АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ

29.01.2024 13:41

[11. Национальная безопасность]

Автор: Стоянова-Коваль Світлана Савівна, доктор економічних наук, професор, курсовий офіцер факультету підготовки спеціалістів тилового забезпечення, Військова академія м. Одеса, Україна


ORCID: 0000-0002-1945-0509 Стоянова-Коваль С.С.

ORCID: 0009-0009-1082-1885 Щеглов А.І.

В умовах тимчасової окупації українських територій та повномасштабної війни російської федерації проти України, особливу увагу привертає проблематика підготовки військових фахівців. Підготовка молодих офіцерів до служби у військах вимагає нових підходів у сфері військової освіти і науки. 

Важливим завданням освіти є виховання волі та вміння вчитися; заклади освіти мають випускати не людей, які вже вивчилися, а людей, спраглих до нових знань, які постійно вчаться, критично мислять, готові до нестандартних рішень і займають проактивну позицію. Освітній процес має бути безперервним, а головне – наповнений корисною та актуальною інформацією. У широкому сенсі саме це передбачає стратегія трансформації військової освіти [1].

В усіх військових вишах системи Міністерства оборони України підготовка фахівців для проходження військової служби за контрактом на посадах осіб офіцерського складу здійснюється за освітньо-професійними (освітньо-науковими) програмами для отримання ступенів вищої освіти одночасно з вивченням відповідного курсу професійної військової освіти.

Війна підсвітила недоліки в освітньому процесі. На наш погляд, це те, що не уточнюються та не оновлюються освітньо-кваліфікаційні характеристики та їх варіативні частини на випускників, освітньо-професійні програми підготовки військових фахівців та їх варіативні частини, навчальні плани за спеціальностями (спеціалізаціями) підготовки військових фахівців та програми навчальних дисциплін, відповідно до завдань та структур Збройних сил, які істотно змінюються, способів їх застосування, впровадження нових форм і способів збройної боротьби, підвищення вимог до бойової підготовки військ (сил), а також застосування  отриманого бойового досвіду.

Є низка проблем у кадровому забезпеченні за спеціальностями підготовки військових фахівців. Відмітимо недоліки у системі підбору, розстановки науково-педагогічних, неврахування наявності у них наукових ступенів та вчених звань, бойового досвіду, стажу служби у військах, рівня володіння іноземними мовами тощо. Також потребує вдосконалення система підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Проблема підвищення кваліфікації постійного складу вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів, особливо цивільних науково-педагогічних працівників, для яких досить актуальним є стажування у військах як спосіб підвищення кваліфікації [2]. Крім зазначених причин неякісної підготовки випускників до служби у військах, існують і причини, які властиві підготовці майбутніх офіцерів – низька вмотивованість, небажання вчитися і підвищена тривожність. 

Сьогодні формується нова якість військової освіти. Започаткована багаторівнева система професійної військової освіти акумулює актуальні бази знань, аналіз сучасного бойового досвіду ведення операцій, вивчення процедур планування та прийняття військових рішень за стандартами НАТО, інноваційні форми і методи викладання, технології імітаційного моделювання та практику застосування видів, родів військ (сил), іноземні мови і підтримання навичок їх володіння. До речі, сучасна кадрова політика Збройних Сил України спрямована на створення професійного, боєздатного, мобільного, якісно підготовленого та всебічно забезпеченого особового складу [3].

Розбудова єдиної та інтегрованої системи військової освіти, яка функціонує в межах трьох вертикалей – вища освіта, професійна військова освіта й підвищення кваліфікації – суттєвий крок до формування міцного підґрунтя набуття взаємосумісності зі збройними силами держав-членів НАТО та структурами Альянсу, професіоналізації сил оборони та трансформації системи кадрового менеджменту [1].

В Україні було розроблено багато програмних документів, метою яких було удосконалення системи підготовки майбутніх офіцерів. Істотним недоліком було те, що вони були розроблені без урахування тенденцій розвитку геополітичної ситуації навколо України та в світі, економічних та ресурсних можливостей держави. Ситуація змінилася і досвід війни свідчить, всі представники сектору безпеки і оборони повинні навчатися разом, в одній аудиторії з урахуванням бойового досвіду, що підвищує ефективність і дає змогу уникнути помилок, оскільки планування операцій та ухвалення військових рішень відбувається спільно.

Література:

1. Що таке професійна військова освіта? (2022) Міністерство оборони. Офіційний веб сайт. URL:  https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html 

2. Концепція військової кадрової політики в системі Міністерства оборони України на період до 2028 року. (2023) Міністерство оборони. Офіційний веб сайт. URL: https://www.mil.gov.ua/news/2023/11/05/rekruting-zamist-prizovu-rustem-umerov-zatverdiv-konczepcziyu-vijskovoi-kadrovoi-politiki-minoboroni/ 

3. Стоянова-Коваль, С., Попов, С., Розмазнін, О., & Сокур, Н. (2023). Нова концепція військової кадрової політики: виклики та перспективи. Social Development and Security, 2023 13(6), с. 206-214. URL:https://doi.org/10.33445/sds.2023.13.6.17 .



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота