ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

18.03.2024 15:57

[15. Психологические науки]

Автор: Вавринів Олена Степанівна, кандидат психологічних наук, Львівський державний університет внутрішніх справ


Сучасні умови професійної діяльності вимагають від викладачів великої адаптивності, постійного засвоєння нових технік, гнучкого підходу до роботи, а також швидкого реагування на зміни у навчальному процесі. Для того, щоб залишатися в авангарді серед колег, викладачам потрібно прикладати значні зусилля. Ефективне виконання ними своїх наукових та методичних завдань залежить від широкого спектру професійних та особистісних якостей.

Помірний перфекціонізм може стати ключем до успішної професійної діяльності, проте його надмірність може призвести до збільшення тривожності, внутрішнього стресу, нездорової потреби у надмірному контролі над собою та діями інших, невірних реакцій на неуспіхи, а також до падіння самооцінки. 

Перфекціонізм викладачів закладів вищої освіти має деякі унікальні риси. Оскільки, викладачі, які мають перфекціоністські тенденції, можуть встановлювати високі стандарти для своєї роботи, прагнучи до ідеальності в підготовці матеріалів для занять та досліджень. Навіть найменші недоліки або помилки можуть викликати стрес для перфекціоністів-викладачів. Вони можуть докладати надмірних зусиль, щоб уникнути будь-яких помилок у своїй роботі. Вони можуть бути нахильні до повторних перевірок матеріалів, лекційних планів, завдань і т.д., щоб переконатися у їхній ідеальності перед тим, як вони будуть представлені студентам. Ці викладачі можуть мати сильне прагнення до досягнення відмінних результатів у своїй роботі та у навчанні студентів, що може виявлятися у високих вимогах до успішності студентів. Інколи перфекціоністи можуть мати проблеми з завершенням завдань через постійну боротьбу з пошуком ідеального результату. Ці риси перфекціонізму можуть мати як позитивні, так і негативні аспекти. Ідея працювати на високому рівні може стимулювати якість освіти, але одночасно перфекціонізм може стати перешкодою, затримуючи процеси та призводячи до стресу для викладачів [1]. 

Багато наукових досліджень підтверджують глибокий вплив перфекціонізму на розвиток особистості. Вчені вказують на складні взаємовідносини між перфекціонізмом та іншими характеристиками особистості. Зокрема, існує думка, що перфекціонізм пов'язаний з такими аспектами, як схильність до нейротизму, стремління до успіху, бажання уникати невдач, природні здібності, лідерські якості, рівень самооцінки, вміння відстоювати свої права, емоційна зрілість та гендерні особливості [2; 3; 5].

З метою визначення рівня перфекціонізму викладачів нами було   проведено емпіричне дослідження за допомогою методики: «Багатовимірна шкала перфекціонізму» П. Х’юіта – Г. Флетта [4]. У дослідженні взяли участь 175 науково-педагогічних працівників.

На основі проведеної методики нами було встановлено, що високі показники перфекціонізму «перфекціонізм орієнтований на себе» виявлено у 26% досліджуваних, середній рівень у 40% та низький рівень у 34% досліджуваних науково-педагогічних працівників. Високий рівень показника перфекціонізму «перфекціонізм орієнтований на інших» притаманний 33% викладачів, середній – 34% та низький – 33% досліджуваним викладачам закладів вищої освіти. У 40% досліджуваних викладачів виявлено високий рівень показника перфекціонізму «соціально приписуваний перфекціонізм», середній рівень спостерігається у 34% та низький рівень у 26% досліджуваних науково-педагогічних працівників. 

Як бачимо, досліджуваним викладачам здебільшого притаманний соціально приписуваний перфекціонізм, що може свідчити про їхнє стійке прагнення відповідати суспільним нормам та уявлення про викладача вищої школи.

Проведене нами дослідження не вичерпує усіх запитань окресленої теми. Перспективним вбачаємо дослідження впливу перфекціонізму на інші сфери життєдіяльності, враховуючи інші показники, зокрема професійні, гендерні та вікові.

Список літератури

1. Вавринів О.С. Вплив перфекціонізму на відповідальне лідерство науково-педагогічного працівника закладу вищої освіти. Габітус, 2023. Вип.56. С.207-211  DOI https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.56.39

2. Марчук С. Емпіричне дослідження особливостей перфекціонізму осіб юнацького віку. Психологічні травелоги, 2023. №3. С.154-156. DOI https://doi.org/10.31891/PT-2023-3-15    

3. Hewitt, P. L., Smith, M. M., Ge, S., Mössler, M., Flett, G. L., & Mikail, S. F. Perfectionism. Treatment of psychosocial risk factors in depression. American Psychological Association. 2023. Р.281–304. DOI: https://doi.org/10.1037/0000332-013  

4. Smith, M.M., Saklofske, D.H., Stoeber, J., & Sherry, S.B. The Big Three Perfectionism Scale : A New Measure of Perfectionism. Journal of Psychoeducational Assessment. 2016. №34 (7),Р. 670-687.

5. Zavatska, N., Hoi, N., Kozmenko, O., Kosheleva, N., Zavatskyi, Y., & Yaremko, R. Empirical research of student leadership’s content parameters. Amazonia Investiga. 2022. №11(51), Р.40-49. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2022.51.03.4  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота