ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ

22.03.2024 15:18

[1. Экономические науки]

Автор: Євтушевська Ольга Володимирівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри міжнародної економіки, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка



Особливості поведінки споживачів цікавили дослідників протягом століть. У межах кардиналістської та ординалістської теорій споживачі товарів і послуг сприймалися, швидше, як раціональні гравці, які можуть визначити корисність благ та порівняти вигідність різних товарних наборів. Діяльність споживачів описували у межах моделей, які не враховували ряд чинників. Передусім, ірраціональність та подекуди непередбачуваність людської поведінки. На сьогодні перераховані вище теорії піддаються критиці з боку апологетів поведінкової економіки, які вважають, що більшість рішень про покупку приймають емоційно. Складно сказати, який відсоток покупок здійснений під впливом емоційних чинників, але навряд чи споживача можна вважати виключно раціональним гравцем. Спроба описати складність людської поведінки за допомогою спрощених моделей призвела до ігнорування або недооцінки неекономічних чинників споживання. За словами Сіньковської В.М., «деякі зарубіжні автори запропонували ідею про розумність домінуючої ролі психологічного параметру (психологічний економікс або біхевіористський, тобто поведінковий економікс). Це було бажанням відійти від сильної орієнтації на побудову моделей, оскільки економічна реальність включає безліч психологічних змінних, відобразити які з допомогою моделей не можливо» [1, с. 92]. 

За словами Переверзєвої А.В. та Губарь О.В., «у мікроекономічному аналізі чинники попиту, що впливають на поведінку споживача, прийнято поділяти на цінові та нецінові» [2, с. 14]. На поведінку споживачів, на нашу думку, впливає три групи чинників – економічні, емоційні та етичні. Останні проявляються в етичному споживанні благ, коли споживачі цікавляться, в яких умовах була виготовлена продукція. Вони переймаються умовами праці робітників, етичним ставленням до довкілля та тварин. В умовах розвиненої та стабільної економіки етичне споживання стає все більш актуальним. Натомість, складна та непередбачувана економічна кон’юнктура навряд чи сприяє його розвитку. Емоційні чинники мають вплив при купівлі широкого спектру товарів і послуг. На сьогодні деякі компанії бачать своїм завданням формування емоційного зв’язку між споживачами та їхнім брендом. Подекуди емоційні рішення сприяють надмірному споживанню. Так звані імпульсивні покупки можуть стати наслідком реклами, моди, вдалого мерчандайзингу тощо. Вважається, що при купівлі товарів тривалого користування споживачі виваженіше приймають рішення та довше обмірковують покупку. Обмежений бюджет, важливість майбутньої покупки, висока ціна бажаного товару справді можуть робити покупців більш раціональними. Такі економічні фактори як рівень зарплати, розмір сімейного бюджету, рівень цін, наявність кредиту тощо здатні істотно впливати на поведінку споживачів. Хоча інколи навіть економічні обмеження не можуть стримати покупців від необдуманих покупок. 

Видатний дослідник Д. Канеман пише про дві системи мислення людини – швидку та повільну (хоча в його роботі вони називаються по-іншому). Швидке мислення характеризується поверховістю сприйняття інформації, автоматичним виконанням певних дій, імпульсивністю купівельної поведінки. Натомість повільне мислення передбачає детальне та обгрунтоване прийняття рішень, тривалий і всебічний аналіз ситуації. Деякі дослідники минулого сприймали споживача як людину, що завжди мислить глибоко, у тому числі й під час здійснення покупок. Проте в умовах інформаційного перенасичення, інтенсивної реклами, розвиненого маркетингу та дефіциту часу навряд чи це завжди відповідає дійсності.  

Виокремлюють різні типи споживачів, які більшою чи меншою мірою піддаються маркетинговому впливу. Чітко сказати, що раціональність купівельної поведінки залежить суто від економічних обмежень не можна. Важливу роль відіграватиме індивідуальний характер споживача, його цінності, переконання, вплив інших осіб тощо.    

Література

1. Сіньковська В.М. Особливості економічної психології та її роль у вивченні поведінки споживачів Маркетинг і цифрові технології. 2022. Том 6. №3. С. 90 – 98. 

2. Переверзєва А.В., Губарь О.В. Мікроекономічний аналіз поведінки споживачів з погляду теорії поколінь в умовах цифровізації Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка та управління 2021. Том 32 (71). № 4. С. 13 – 19. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота