КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: УНЕМОЖЛИВЛЕННЯ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: УНЕМОЖЛИВЛЕННЯ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ

14.04.2024 10:12

[2. Юридические науки]

Автор: Пєхота Єгор Віталійович, студент І курсу, факультету слідчої та детективної діяльності Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого



Одним з проблемних питань для українського законодавства та політики протягом багатьох років було визначення статусу органів місцевого самоврядування та законодавчого закріплення їх повноважень. Після ухвалення Конституції України (Розділ ХІ) у 1996 році та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у 1997, в українському суспільстві почала точитися запекла боротьба стосовно визначення пріоритетів у сфері місцевого самоврядування, внаслідок чого, з обранням проєвропейського курсу, парламент ратифікував Європейську хартію місцевого самоврядування. 

На жаль, через неостаточне впровадження в національне законодавство положень хартії та інших внутрішньополітичних причин, Україна так і не створила ефективну систему ОМС, явним підтвердженням чого стали події 2013-2014 років [1, c. 218]. Проведена внаслідок цих подій адміністровано-територіальна реформа теж не вплинула на ефективність та надійність ОМС. Підтвердженням цієї думки є той факт, що наразі органи місцевого самоврядування, дедалі частіше стають причиною утворення нових корупційних ризиків. 

Станом на 2022 рік, НАЗК визначає такі, характерні для органів місцевого самоврядування, корупційні ризики: 1) можливість працівників органу управління освітою в ОМС упереджено розподіляти бюджетні кошти між закладами освіти з метою власної вигоди чи вигоди близьких осіб; 2) можливість зловживань з боку посадових осіб ОМС при розподілі коштів для виконання ремонтних робіт; 3) можливість посадових осіб ОМС (засновника) умисно формувати залишки освітньої субвенції з метою подальшого привласнення бюджетних коштів; 4) непрозорі умови співпраці між обласними військовими адміністраціями, місцевими радами (їхніми головами) та громадськими, благодійними організаціями, волонтерами, які забезпечують доставку гуманітарної допомоги і т. д. [2]. Наявність вищенаведених ризиків викликає низку негативних для держави наслідків, тому питання їх вирішення є нагальним.

Однією з причин утворення цих корупційних проявів є концептуальні відмінності інститутів місцевого самоврядування у Хартії та Конституції України. Зокрема, у Конституції збереглися підходи до місцевого самоврядування як до інституту державної влади, що не відповідає принципу децентралізації влади, закладеному в Хартії. Тому і вітчизняний законодавець, і органи місцевого самоврядування на практиці часто беруть на себе відповідальність за стан усіх суспільних справ на підвідомчій території, а не лише питань місцевого значення. В цьому виявляється радянський варіант організації місцевої влади, яка не визнавала її поділу на виконавчу владу і місцеве самоврядування [3, c. 116]. 

Також іншою причиною утворення цих ризиків є недоброчесність працівників ОМС, що в свою чергу викликано досить легкою процедурою вибору представників органів місцевого самоврядування передбаченою у статті 141 Конституції України [4].

З вищезазначеного зрозуміло, що необхідним стає вироблення певних кроків до ліквідації вищезгаданих проблем. Погоджуючись з думкою Колпакова В. К., Ковбаса І. В. та Крайнього П. І., першочерговим кроком вважаємо внесення змін до Конституції та законів України, що будуть відповідати положенням Європейської хартії місцевого самоврядування, зокрема щодо остаточного закріплення на законодавчому рівні принципів децентралізації та субсидіарності [3, c. 117]. Ці зміни дозволять здійснювати муніципальні функції тими територіальними рівнями влади, які мають найтісніший контакт із громадянином, тобто закріпити повноваження влади на тому рівні, де вона зможе найбільш ефективно їх виконувати. Такий розподіл повноважень дозволить ефективно розмежовувати функції влади відповідно до рівня її компетенції, що сприятиме зменшенню кількості невідповідальних, некомпетентних органів, або представників місцевої влади. 

Для вирішення проблеми недоброчесності працівників ОМС пропонуємо також запровадити проходження спеціальної комісії для кандидатів на посади до органів місцевого самоврядування, яка б передбачала перевірку необхідних компетенцій та сприяла кількісному зменшенню недобросовісних працівників. Внесення таких змін до процедури обрання депутатів до ОМС закріпити у статті 141 Конституції України та ЗУ “Про органи місцевого самоврядування” [5, c. 128].

Автор наводить лише декілька пропозицій щодо вирішення цього питання крізь призму конституційного права, що викликає необхідність подальшого його дослідження на рівні інших галузей права та застосування комплексного підходу.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Кириченко Ю. М. Нормативно-правові засади діяльності органів місцевого самоврядування та місце в них адміністративного законодавства. Порівняльно-аналітичне право. 2018. № 5. С. 218

2. Антикорупційний портал Національного агентства з питань запобігання корупції. URL: https://antycorportal.nazk.gov.ua/

3. Колпаков В. К., Ковбас І. В., Крійній П. І. Європейські принципи місцевого самоврядування та проблеми їх законодавчого закріплення в Україні. Ужгород: Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Cерія ПРАВО Випуск 60. 

4. Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. с. 141. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

5. Пєхота Є. В. Корупційні ризики на шляху надходження гуманітарної допомоги та перспективи їх уникнення: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків: Юрайт. 2023. С. 125-129

_________________________________

Науковий керівник: Ковтун Віталій Іванович, доцент кафедри конституційного права України, кандидат юридичних наук, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота