МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ СТЕРЕОТИПІВ ТА УПЕРЕДЖЕНЬ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ СТЕРЕОТИПІВ ТА УПЕРЕДЖЕНЬ

12.04.2024 00:18

[15. Психологические науки]

Автор: Ташматов Вячеслав Абдуллайович, кандидат психологічних наук, Національний університет «Одеська юридична академія»; Бойко Єлизавета Віталіївна, Національний університет «Одеська юридична академія»


ORCID: 0000-0002-3786-9004 Ташматов В.А.

ORCID: 0009-0000-4699-7115 Бойко Є.В.

Конкретні штампи в суспільстві дуже поширені  в 21 сторіччі. Спрощене уявлення про щось формує механізм психіки людини, який відображає дійсність поведінки. Упередження є способом вираження непродуманих або прийнятих з обмеженими доказами стереотипів. Утворення когнітивного процесу у більшості соціальних груп складають стереотипування. 

Отримуючи велику кількість інформації  через удосконалення нових технологій засобами провідних джерел інтернету, реклами та телебачення, сучасна особа не фільтрує дійсність її відображення. Стереотипи визначають моральні устої окремого громадянина, обмежуючи його дійсне уявлення про життя. Кожна людина є унікальною. Основні характеристики упередження виражаються за присутніми ознаками підозрілого ставлення до оточуючих, недовірі, уникненню комунікації в суспільстві. 

Аналізуючи твердження Тодда Нельсона про конкретизацію упередження, його особливістю є вираження негативних емоцій через соціальну дистанцію в ділових взаємовідносинах, міжнародному партнерстві, униканню фізичних контактів. Соціальний стереотип є основним джерелом упередження. Поняття соціального стереотипу ввів вперше У.Ліпман. Сталі моделі поведінки, які мають стійку повторюванність іноді йменують стереотипами. Основними характеристиками соціального стереотипу є однорідність, несуперечність, погодженість та схематичність. Поділяючий суб’єкт стереотипів характеризує стереотип з боку неточності, хибно вважаючи що якась риса належить без винятку всім членам відповідної групи. Тенденція ототожнення властивостей не є постійною рисою, наявною всім [3, с.5].

Провідними шляхами формування стереотипів є :

- процес енкультурації (першочергово виокремлюють формування груп стереотипів категорії людей,що передаються з покоління в покоління);

- виникнення стереотипів в психології при особистих контактах відповідних груп та категорій ,що несуть відбиток на становлення особи в цілому;

- авторитетність більшості джерел інформації (ЗМІ), формуючи остаточну уяву людини. 

Пропонуємо розглянути декілька варіантів становлення терміну стереотипу в повсякденному житті. Походження слова походить від грецького «твердий» та «відбиток», який вперше використався у типографській справі, де стереотип розуміється як копія, кліше ,друкована форма. Таке поняття шириться в  сучасній соціальній теорії та психології, маючи різне методичне значення [4, c. 149].

Упередження є синонімом стереотипу. Аналізуючи словник української мови, термін упередження трактується як  умовна хибна думка про щось, що складається відповідно до конкретного об’єкта чи суб’єкта, без прямого ознайомлення з ними, на першочерговому неперевіреному власно уявленні, маючи кінцеві наслідки про їх відображення [6, с. 457].

За суб’єктом стереотипи поділяються на індивідуальні та групові. Індивідуальні стереотипи відносяться тільки до однієї людини. Вони можуть бути отримані внаслідок негативного або позитивного досвіду. Групові стереотипи – це досить велика категорія, сюди входять і політичні, й етнічні, й гендерні стереотипи, що супроводжують суспільство загалом. За змістом афективного компоненту стереотипи бувають позитивні та негативні. Позитивні стереотипи – це сприятлива суб’єктивна оцінка групи, яка зазвичай сигналізуєпро перевагу даної групи над іншими, тобто позитивні риси в перебільшеному вигляді схематично переносяться на всю спільноту. Негативні риси формуються за схожою з позитивними стереотипами схемою, але виключно в гіпертрофованому негативному вигляді. За змістом стереотипи поділяються на: професійні – узагальнені образи типових представників певних професій, фiзiогномiчнi – ґрунтуються на визнанні зв’язку мiж зовнiшнiстю та рисами характеру, етнiчнi – фіксують взаємини між етнічними групами, пов’язані з національним характером. За типом соціальної групи визначають: гендерні, соціальні, релігійні, політичні, етнічні/національні, расові, професійні, регіональні, державні. теоретичний аналіз стереотипів особистості формується через історично-культурний досвід і виникає під час міжособистісного пізнання. Механізм формування стереотипізації базується на трьох компонентах: когнітивному (думки), афективному (емоційний стан) та поведінковому (реакція). Теоретичний аналіз дозволяє зробити висновок про необхідність більш глибокого дослідження проблеми професійних стереотипів та процесу стереотипізації.

Список використаних джерел

1. Васютинський В.О.Чоловіче або жіноче чи і жіноче, і чоловіче? // Психолог. – 2003. - №35. – С.5-8. 

2. Психологічний словник / авт.-уклад. В.В. Синявський, О.П. Сергєєнкова ; за ред. Н.А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007.

3. Lippman W. Public Opinion. – New York, London: The Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. New York ; Colier Macmillan Publishers, London, 1949. 268 p.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота