ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ БЛАГОДІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ БЛАГОДІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

12.04.2024 16:16

[2. Юридические науки]

Автор: Черненко Тетяна Віталіївна, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Державний податковий університет


Внаслідок збройної агресії росії проти України виникла потреба в активізації благодійної діяльності наданні гуманітарної допомоги, що зумовлює також і важливість дослідження правового аспекту даного питання. 

Насамперед, слід розглянути різницю між благодійною та гуманітарною діяльністю, оскільки ці поняття не є тотожними.

Відповідно до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – ЗУ) «благодійна діяльність – добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара» [1]. 

Відповідно, «гуманітарна допомога – цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв’язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту» [2]. 

Отже, мету використання благодійної допомоги визначає сам благодійник, тоді як гуманітарна допомога є цільовою та адресується конкретному отримувачеві. 

В розрізі зазначеного питання слід також дати визначення благодійній організації, яка являє собою «юридичну особу приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених законодавством, як основну мету її діяльності» [1]. 

Різновидами благодійних організацій є благодійне товариство, благодійний фонд та благодійна установа [1]. 

Цивільний кодекс України (далі – ЦКУ) теж містить положення, які визначають основні благодійні догми. Насамперед, це стаття 729 ЦКУ, яка містить поняття пожертви. «Пожертвою є дарування нерухомих та рухомих речей, зокрема грошей та цінних паперів, особам, встановленим частиною першою статті 720 цього Кодексу, для досягнення ними певної, наперед обумовленої мети» [4]. 

Відповідно до ч. 3 ст. 729 ЦКУ до договору про пожертву застосовують положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом. Зазвичай такий документ іменують договором про надання благодійної допомоги. 

Договір може укладатись усно, проте рекомендується укладати його письмово й чітко зазначити напрями витрачання благодійної допомоги.

Благодійні внески і пожертви можна розглядати як процес розпорядження майном, яке знаходиться у власності благодійника. Використання цього майна регулюється законодавством, зокрема статтею 4 Постанови № 1222 «Про затвердження Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров'я, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування» [5]. 

З початком повномасштабного вторгнення, законодавство, яке регулює благодійну діяльність, зазнало певних змін. 

Постановою від 5 березня 2022 р. № 202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги» [3], було визначено, що на час воєнного стану не діють вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб.

Це означає, що бюджетні установи мають право не вести облік та не звітувати про благодійну допомогу. Але якщо благодійна допомога була у вигляді грошових коштів, які були зараховані на реєстраційний рахунок, бюджетна установа все ж зобов'язана здійснити облік. 

Ці зміни мають свої переваги, оскільки таким чином спростився процес отримання та використання допомоги, зменшилось навантаження на бюджетні установи, а також відбулось стимулювання благодійності. Але це також підвищує ризик зловживань, таким чином з'являється складність в оцінці ефективності використання допомоги.

В цілому, слід зазначити, що серед найбільших проблем, які виникають під час здійснення благодійної діяльності, є регулярні зловживання, які, на нашу думку, є можливими саме через недосконалість правових механізмів, які покликані протидіяти подібним злочинним проявам. 

Отже, благодійна діяльність є надзвичайно важливою в цей складний час, тому, щоб уникнути відмивання коштів, нецільового використання майна, слід забезпечити прозорість та ефективність даного процесу.

Література:

1. Про благодійну діяльність та благодійні організації : Закон України від 05.07.2012 р. № 5073-VI : станом на 23 січ. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5073-17#Text (дата звернення: 05.04.2024).

2. Про гуманітарну допомогу : Закон України від 22.10.1999 р. № 1192-XIV : станом на 23 січ. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1192-14#Text (дата звернення: 05.04.2024).

3. Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги : Постанова Каб. Міністрів України від 05.03.2022 р. № 202 : станом на 1 груд. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-2022-п#Text (дата звернення: 05.04.2024).

4. Цивільний кодекс України : Кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV : станом на 8 берез. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 05.04.2024).

5. Про затвердження Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування : Постанова Каб. Міністрів України від 04.08.2000 р. № 1222 : станом на 11 берез. 2010 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1222-2000-п#Text (дата звернення: 05.04.2024).

____________________________________

Науковий керівник: Обривкіна Оксана Миколаївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри цивільного права та процесу, Державний податковий університет

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота