СТРОКИ ЗБЕРIГАННЯ ОРС «РОЗШУК» - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СТРОКИ ЗБЕРIГАННЯ ОРС «РОЗШУК»

12.05.2021 18:51

[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Судоустройство. Правоохранительные органы, прокуратура и адвокатура]

Автор: Комар М.Ю., курсант факультету підготовки фахівців для підрозділів кримінальної поліції Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ


Актуальнiсть теми. Проблема оперативно-розшукового супроводження кримiнального судочинства виникла у останнi 30 рокiв, якi характеризуються загостренням на тлi соцiально-економiчного занепаду початку 90-х рокiв та у перiод з 2005 по 2009 роки. Однiєю з причин необхiдностi оперативно-розшукового супроводження кримiнального судочинства є активна протидiї при розкриттi, розслiдуваннi та судовому розглядi кримiнальних справ.

У перше дослiдження проблем оперативно-розшукового супроводження кримiнального судочинства зробив професор В.П. Хомколов стосовно дiяльностi слiдчого зi встановлення особи, що скоїла кримiнальне правопорушення. Надалi проблеми оперативно-розшукового супроводження (забезпечення) попереднього (досудового) слiдства i судового розгляду були предметом дослiджень багатьох учених: С.А. Сулейменовим розглянуто правовi й органiзацiйно-тактичнi основи оперативно-розшукового супроводження розслiдування розкрадань; А.Н. Iвановим дослiджено органiзацiйно-тактичнi проблемам оперативно-розшукового контролю за поведiнкою пiдозрюваних та обвинувачуваних пiд час розслiдування розкрадань.

Означенi та iншi науковцi сприяли формуванню думки, що оперативно-розшукове супроводження кримiнального судочинства є самостiйною органiзацiйно-тактичною формою ОРД.

Таким чином, можна визначити, що оперативно-розшукове супроводження кримiнального судочинства - це визначена чинним законодавством система заходiв спрямованих на створення оптимальних умов здiйснення кримiнального судочинства [1, c. 1092].

Непоодинокi випадки, коли оперативно-розшуковi справи закриваються у зв’язку iз набранням законної сили вироком або ухвалою суду, водночас оперативно-розшукову справу заведено щодо пiдготовки до iншого кримiнального правопорушення, який виявлено не в результатi здiйснення оперативно-розшукових заходiв у цiй справi або його виявлено iншим органом. У такому разi постанову про закриття ОРС згiдно з п.п. 2 або 3 ч. 1 ст. 9-2 Закону України «Про оперативно-розшукову дiяльнiсть» необхiдно скасувати та надати вказiвку про прийняття у цiй справi рiшення вiдповiдно до п.п. 5, 7 чи iнших пунктiв зазначеної статтi або про продовження строкiв ведення оперативно-розшукової справи.

Крiм того, у разi закриття ОРС, заведеної стосовно групи осiб, необхiдно з’ясувати, чи зазначено у постановi про закриття пiдстави для прийняття такого рiшення щодо кожного фiгуранта. Цi пiдстави, на наш погляд, можуть бути рiзними, не спiвпадати. Наприклад, щодо однiєї особи справа закрита на пiдставi набрання законної сили вироком суду, а стосовно другої особи - на пiдставi невстановлення у передбаченi законом строки даних, що вказують на ознаки кримiнального правопорушення в її дiях тощо.

Одним iз ключових моментiв реалiзацiї матерiалiв оперативно-розшукової дiяльностi є їх використання в межах закону та вiдповiдно до завдань, покладених на оперативнi пiдроздiли щодо своєчасного виявлення та припинення кримiнальних правопорушень, притягнення до передбаченої законом вiдповiдальностi осiб, що їх вчинили, розшуку злочинцiв, забезпечення безпеки працiвникiв суду i правоохоронних органiв та осiб, якi беруть участь у кримiнальному судочинствi, членiв сiмей та близьких родичiв цих осiб [2, c. 67].

Ведення облiкiв IП «Розшук» здiйснюється вiдповiдно до вимог законодавства, якi регламентують в пiдроздiлах НП органiзацiю розшуку пiдозрюваних, обвинувачених (пiдсудних) осiб, якi ухиляються вiд вiдбування покарання, безвiсно зниклих та iнших категорiй осiб, якi розшукуються.

Облiку в IП «Розшук» пiдлягають вiдомостi щодо осiб, якi переховуються вiд органiв влади, безвiсно зниклих громадян.

Вiдомостi до IП «Розшук» в пiдроздiлi НП уносяться виключно авторизованими користувачами – працiвниками iнформацiйних пiдроздiлiв за матерiалами, наданими працiвниками оперативних пiдроздiлiв, згiдно з загальним порядком формування iнформацiйних пiдсистем IIПС [3, c. 75].

Вiдповiдно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про оперативно-розшукову дiяльнiсть» у кожному випадку наявностi пiдстав для проведення оперативнорозшукової дiяльностi заводиться оперативно-розшукова справа. На особу, яка переховується вiд органiв досудового розслiдування, суду або ухиляється вiд вiдбування кримiнального покарання ведеться тiльки одна оперативно-розшукова справа. ОРС «Розшук» заводиться з метою проведення пошукових, оперативно-розшукових заходiв та процесуальних дiй, спрямованих на встановлення мiсцезнаходження та затримання осiб, якi переховуються вiд органiв досудового розслiдування, прокуратури, суду, ухиляються вiд вiдбування кримiнального покарання (пiдозрюванi, обвинуваченi, пiдсуднi, засудженi). ОРС «Розшук» заводиться не пiзнiше 10 днiв з моменту надходження до оперативного пiдроздiлу матерiалiв, у яких викладено пiдстави для оголошення розшуку разом iз заповненням необхiдних облiкових документiв

Пiдставою є подання кримiнально-виконавчої iнспекцiї управлiння Державної кримiнально-виконавчої служби України про ухилення засудженого вiд вiдбування кримiнального покарання.

Зазвичай це матерiали про порушення засудженою особою умов вироку суду, не пов’язаного з позбавленням волi за умови вiдмiни умовного термiну виконання покарання, якi повиннi включати: а) подання iнспектора кримiнально-виконавчої iнспекцiї управлiння Державної кримiнально-виконавчої служби України; б) копiю вироку суду; в) матерiали на особу, якi пiдтверджують факт неявки за викликом до iнспекцiї; г) матерiали проведених початкових розшукових заходiв iз супроводжувальним листом; д) постанова суду про вiдмiну умовного термiну покарання у випадку порушення строкiв умовного вiдбування покарання.

Ще однiєю пiдставою є матерiали з виконання обвинувального вироку суду щодо неможливостi встановлення мiсцезнаходження особи, засудженої до покарання у виглядi позбавлення волi. Першочерговi заходи, пов’язанi з виконанням вироку суду, пов’язаного з позбавленням волi засудженого покладаються на службу превенцiї Нацiональної полiцiї України, а саме на дiльничних офiцерiв полiцiї.

Обвинувальний вирок, який набрав законної сили разом iз розпорядженням суду про його виконання, потрапивши до дiльничного має бути виконаний ним у строк до 10 днiв. Вiдповiдно до ст. 87 Кримiнального-виконавчого кодексу України протягом цього строку (10 днiв) з моменту вступу вироку в законну силу засуджений має право на короткострокове побачення з близькими родичами.

Отже, впродовж 10 днiв з дня отримання вироку суду дiльничний офiцер полiцiї повинен зiбрати матерiали, якi пiдтверджують вiдсутнiсть засудженої особи за мiсцем проживання, а саме: а) рапорт дiльничного про те, що у нього на виконаннi було розпорядження суду про виконання вироку, яке невиконане з причин неможливостi встановлення мiсцезнаходження засудженої особи; б) пояснення вiд родичiв, сусiдiв, знайомих засудженого, якi пiдтверджують факт його вiдсутностi [4, c. 28-31].

Зiбранi у такий спосiб документи (рапорт, вирок разом iз розпорядженням суду, пояснення) направляються через канцелярiю на начальника вiддiлу полiцiї з проханням направити матерiали для оголошення в розшук до пiдроздiлу кримiнальної полiцiї. 

Список використаної лiтератури:

1. Халiлев Р. А. Органiзацiйнi та тактичнi проблеми оперативно-розшукового супроводження справ за фактами вчинення злочинiв на ґрунтi етно-конфесiйних суперечностей. Форум права. 2013. № 1. С. 1092—1097. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2013-1/13xrankc.pdf (дата звернення: 12.05.2021).

2. Дьомiн Ю. Повноваження прокурора при здiйсненнi нагляду за оперативно-розшуковою дiяльнiстю. Науковий часопис Нацiональної академiї прокуратури України. 2016. № 3. С. 67-73 URL: http://www.chasopysnapu. gp.gov.ua/chasopys/ua/pdf/11-2016/diomin.pdf (дата звернення: 12.05.2021).

3. Iнформацiйне забезпечення професiйної дiяльностi : навч.посiбник. I.В. Краснобрижий, С.О. Прокопов, Е.В. Рижков. Днiпро : ДДУВС, 2018. 220 с.

4. Органiзацiя дiяльностi пiдроздiлiв карного розшуку НП України щодо розшуку осiб, якi переховуються вiд органiв досудового розслiдування, слiдчого суддi, суду або ухиляються вiд вiдбування кримiнального покарання в умовах АТО та ООС: наук. практ. Рекомендацiї. Б.I. Бараненко, О.В. Бочковий, М.I. Єрофеєв, С.В. Зеленцов, С.А. Комiссаров та iн. Луган. держ. ун-т внутр. Справ iм. Е. О. Дiдоренка. Сєвєродонецьк: РВВ ЛДУВС iм. Е. О. Дiдоренка, 2019. 92 с. URL: https://dspace.lduvs.edu.ua/bitstream/123456789/380/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D1%88%D1%83%D0%BA.pdf (дата звернення: 12.05.2021).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота