного, сприймати дійсність за законами краси, справедливості, любові до ближнього, почуття міри в усьому – це те, що робить людину людиною, наповнює гуманістичним сенсом її буття, складає її цінність як біологічного виду.

Гуманізація знань у процесі іншомовної підготовки студентів відбувається значною мірою за рахунок реалізації творчого характеру мови під час оволодіння нею, оскільки, за твердженням мовознавчої науки, мова є зовнішнім виявом духу народу, уможливлює мислення і пізнання, свідомість і самосвідомість особистості. Ясна річ, коли народ розвиває у своєму існуванні свою особистість,  свою своєрідність, то він живе самобутньо і втілює у своєму бутті ідею, котру призначено йому  вічним промислом здійснювати самим своїм життям. Власне, ця ідея, тобто прояв усього життя народу, який визначається його релігією, філософією, звичаями, історією, географічним положенням країни, віруваннями, певними життєвими умовами і т. д., ніде настільки яскраво і досконало не проявляється, як у мові.

Вивчаючи мову, студент принагідно опановує певні закони мислення, відображені у її структурі, вдосконалює свій понятійний апарат, розвиває оціночне емоційно-образне сприйняття дійсності. 

 За умов інтенсивного навчання іноземної мови вивільняються резервні можливості людини щодо запам’ятовування, усвідомлення та спілкування,  які активізуються під час інтенсивної іншомовної діяльності, що значно прискорює процес оволодіння вміннями та навичками іншомовної комунікації та особистісно-професійне становлення студента.

Отже, слід констатувати, що зосередженість у процесі іншомовної підготовки студентів на чинниках гуманізації знань прискорює розвиток когнітивно-комунікативної та емоційно-комунікативної сфер їхньої особистості. При цьому гармонізація емоційно-комунікативної природи студента є результатом розвитку  естетичних смаків особистості при вивченні іноземної мови, які  формуються як здатність  відчувати та усвідомлювати естетичні якості мови, її ритміку, мелодійність, внутрішню логіку її будови тощо. 

 Естетичне задоволення у процесі оволодіння іноземною мовою проявляється, перш за все, на рівні змісту навчання. Розвиток естетичного смаку засобами оригінальних літературних та професійних текстів, а також візуалізація мовленнєвої діяльності за допомогою відповідних презентацій, зокрема у Power Point, виробляють у студентів потребу спілкуватися з естетичними цінностями, розвивають вміння емпатії, асоціативне мислення, здатність висловлювати оціночні судження. Регулярне опрацювання аутентичного аудіо- та відеоматеріалу  вдосконалює навики сенсорного сприйняття мови оригіналу, що також актуально з точки зору формування смакової культури особистості. 

Достеменно відомо, що формування естетичного смаку, який ґрунтується на естетичних якостях мови, посилює мотивацію щодо оволодіння іноземною мовою, ознайомлення з новою культурою. Це   вдосконалює ціннісне відношення  молодої людини до навколишнього світу та збагачує її емоційно-образне сприйняття реальності. 

Навчання іноземної мови у контексті культури народу – її  носія значно посилює гуманістичний аспект іншомовної підготовки, максимально сприяє розвиткові когнітивно-комунікативної сфери особистості, оскільки культура, за твердженням   американського вченого Дж. Брунера, формує розум, надає нам інструментарій для організації та розуміння наших світів у комунікативний спосіб [1, с. 3].

Література:

1. Bruner, J. S. The Culture of Education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1996. 235 p.

2. Simon, B. Does Education Matter? London: Lawrence and Wishart, 1985. 240 p.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота