ВИРОБНИЧА ПРАКТИКА У ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 081 ПРАВО - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВИРОБНИЧА ПРАКТИКА У ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 081 ПРАВО

20.07.2023 12:22

[2. Юридические науки]

Автор: Шевчук Лариса Миколаївна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільно-правових дисциплін Волинського національного університету імені Лесі Українки



Невід’ємною складовою освітньої (освітньо-професійної, освітньо-наукової) програми підготовки здобувачів освіти за спеціальністю 081 Право у вітчизняних закладах вищої освіти (далі ‒ ЗВО) є такий освітній компонент, як практика. Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону України «Про вищу освіту» практична підготовка осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, здійснюється шляхом проходження ними практики на підприємствах, в установах та організаціях згідно з укладеними закладами вищої освіти договорами або у його структурних підрозділах, що забезпечують практичну підготовку [1].

Основним національним нормативно-правовим актом, який регулює питання організації, проведення і підведення підсумків практики здобувачів освіти у ЗВО, є Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України (далі ‒ Положення), затверджене Наказом Міністерства освіти України від 08.04.1993 № 93, п. 1.1 якого передбачено, що «Метою практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації та знаряддями праці в галузі їх майбутньої професії, формування у них, на базі одержаних у вищому навчальному закладі знань, професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності» [2]. Одночасно в цьому ж акті у п. 1.3 встановлено таке: «Залежно від конкретної спеціальності чи спеціалізації студентів практика може бути: навчальна, технологічна, експлуатаційна, конструкторська, педагогічна, економічна, науково-дослідна та інші види практики» [2].

Зазвичай для здобувачів освіти за спеціальністю 081 Право для першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти основними видами практики, які визначаються в навчальних планах ЗВО, є навчальна та виробнича. При цьому якщо навчальна практика носить передусім ознайомчий характер (ознайомлення здобувачів освіти зі специфікою майбутньої спеціальності, отримання первинних професійних знань та умінь із загальнопрофесійних та фахових дисциплін і под.), то виробнича практика має ключове значення для підготовки юристів належного рівня кваліфікації, адже здобуття теоретичних знань з різних галузей права передбачає й необхідність набуття вміння їх застосувати у практичній роботі за фахом. 

Власне, тому мета і завдання виробничої практики в судах, адвокатурі, нотаріаті, прокуратурі, інших правоохоронних органах, юридичних службах підприємств, установ і організацій тощо полягають у закріпленні та поглибленні знань, отриманих здобувачами освіти під час навчання, формування у них професійних умінь і навиків роботи у сфері юриспруденції для прийняття самостійних рішень в конкретних умовах фахової діяльності, виявлення прогалин у своїй теоретичній підготовці, а також стимулювання підвищення власної активності у подальшому процесі навчання, науковій і дослідницькій роботі за професійним спрямуванням.

Саме в ході виробничої практики здобувач освіти стає учасником діяльності із застосування правових норм на відповідних базах практики, спостерігає та аналізує різні сторони діяльності юристів-практиків, вчиться здійснювати дії, пов’язані з захистом прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб, що в цілому сприяє формуванню цілісного бачення майбутніми фахівцями сутності та змісту практичної діяльності за професійним спрямуванням, отримання професійних знань, умінь та навичок за освітньо-професійною програмою 081 Право.

Зважаючи на це, практичній підготовці здобувачів освіти за спеціальністю 081 Право приділена окрема увага й у стандартах вищої освіти. Зокрема, у Стандарті вищої освіти зі спеціальності 081 Право для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти передбачено, що «не менше 15 кредитів ЄКТС повинно спрямовуватися на практику у сфері права, зокрема на базі юридичних служб органів місцевого самоврядування, органів законодавчої та виконавчої влади, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, нотаріату, юридичних клінік закладів вищої освіти, у тому числі обов’язковим є проходження практики в обсязі не менше 5 кредитів ЄКТС або в судах, або в системі прокуратури, або адвокатури» [3], а у Стандарті вищої освіти зі спеціальності 081 Право для другого (магістерського) рівня вищої освіти ‒ «Для освітньо-професійної програми передбачається мінімум 20 кредитів ЄКТС для проходження практики. Для освітньо-наукової програми передбачається мінімум 20 кредитів ЄКТС для проходження практики і мінімум 10 кредитів для науково-дослідницької практики» [4]. 

Разом з тим, Положення, як основний документ, який регулює ключові питання організації, проведення і підведення підсумків практики, на нашу думку, в нинішніх умовах потребує суттєвого оновлення. Щонайменше, слід привести його категорійно-термінологічний апарат у відповідність до інших актів чинного національного законодавства («здобувач вищої освіти» замість «студент», «заклад вищої освіти» ‒ замість «вищий навчальний заклад», вказівка на такий ступінь вищої освіти як молодший бакалавр та ін.). Крім цього, врегулювання потребують інші аспекти організації та проведення практики, які зумовлені реаліями сьогодення, наприклад, особливості застосування дистанційних та / або змішаних форм проходження виробничої практики в умовах воєнного стану, запровадженого в Україні у зв’язку з повномасштабним вторгненням рф в нашу державу. Враховуючи, що останні зміни до Положення були внесені ще в 1994 році, вважаємо, що названий акт потребує перегляду й суттєвого доопрацювання з врахуванням сучасних потреб, а також соціально-економічних, інформаційно-технологічних можливостей і досягнень в освітньому середовищі. 

Список використаних джерел:

1. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 10.07.2023). 

2. Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України, затверджене Наказом Міністерства освіти України від 08.04.1993 № 93. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0035-93#Text (дата звернення: 10.07.2023). 

3. Стандарт вищої освіти зі спеціальності 081 Право для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом МОН України від 20.07.2022 № 644. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/07/21/081-pravo-bakalavr-zi.zminamy-644-20.03.2023.pdf (дата звернення: 10.07.2023). 

4. Стандарт вищої освіти зі спеціальності 081 Право для другого (магістерського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом МОН України від 20.07.2022 № 643. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/07/21/081-pravo-magistr-zizminami-643-20032023.pdf (дата звернення: 10.07.2023). 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота