ПОТЕНЦІАЛ СhatGPT В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПОТЕНЦІАЛ СhatGPT В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

22.02.2023 20:17

[4. Педагогические науки]

Автор: Чикурова Ольга Ярославівна, асистент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка; Чайка Володимир Мирославович, доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка


ORCID: 0000-0003-4760-9895 Olha Chykurova

ORCID: 0000-0003-3665-0403 Volodymyr Chaika 

В сучасних умовах реформування освіти набуває популярності штучний інтелект (ШІ), якому, як технології, педагоги приділяють йому більше уваги. Застосування штучного інтелекту на уроках в початковій школі допомагає  учням ефективніше розв’язувати суспільніі, технологічні та екологічніі проблеми. У лютому 2023 року для України став доступним ChatGPT [2]. 

Сам чат-бот визначає себе як “одну із найпотужніших МШІ (моделей штучного інтелекту), яка здатна створювати зміст, генерувати тексти, відповіді на запитання та виконувати інші завдання з обробки природної мови (Natural Language Processing, NLP)” [2].

Моделі штучного інтелекту використовуються в багатьох галузях, таких як медицина, транспорт, фінанси, наука, виробництво та інші. Наприклад, вони можуть бути використані для діагностики хвороб, автоматичного управління транспортом, прогнозування погоди, створення рекомендаційних систем для покупок та іншого. 

Кевін Руз у “The New York Times” зазначає, що “новий чат-бот OpenAI викликає побоювання щодо фальсифікації домашніх завдань, але його потенціал як освітнього інструменту нівелює ризики. ChatGPT є новим інструментом – він був створений наприкінці листопада 2022 року, – але вже став причиною хвилювань багатьох педагогів у США. Студенти використовують його для написання своїх завдань, видаючи згенеровані штучним інтелектом есе та набори завдань за власні. Вчителі та адміністрація шкіл намагаються виявити учнів, які використовують цей інструмент для шахрайства. Деякі школи відреагували на ChatGPT жорсткими кроками. Наприклад, державні школи Нью-Йорка нещодавно заблокували доступ до ChatGPT у шкільних комп’ютерах і в мережах, посилаючись на занепокоєння щодо негативного впливу на навчання учнів, а також занепокоєння щодо їхньої безпеки. Школи в інших містах, наприклад Сіетл, також обмежили доступ до сайту” [1].

Після розмови з багатьма вчителями упродовж останніх кількох тижнів Кевін Руз прийшов до думки, що заборона ChatGPT у класі є неправильним кроком. Натомість доцільним, на його думку є те, що школи мають виважено підходити до використання ChatGPT як засобу навчальної допомоги – такої, яка може розкрити творчі здібності учнів, запропонувати персоналізоване навчання та краще підготувати учнів до роботи разом із системами ШІ у дорослому віці.

Незважаючи на всі побоювання педагогів в усьому світі, група дослідників (Enkelejda Kasneci, Kathrin Sessler, Stefan Kuchemann та ін.) визначають широкий спектр можливостей використання чат-боту у навчанні. Для учнів початкової школи ChatGPT може допомогти у розвитку навичок читання та письма (наприклад, пропонуючи синтаксичні та граматичні виправлення), а також у розвитку власного стилю письма та навичок критичного мислення. ШІ можна використовувати для створення запитань і підказок, які спонукають учнів до критичного мислення щодо того, як вони читають і пишуть, а також аналізувати та інтерпретувати подану їм інформацію. Крім того, ШІ також може сприяти розвитку навички читання і розуміння прочитаного, пропонуючи учням резюме і пояснення складних частин текстів, що може допомогти їм легше зрозуміти матеріал [4].

Для групового та дистанційного навчання ШІ можна використовувати для полегшення групових дискурсів, зворотного зв’язку в режимі реального часу та персоналізованого керівництва діяльністю учнів під час дискусії. Це допоможе покращити залучення учнів до пізнавальної діяльності. 

Для дистанційного навчання, яке часто використовують в умовах воєнного стану, ШІ може бути використаний для автоматичного створення запитань і надання відповідей, пояснень та оцінок, які враховують рівень знань учнів, їх пізнавальні можливості, власний темп роботи. Наприклад, у початковій школі, вивчаючи іноземну мову, учні можуть брати участь у діалозі з чат-ботом на конкретну тему. 

Щоб розширити можливості учнів з особливими освітніми потребами, ШІ можна використовувати для перетворення мови в текст або тексту в мову, щоб допомогти учням із вадами зору. В поєднанні з попередньо згаданою можливістю та дистанційним керуванням навчання ШІ можна використовувати для розробки вправ під час інклюзивного навчання, наприклад адаптивне письмо, переклад і виділення важливого змісту в різних форматах. Однак важливо зауважити, що використання ШІ слід супроводжувати допомогою професіоналів, таких як вчителі, асистенти вчителя та інших фахівців, які можуть адаптувати технології для конкретних потреб учня з обмеженими можливостями.

ChatGPT має позитивні перспективи використання вчителями.  Донн Пірсі, вчитель Стоунволської початкової школі в Лексінгтоні, штат Кентуккі, зазначає, вважає появу платформ ШІ  «революційною та руйнівною» для освіти. Він передбачає, що вчителі можуть попросити ChatGPT скласти «дивовижні плани уроків на заміну» або навіть допомогти оцінити роботи учнів [3].

Вчителька математики з Техасу Хізер Брентлі виступила із промовою на тему «Магія письма зі штучним інтелектом для всіх». Вона зазначила, що «використовує ChatGPT, щоб покращити свої уроки. «Візьміть» будь-який урок, який ви моделюєте, і скажіть: «Дайте мені реальний приклад», і ви отримаєте актуальні приклади з сьогоднішнього дня — а не 20 років тому. Наприклад, для уроку про нахил чат-бот запропонував учням побудувати пандуси з картону та інших предметів, знайдених у класі, а потім виміряти нахил. Що стосується вивчення площі поверхні, чат-бот зазначив, що учні побачать, як ця концепція застосовується в реальному житті, коли пакують подарунки чи створюють картонну коробку”[3].

Таким чином, можна визначити достатньо позитивний вплив на учнів цієї технології, зокрема, це – швидкий доступ до інформації, удосконалення навичок письма, персоналізація досвіду навчання та забезпечення цілодобового доступу до освітніх ресурсів.

ChatGPT також може допомогти вчителю створювати персоналізовані вправи, освітні ресурси для учнів, в тому числі, з особливими освітніми потребами.

Щодо негативних впливів, то для учнів початкової школи ChatGPT може мати такі аспекти: зменшення потреби у взаємодії з людьми, перешкоджання критичному мисленню, сприйняття недостовірної інформації, брак емпатії, отримання загальних відповідей та залежність від техніки.

ChatGPT може бути корисним для учнів, але він може обмежити їхні знання і процес самонавчання. Є загроза тому, що більшість учнів почнуть використовувати його для виконання своїх завдань, не докладаючи зусиль для розуміння змісту навчального матеріалу. Освітній потенціал ChatGPT необхідно вивчати, щоб уникнути ризиків в процесі його використання в початковій школі.

Література:

1. Don’t Ban ChatGPT in Schools. Teach With It. URL:  https://www.nytimes.com/2023/01/12/technology/chatgpt-schools-teachers.html (дата звернення: 20.02.2023)

2. Chat OpenAI - ChatGPT. URL: https://chat.openai.com/ (дата звернення: 20.02.2023)

3. ‘It’s coming, whether we want it to or not’: Teachers nationwide are using ChatGPT to prepare kids for an AI world https://fortune.com/2023/02/14/chatgpt-school-lessons-cheating-robots-ai-teachers/  (дата звернення: 20.02.2023)

4. Pfeffer, O. P., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., Stadler, M., Weller, J., ... & Kasneci, G. ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models for Education. (2023). URL: https://edarxiv.org/5er8f/download (дата звернення: 20.02.2023)

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота