РОЗПОДІЛ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

РОЗПОДІЛ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ

17.07.2023 21:45

[16. Физическое воспитание и спорт]

Автор: Гринченко Ігор Борисович, кандидат педагогічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Бойко Микола Олександрович, магістрант кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Ковєря Вікторія Миколаївна, старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


Вважаємо, що підготовка юних волейболістів, які відповідають сучасним вимогам, має бути спрямована на випереджальний розвиток рухових якостей. Зазвичай вона повинна будуватися на підґрунті атлетичної підготовки, оскільки рівень розвитку рухових якостей дуже часто виступає як лімітаційний фактор.

Загальновідомо, що недостатній рівень розвитку швидкості, сили, стрибучості призводить до спотворення, викривлення техніки виконання рухових прийомів та зниження їхньої ефективності [1].

Організація процесу початкового навчання та подальшого вдосконалення рухових дій у волейболі полягає не тільки в оптимізації управління діяльністю юних спортсменів з набуття ними знань, умінь та навичок, а й розвитку фізичних якостей. Немає сумнівів, що впровадження у навчально-тренувальний процес раціональних методик фізичної підготовки вже на початковому етапі формування рухових навичок підвищує їхню ефективність [2, 3].

На нашу думку, специфіка побудови навчально-тренувального процесу у волейболі вимагає розвитку як загальних, так і спеціальних якостей фізичних якостей, що має велике значення у практичній роботі з юними спортсменами.

Ми вважаємо, що розподіл тренувального часу у підготовчому періоді на заняттях з групами початкової підготовки має будуватися з урахуванням рівня фізичної підготовленості юних спортсменів, повинен мати оптимальне співвідношення різних видів підготовки, що сприяє оптимізації спортивної підготовленості юних волейболістів.

В основу запропонованої нами експериментальної методики, яка має за мету підвищення рівня фізичної підготовленості, було покладено диференціювання засобів фізичної підготовки різної спрямованості [5], що досягалося через планування тренувального процесу у спеціалізованих мікроциклах.

У підготовчому періоді, тривалістю 30 днів, ми виділили три мікроцикли тривалістю 10 днів кожен.

Перший мікроцикл був спрямований переважно на розвиток спеціальної витривалості та гнучкості за рахунок використання різних стрибкових та спеціальних бігових вправ, що виконувались у великому обсязі із середньою інтенсивністю (60–65% від максимальної). Вправи на розвиток гнучкості використовувалися як засіб активного відпочинку й акцентовано виконувались в 5 і 10 дні мікроциклу. При цьому навантаження всередині мікроциклу розподілялися в такий спосіб, що вона мало характер «розгону», тобто ступенево збільшувалося, а максимальне (пікове) навантаження припадало на 3 і 7 дні. Основні застосовувані методи - інтервальний та повторний.

У другому мікроциклі вирішувалися завдання розвитку швидкісних та координаційних здібностей. Навантаження коливалось в межах 85–95% від максимального, (граничні навантаження припадали на 3 та 6 день). Засобами були різні бігові вправи швидкісного характеру (25% від загального обсягу), ігрові естафети (20%), підвідні та ігрові вправи координаційної спрямованості (35%). Тренувальний час, що залишився, відводився на розвиток спеціальної витривалості та гнучкості.

Третій мікроцикл був спрямований на розвиток спеціальних силових здібностей (30%), координаційну підготовку з використанням вправ ігрової спрямованості (40%), розвиток спеціалізованих швидкісно-силових здібностей (стрибучості, вибухової сили тощо). У цьому випадку навантаження всередині мікроциклу розподілялося наступним чином: гранично допустимі підвищення навантаження припадали на 2, 5 та 8 день з використанням методики її ступеневого зниження. 

Аналіз результатів навчально-тренувального процесу у групах початкової підготовки довів ефективність рекомендованого планування, в основі якого лежала комплексна спрямованість виконання вправ швидкісно-силового характеру, що поєднувалась з навчанням елементам техніки волейболу. Нам вдалося досягти зростання всіх показників, особливо в експериментальній групі (таблиця 1).

Таблиця 1. Показники розвитку швидкісно-силових якостей експериментальної і контрольної групи




Отримані результати свідчать про перевагу запропонованої методики тренувальних занять для експериментальної групи в порівнянні з контрольною. Це підтверджує висловлювання про те, що технічна майстерність є набором рухів, прийомів і дій, які надалі визначатимуть майбутній шлях становлення й вдосконалення спортивної майстерності волейболістів, що грають у командах вищих розрядів. Але цей «арсенал» накопичується на базі швидкісно-силової підготовки, без яких технічна, тактична, психологічна і навіть інтелектуальна "озброєність" спортсменів не досягає свого максимального потенціалу.

Вважаємо, що на подальшу увагу заслуговують питання оптимізації та поєднання фізичної та технічної підготовки волейболістів. Ми повністю погоджуємось з А. В. Сватьєвим, С. М. Поповим, М.М. Медвідем [4] оскільки тільки за умови добре відпрацьованої техніки волейбольних прийомів, що виконуються з повним використанням фізичного потенціалу, можливе їх виконання в умовах, пов'язаних з перешкодами, збиваючими факторами, постійними мінливими умовами, бо саме це впливає на зміну структури рухів, що найчастіше зустрічаються в ситуаціях змагальної протидії.

Література

1. Костюкевич В. М. Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту): навчальний посібник. Вінниця: Планер, 2014. 616 с.

2. Малойван Я. В., Кірєєв О. А., Мицак О. В. Засоби та методи фізичної підготовки волейболістів. Дніпро: ПДАФКіС, 2019.17 с.

3. Моца Б., Маленюк Т. Покращення показників фізичної підготовленості юних волейболісток за рахунок стрибкових вправ. Фізичне виховання і спорт в навчальних закладах України на сучасному етапі: стан, напрямки та перспективи розвитку. 2016. С. 255–259.

4. Тестові завдання з дисципліни: “Волейбол з методикою викладання” / А. В. Сватьєв, С. М. Попов, М.М. Медвідь – К. : ,2012. – 44 с. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://web-files.znu.edu.ua/bank

5. Effect of physical development parameters and conditioning abilities on the level of motor coordination in female volleyball players in the phase of specialized basic training / Roman Boichuk, Sergii Iermakov, Vasyl Kovtsun, Viktoria Pasichnyk, Valeryi Melnyk, Mykola Lazarenko, Mariya Troyanovska, Vitalii Kovtsun // Journal of Physical Education and Sport. – 2018. – Vol. 18, suppl. is. 4. – P. 1950–1957.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота