ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТА ФІЗИЧНИЙ СТАН ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТА ФІЗИЧНИЙ СТАН ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

23.11.2023 19:06

[16. Физическое воспитание и спорт]

Автор: Пантєєва Тетяна Олексіївна, вчитель, ВСП «Рубіжанський фаховий коледж» ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»


Анотація.  Пантєєва Т.О. ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТА ФІЗИЧНИЙ СТАН ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. В статті визначено поняття комплексної характеристики психофізичного стану та особливості його поліпшення, розкрито практичне питання реалізації диференційованого підходу у процесі фізичного виховання в закладах вищої освіти.

Ключові слова: психофізичний стан, фізичне виховання, здобувачі освіти.

Abstract.  Pantieieva T.O. PSYCHOLOGICAL AND PHYSICAL CONDITION OF EDUCATION ACQUIRERS IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW. The article defines the concept of complex characterization of psychophysical state and peculiarities of its improvement, reveals the practical issue of realization of differentiated approach in the process of physical education in higher education institutions.

Keywords: psychophysical state, physical education, students.

Постановка проблеми. Повернення країни до освітнього процесу під час війни потребує нових рішень щодо залучення здобувачів вищої освіти до рухової активності. Визначено, що належний рівень рухової активності є  чинником,  від  якого  залежить  їхній  фізичний  і  пcихологічний  стан [6, c.119-124].

До прикладу, у закладах загальної cередньої освіти фізичне виховання вирішує різні за змістом завдання. Практично всі вони так чи інакше передбачають забезпечення позитивної зміни в показниках фізичного стану, а саме щоб наприкінці навчання він у кожного випускника відповідав запитам cуcпільства, тобто знаходився на належному рівні. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває інформація про реальний стан ситуації, пов’язаної із виконанням коледжу означеного запиту cуспільства. Одним із критеріїв досягнення такої мети є характеристика психофізичного стану випускників закладів загальної середньої освіти.

Безсумнівно,  важливе  й  навіть  непересічне  значення  фізичної активності для усунення значної кількості негативних процесів внаслідок тривалого карантину та запровадження воєнного стану, що спричинили у здобувачів вищої освіти відхилення від тієї норми, якою фахівці сьогодні характеризують  фізичне  та  психічне  здоров’я.  Отож,  нині  ефективність фізичного  виховання  як  чинника  активізації  фізичної  діяльності  й психологічної  нормалізації  є  вкрай  актуальним  питанням  задля збереження здоров’я здобувачів вищої освіти.

Аналіз останніх досліджень з проблеми. На сучасному етапі розвитку нашої держави актуальним є питання зміцнення здоров’я населення (профілактики захворюваності і травматизму, фізичної та психічної підготовки до ведення активного, повноцінного життя та професійної діяльності) [5, c.312]. 

Сучасний інтенсивний та напружений ритм життя в умовах воєнного стану призводить до збільшення гострих негативних тривожно-депресивних емоцій.

Серед чинників, що істотно впливають на рівень здоров‘я і тривалість життя людини, особлива роль належить руховій активності. Розглядаючи проблему психологічного стану ЗО в умовах правового режиму воєнного стану з позицій ролі фізичної культури в реалізації генетично запрограмованої тривалості життя індивіда, логічним є формулювання терміну «здоров‘я» як психофізичного стану людини з великим обсягом функціональних резервів – основи її повноцінного біоcоціального існування, високої фізичної і інтелектуальної працездатності, високої імунної і фізіологічної реактивності щодо впливу чинників довкілля та відсутності патологічних відхилень в організмі [1, c.282]. 

Значні проблеми щодо збереження здоров’я здобувачів вищої освіти, зумовлені складними життєвими подіями, спричиняють відхилення в стані їхнього здоров’я. Доведено,  що  здоровий  спосіб  життя,  розвиток  фізичних  якостей, зміцнення психологічно-вольового характеру є важливими й необхідними складовими життя здобувачів вищої освіти. Вважається, що найголовніше під  час  війни – це  cтабільний  психологічний  стан,  без  якого  життя  та навчання неможливе.  Визначено,  що  психоемоційний  стан  впливає  на когнітивну, вольову, мотиваційну сферу особистості [4, c.197-204].

Відтак,  зростає  роль  фізичних  навантажень  в  покращенні  психічного здоров’я, оскільки значна кількість здобувачів вищої освіти стикається з такими проблемами, як депресія та стан тривоги.

Мета  статті – виявлення  педагогічних  основ  психологічного забезпечення  процесу  фізичного  виховання  здобувачів  вищої  освіти  в умовах воєнного стану.

Виклад основного матеріалу дослідження. Актуальність формування фізичної культури як невід’ємної частини життя цивілізованої спільноти в сучасному українському суспільстві задекларована у багатьох законодавчих та нормативних документах останнього періоду [2, c.5-8]. 

Освітній процес під час війни потребує нових рішень щодо залучення  студентів до рухової активності. Від цього залежить їх фізичний і психологічний стан.

Під час воєнного стану всі люди нашої країни, в тому числі і студенти, знаходяться в умовах постійної психологічної напруги, яка негативно впливає на якість життя. Але не зважаючи на скрутні обставини, в яких опинилися українські громадяни, однаково потрібно знаходити можливість приділяти увагу покращенню фізичного та психологічного стану.

Рухова і фізична активність є винятково важливим, фундаментальним чинником формування, збереження, зміцнення здоров‘я та розвитку людини [3, c.247]. 

В умовах  воєнного  стану,  мета фізичного  виховання  здобувачів  вищої  освіти  полягає  у  забезпеченні комбінації  змін  у  когнітивній,  емоційній  і  фізіологічній  сферах.  

Отже, реалізуються такі цілі:

• оздоровчі;

• функціональні;

• морфологічні;

• освітньо-виховні (спілкування, виховання культури здорового способу життя, підтримання духовного життя); 

• організаторсько-педагогічні   (оволодіння   знаннями,   вміннями, навичками фізичної роботи та активного відпочинку).

Досягнення  поставленої  у  фізичному  вихованні  здобувачів  вищої освіти мети в умовах воєнного стану передбачає вирішення завдань занять з фізичного виховання:

1) формування мотиваційно-ціннісного ставлення до фізичної культури, потреби в регулярних заняттях фізичними вправами;

2) використання  засобів  фізичної  культури  і  спорту  для  профілактики захворювань, психічного добробуту здоров’я;сприяння  зміцненню  та  збереженню  здоров'я,  фізичному  розвитку  і підтримці високої працездатності;

3) збільшення обсягу рухової активності здобувачів вищої освіти. 

4) забезпечення відповідності змісту освіти та методик навчання потребам у збереженні та зміцненні здоров’я,захисті від небезпек,подоланні стресових станів [4, c. 197-204].

Щоб не нашкодити здоров’ю, а сприяти зміцненню організму і підтриманню гарної фізичної форми необхідно дотримуватись системи занять. Зазначене передбачає створення програми, спрямованої на зміцнення фізичного і психічного здоров’я здобувачів вищої освіти і формування у них мотивації до здорового способу життя з урахуванням тих обставин, які зумовлені воєнним станом.

Підсумовуючі вище викладений матеріал, ми можемо виділити, що сьогодні всі учасники освітнього процесу більш, ніж будь-коли раніше, потребують психологічної підтримки і допомоги, таким чином  педагогічні засади фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану обумовлені насамперед створенням умов для повної  реалізації  та їхнього фізичного  розвитку  в  ході  навчального процесу.

Перспективи  подальших  розвідок  вбачаємо  у  розробці  діагностичної панелі для оцінки психологічної готовності педагогів у ЗВО.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Аршавський І. А. Фізіологічні механізми та закономірності індивідуального розвитку / І. А. Аршавський. – М.: Наука, 1982. - 282 с.

2. Бондаренко Т.С. Ефективність застосування комплексу «bodyflex» у самостійних заняттях з фізичнoгo виховання студентів студентської молоді. Матеріали Регіональної наукової інтернет-конференції «Актуальні проблеми фізичного виховання та спорту в сучасних умовах»: збірник наукових праць. ДНУ ім. О. Гончара. Дніпро, 2020, с. 5-8.

3. Іллинич В.І. Фізична культура студента: Підручник / За ред. В. І. Іллинича. – К.: «Гардаріки».– 2011. – 147 с.

4. Носко,  М.,  Гаркуша,  С.  та  Носко,  Ю. Здоров’язбережувальні технології: принципи, форми та методи реалізації. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Вип.10 (166), 2020. –197–204 с.

5. Пилипей Л. П. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів. Монографія. – Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 2009. – 312 с.

6. Черевко, С., Лутаєва, Н., Дорош, В. та Черевко, А. Контроль психоемоційного  стану  студентів  як  важливий  елемент  успішної навчальної  та  професійної  діяльності. Науковий  часопис  Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Вип. 5(150), 2022. –119–124 с.

LIST OF REFERENCES

1. Arshavsky I.A. Physiological mechanisms and patterns of individual development / I.A. Arshavsky - Moscow: Nauka, 1982. - 282 с.

2. Bondarenko T. S. Efficiency of the use of the "bodyflex" complex in independent classes on physical education of students. Materials of the Regional scientific Internet conference "Actual problems of physical education and sports in modern conditions": a collection of scientific papers. DNU named after O. Honchar. Dnipro, 2020, pp. 5-8.

3. Illinich V.I. Physical culture of the student: Textbook / Edited by V. Illinich. - K.: Gardariki. - 2011. - 147 p.

4. Nosko, M., Harkusha, S. and Nosko, Y. Health-saving technologies: principles, forms and methods of implementation. Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko, Issue 10 (166), 2020. 197-204 pp.

5. Professional and applied physical training of students. Monograph. - Sumy: SHEI "UABS NBU", 2009. - 312 p.

6. Cherevko, S., Lutaieva, N., Dorosh, V. and Cherevko, A. Control of the psycho-emotional state of students as an important element of successful educational and professional activity. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). Issue 5(150), 2022. -119-124 pp.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота