ЩОДО ОКРЕМИХ АСПЕКТІВ ВИЗНАЧЕННЯ ВИДІВ БУДІВЕЛЬНИХ РОБІТ ЗА ДОГОВОРОМ ПІДРЯДУ НА БУДІВНИЦТВО (КАПІТАЛЬНИЙ РЕМОНТ, РЕКОНСТРУКЦІЮ) АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЩОДО ОКРЕМИХ АСПЕКТІВ ВИЗНАЧЕННЯ ВИДІВ БУДІВЕЛЬНИХ РОБІТ ЗА ДОГОВОРОМ ПІДРЯДУ НА БУДІВНИЦТВО (КАПІТАЛЬНИЙ РЕМОНТ, РЕКОНСТРУКЦІЮ) АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ В УКРАЇНІ

29.10.2023 14:08

[2. Юридические науки]

Автор: Турченко Ігор Вікторович, аспірант кафедри цивільно-правової політики, права інтелектуальної власності та інновацій Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого



1. На сучасному етапі розвитку цивілістичної доктрини, з урахуванням розпочатого процесу рекодифікації (оновлення) цивільного законодавства України, правове визначення категорії будівельних робіт має істотне значення для удосконалення механізму регулювання цивільних відносин у сфері будівництва автомобільної дороги. Чітке та нормативно- визначене правове регулювання цивільних відносин  в цій сфері сприятиме уникненню правових колізій та зменшенню юридичних спорів, що можуть з’являтися у процесі виникнення, зміни та припиненні цивільних правовідносин у сфері будівництва автомобільних доріг.

2. Відповідно частині 2 статті  875 Цивільного кодексу України договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов'язаних з місцезнаходженням об'єкта [1]. Отже, кінцевим наслідком переважної більшості будівельних робіт є досягнення індивідуально-визначеного матеріального результату у вигляді створення нового або переробки та/чи удосконалення існуючого об’єкта матеріального світу. Категорія «будівництво» відповідно нормативних положень  Закону України «Про архітектурну діяльність» [2] та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» [3]  охоплює нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт будівель і споруд. Абзацом другим пункту 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2015 р. № 747), передбачено, що будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту; у формі заяви про надання дозволу на виконання будівельних робіт передбачено зазначати вид будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт). Тобто поняття «будівництво» та його види «нове будівництво», «реконструкція», «реставрація», «капітальний ремонт» співвідносяться як ціле і частини, а отже терміном «будівництво» охоплюються всі його види.

3. Найбільш повне визначення поняття «будівництво автомобільних доріг» закріплено в абзаці 2 частини 2 статті 39 Закону України «Про концесію», відповідно до якого під будівництвом автомобільних доріг слід розуміти «комплекс дорожньо-будівельних та проєктних робіт, пов’язаних із новим будівництвом та (або) реконструкцією, та (або) капітальним ремонтом автомобільної дороги» [4].  З цього можна зробити висновок, що термін «будівництво автомобільних доріг» охоплює більше, ніж просте будівництво, реконструкцію або капітальний ремонт автомобільної дороги. Він озоплює комплекс дорожньо-будівельних та проєктних робіт. Такий підхід вітчизняного законодавця суттєво впливає на формування змісту договірної конструкції будівельного підряду автомобільної дороги, оскільки спектр будівельних та пов’язаних із будівництвом робіт, які можуть бути включені до обсягу робіт «будівництва доріг», є значно ширшим.

4. Відповідно до положень нормативно-технічних норм п.3.1.24 Державних будівельних норм України В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги»  реконструкція автомобільної дороги це «перебудова існуючої автомобільної дороги, що пов’язана із підвищенням її техніко- економічного рівня та пропускної спроможності шляхом зміни її основних технічних параметрів. У результаті реконструкції дороги її категорія обов’язково підвищується (крім доріг І категорії, де І-б переводиться в І-а або збільшується кількість смуг руху)» [5]. Це означає, що основною метою реконструкції автомобільної дороги є зміна технічних параметрів для поліпшення якості дорожньої інфраструктури.

5. Що стосується ремонту автомобільної дороги, як виду будівельних робіт, то тут ситуація виглядає певною мірою суперечливо. З 01.01.2022 набрав чинності ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» (далі — ДСТУ 8747) [6], який імперативно  встановлює лише два види ремонтних робіт автомобільної дороги:  капітальний та поточний.  Поряд з цим, залишаються чинними ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування» (далі — ГБН) [7].  Аналіз положень вищезазначених ГБН свідчить, що нормативно  передбачено проведення капітального ремонту та поточного ремонту. При цьому, поточний ремонт поділяється на поточний середній та поточний дрібний ремонти (п. 4.2 ГБН).   Згідно пункту 3.2 Розділу 3 вказаних ГБН до капітального ремонту належить «запланований обсяг робіт без підвищення категорії дороги з комплексного відновлення чи підвищення транспортно-експлуатаційних характеристик автомобільних доріг і інженерних споруд або приведення геометричних параметрів і технічних характеристик окремих елементів, з врахуванням зростання інтенсивності руху та осьових навантажень, до діючих нормативних вимог з урахуванням категорій̆ і значення доріг». Своєю чергою відповідно п. 3.4 ДСТУ 8747 визначення капітального ремонту за своїм змістом збігається з визначенням, що зазначене у ГБН.

5. Аналіз чинних актів законодавства України свідчить, що вітчизняний законодавець відмовився від таких видів будівництва як  поточний середній ремонт та поточний дрібний ремонт, адже чинними нормативно-правовими актами не врегульовано процедури, які застосовуються до його виконання. Однак, описана вище ситуація, зумовлює правову невизначеність і породжує складнощі у регулюванні цивільно-правових відносин у сфері будівництва автомобільної починаючи з моменту формування чітких  вимог замовника до моменту прийнятті виконаних будівельних робіт. У зв’язку з вищезазначеним можна зробити висновок про існуючу нагальну необхідність термінологічного узгодження та уніфікації чинних  законодавчих актів України щодо видів будівництва відповідно  із Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та узгодження видів робіт у дорожньому господарстві із їх переліком, наведеним у ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання». 

Список літератури

1. Цивільний кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 435-IV.Відом. Верхов. Ради України. 2003. №№ 40–44. Ст. 356 (із змінами).

2. Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 р. № 687-XIV. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/687-14.

3. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 07.02.2011 р. № № 3038-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3038-17#Text.

4. Про концесію: Закон України No 155-IX від 03.10.2019 р. із змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20

5. Державні будівельні норми України В.2.3-4:2015. Автомобільні дороги України. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Київ, Державне підприємство «Укрархбудінформ». 2015. 104 с.

6. ДСТУ 8747:2017 Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/dstu_8747_2017.pdf

7. ГБН Г.1-218-182:2011 Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт file:///C:/Users/user/Downloads/GBN_G12181822011.pdf 

___________________

Науковий керівник: Яроцький Віталій Леонідович, доктор юридичних наук, професор, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота